Tıp ve Sağlık

Pek Çok Kanser Türü Varken Neden Kalp Kanseri Yoktur?

Akciğer kanseri, meme kanseri, beyin kanseri… Çok fazla kanser türü duyuyoruz. Ancak dikkat ederseniz kalp hastalığı dünya çapında yaygın bir ölüm nedeni olsa da, kalp kanserini nadiren duyuyoruz. Gerçek şu ki, kalp kanseri var, ancak inanılmaz derecede nadir. Rakam vermemiz gerekirse doktorlar bunun milyonda yaklaşık bir 50 oranında olduğunu aktarıyor.

Sonuçta kanser vücudumuzun kendi hücrelerinin çeşitli nedenlerle başkalaşımı sonucu meydana gelen bir hastalıktır. Bu nedenle kanser vücudumuzdaki her hücrede gelişme potansiyeline sahiptir. O zaman bu hayati organın farkı ne? Bunun detaylarına girmeden önce kanserin ne olduğu hakkında bilgimizi güncellememiz gerekir…

Günlük olarak kendimizi toksinler, asitler, belirli enzimler ve UV ışınları gibi tonlarca zararlı maddeye maruz bırakıyoruz. Hücrelerimiz ve dokularımız hasar gördükçe, kök veya progenitör hücreler, kaybedilenin yerine geçmek için aktif olarak bölünüyor. Yani kısacası hücrelerimiz kendini yeniliyor.

Kalbimiz biz doğmadan önce çarpmaya başlar ve son nefesimize kadar kanımızı damarlarımıza pompalayarak bütün organlarımızın ve kaslarımızın fonksiyonlarını yerine getirmesini sağlar. Kalp 7-24 çalıştığı için yaşlanan ve bozulan hücrelerinin yerine yenilerini koymaya vakti yoktur.

Kanser Nasıl Oluşur?

Bir hücre her bölündüğünde DNA’sını kopyalar ve ancak bazen hatalar oluşur. Aslında, hücreler inanılmaz derecede sağlam hata kontrol mekanizmalarına ve söz konusu hataları ortadan kaldırmak için DNA onarım süreçlerine sahiptir. Bununla birlikte, insan vücudunda, bazıları aktif olarak bölünen (örneğin, sürekli hücresel stres yaşayan ciltte olduğu gibi) ~ 37 trilyon hücre vardır.

Bu nedenle, genetik veya çevresel veya yaşam tarzı faktörleri nedeniyle mutasyonların ortaya çıkması olasıdır. Hücreler yeterince genetik mutasyon biriktirirse (yaklaşık yarım düzine yeterlidir), kanserli hale gelme riski barındıracaktı. Mutasyona uğramış hücreler büyümeye başladığında, daha sonra yayılabilen kanserli bir tümör oluşturabilirler. Başka bir deyişle, vücudun iyileşme süreci aynı zamanda kanserin gelişme olasılığını da artırır.

Hastalığın en ölümcül ve en kötü şöhretli özelliği metastazdır. Metastaz; belirli bir dokuda gelişen tümör dokusuna ait hücrelerin çeşitli süreçler sonucunda kendisine en yakın damar dolaşımına geçerek bulunduğu bölgeden farklı bir vücut dokusuna ulaşması ve burada gelişimini sürdürmesidir. Bu bakımdan metastaz vücudun çeşitli bölgelerinde, köken aldığı dokudan tamamen farklı olan başka organ ve dokularda tümör hücrelerinin gelişimi ile sonuçlanır.

Kanser aslında vücudun herhangi bir yerinde oluşma olasılığı taşı ve buna kalbimizde dahildir. Ancak bazı organlarda daha yaygın biçimde ortaya çıkar. Bunun nedeni kanserin yayılma biçimi ile ilişkili. Ek okumalar için: Matematik Ve Epigenetik Kanser Oluşumunu Ve Sonrasındaki Süreçleri Daha İyi Anlamamızı Sağlıyor

Dediğimiz gibi kanser hücre bölünmesi yoluyla yayılmaktadır. Bu nedenle hücre yenilenmesi yüksek olan bir organ kansere karşı daha savunmasızdır. Kalp bu noktada avantajlıdır. Kalbin yapacak çok işi vardır ve bir nevi hücre yenilenmesine zaman ayıramaz. Aslında doğduğumuz anda sahip olduğumuz kalp hücrelerin yarısı hayatımız boyunca bizimle kalır.

Kalp Kanseri Neden Nadirdir?

Kalp hem kansere neden olan maddelere sıklıkla maruz kalmadığı hem de hücreleri yenilenmediği için kanser oluşumu pek kolay değildir. Ancak imkansız da değildir.

Kalp kası hücreleri o kadar karmaşıktır ve o kadar özel mekanizmalara sahiptir ki, bu hücreler basitçe bölünemez ve büyüyemez. Kalbi ilk başta hasara bu kadar meyilli yapan şey budur. Kalp hasar gördüğünde kendini yenilemesi ve onarması zordur. Kalpte doku iyileşmesi, diğer organlardaki gibi “mitoz bölünme” ile olmak yerine, ağırlıklı olarak “fibroz” denen bir süreçle gerçekleşmektedir. Ve bu, kalp kanserinin bu kadar nadir olmasının bu birinci nedenidir.

Ayrıca derimiz, sindirim sistemimiz, akciğerlerimizin aksine kalp nadiren kanserojenlere maruz kalır ve bu da kalp kanserinin gelişmesini daha da zorlaştırır. Nadir de olsa kanserin melanom, lösemi, akciğer kanseri veya meme kanseri gibi diğer kanserlerden kalbe yayılması mümkündür. Ancak tıp uzmanları bunu “kalp” kanseri yerine metastatik olarak adlandıracaktır. Bu, kanserin, lenf veya damar yoluyla, bir organdan diğerine sıçraması anlamına gelir.

Nadir de olsa kalp kanserine rastlanır. Araştırmalar 1.000.000’da 34 kişinin kalp kanseri olduğunu göstermektedir. Sarkom, kemiklerde veya yumuşak dokuda (bağ doku da denir) başlayan geniş bir kanser grubunun genel isimlendirmesidir. Bunlar son derece nadirdir, ancak ölüm oranı çok yüksektir. Kalpte oluşan iyi huylu tümörler çok daha yaygındır ve daha az risklidir.

1. Bilgiyi ayrımsız paylaşmak kadar güzeli olmasa gerek..