Matematik Öğrenelim

Bir Sayının Sıfırıncı Kuvveti Neden Birdir?

Bir sayının ( 0 hariç) sıfırıncı kuvvetinin bir çıktığını hepimiz biliyoruz. Üslü sayıları ilk öğrendiğimiz zamanlarda verilen bir kuraldır bu. Ancak bunun nedeni hakkında bir çoğumuzun bilgisi yeterince yoktur. Genellikle birileri öyle kabul etmiş der, sonrasında ezberler ve geçeriz.

sıfır

Matematikçiler belli tanımlar yaparken, yapılan o tanımın içinde bulunduğu sisteme uygun ve tutarlı olmasına, sorun yaratmamasına dikkat ederler. Temel olarak sayının sıfırıncı kuvvetinin bir olmasının nedeni de budur. Diğer bir deyiş ile bu bir kabuldür. Ancak bunun nedenini tam olarak anlamak için çoğu zaman pek kullanmak zorunda kalmadığımız kavramsal bilgiye ihtiyaç vardır.

Hemen herkesin bildiği gibi üslü sayılar çarpma işleminin kısaltılmış gösterimidir. Modern üstel gösterim 16. yüzyılda kabul görmeye başlasa da üslü sayıların kuralları esasen çok daha öncesinde, Arşimet tarafından tanımlanmıştır.

Bu, Arşimet’in hayal ettiği evrende herhangi birinin ihtiyaç duyacağı en büyük sayıydı. Ancak Arşimet bu devasa sayıyı keşfetmekle yetinmedi. Daha büyük sayılar yazmaya devam etti. ( Ancak elbette bu biçimde bir gösterim yapmadı)

Modern sayı sistemimizde büyük sayıları kullanmak ve yazmak kolaydır. Ancak harflerin sayılara dönüştüğü ilkel bir sistem olan Yunan sayı sistemi ile bunu yapmak imkansızdı. Bu durumdan yılmayan Arşimet, kendi sayı sistemini geliştirmişti. The Sand Reckoner [Kum Hesaplayıcısı] adlı incelemesinde Arşimet, bü­tün evreni doldurmak için gereken kum tanesi sayısını bu sayede hesaplamayı başarmıştı.

Bir şeyin yokluğunu temsil eden bir sayıyı kavramak zor bir kavramdır. Bu nedenle sıfır sayısı hayatımıza en son giren tamsayıdır. Bir hiçlik olarak kabul gören sıfırın sayı olarak kullanımına MS 7. yüzyılda Hintli bir matematikçi olan Brahmagupta (598–668) öncülük etmiştir.

Brahmagupta Kimdir?
Brahmagupta’nın matematiğe en önemli katkılarından biri, sıfırın kendi başına bir sayı olarak tanıtılmasıydı. “Herhangi bir sayıdan kendisinin çıkarılması sıfırdır. Bir sayının sıfır ile çarpılması sonucu sıfır yapar. Herhangi bir sayının sıfır ile toplanması ya da çıkarılması sayının kendisini verir. ” gibi günümüzde sıfır sayısı ile ilgili aşina olduğumuz tanımlamaları ilk ortaya koyan kişi kendisidir.

Ancak genel kabulü de kolay olmamıştır. Aslında sıfır sayısı sayı doğrumuza ancak  1600’lerde İngiliz matematikçi John Wallis’in önerisi ile dahil edilmiştir. Bu nedenle matematiğin bir çok kuralı da sıfır sayısının yokluğunda gelişmiştir. Şimdi asıl konumuza geçebiliriz.

Bir Sayının Sıfırıncı Kuvvetinin Bir Olmasının Nedenleri

Öncelikle ilk olarak konuya üslü sayıların kuralları çerçevesinden bakalım. Bildiğiniz gibi üslü sayıların çarpımı esnasında tabanlar aynı ise üsler toplanır. Bu, üstlerimizden birinin negatif olması durumunda da geçerlidir. Bu durumda aşağıda da görebileceğiniz basit bir işlemle sonucu göstermiş oluruz.

Bir sayının sıfırıncı kuvvetinin neden bir olması gerektiğini açıklarken, yapabileceğimiz ikinci gösterim örüntülerden faydalanmak olacaktır. Desene bakarsanız, üstü bir küçülttüğümüzde sayının değerini 3’e böldüğümüzü düşünebilirsiniz.

Ancak aslında yaptığımız her seferinde kullandığımız 3 sayısını bir tane azaltmaktır. Arka planındaki mantıkta 1.x=x cebirsel kuralına dayanmaktadır. Şimdi aşağıdaki sayıların hepsinin önünde 1 olduğunu düşünelim. Sonuç aşağıdaki gibi olacaktır.

Yukarıdaki açıklamalar temel matematik bilgisine sahip olan bir kişi için yeterlidir. Ancak detaylar hakkında biraz daha kafa yormak isterseniz  kategori teorisine giriş yapmanız gerekecektir. Kategori teorisi matematiksel yapılar ve bunlar arasındaki ilişkilerle soyut olarak ilgilenen bir matematik kuramıdır. İşlemleri nesneler ve morfizmler açısından tanımlamak zorundadır.

Teorinin detayları bu yazının kapsamı dışındadır. Ancak merak ederseniz kısaca bu yazıdan detay öğrenebilirsiniz. Bilmeniz gereken şey kategori teorisinde boş çarpımların bir ile gösterildiğidir. ( Matematikte pek çok farklı türde çarpım vardır: Sadece sayıları, polinomları veya matrisleri çarpabilmenin yanı sıra, birçok farklı cebirsel yapıya ilişkin çarpımlar da tanımlanabilir.)

Sıfırın Sıfırıncı Kuvveti Kaçtır?

Şu ana kadar, sıfır dışında, herhangi bir sayının sıfırıncı kuvvetinin neden bir olması gerektiğini açıklamaya çalıştık. Peki, sıfırın sıfırıncı kuvvetini aldığımızda ne olur? Aslında bu sorumuza verebileceğiniz cevap keyfidir.

Cebir ve kombinatorikte genellikle sonuç 1 olarak kabul edilmektedir. Matematiksel analizde ifade bazen tanımsız olarak kabul görür. Programcılar da sorunu farklı biçimde ele alırlar. Yani sonuçta sıfırın sıfırıncı kuvvetini kaç kabul edeceğiniz biraz da keyfidir ve matematikçiler arasında ortak bir kabul yoktur.

Temel eğitimimi Kadıköy Anadolu Lisesinde tamamladım. Devamında Marmara Üniversitesi İngilizce Matematik Öğretmenliği bölümünü bitirdim. Çeşitli özel okullarda edindiğim öğretmenlik deneyiminin ardından matematiksel.org web sitesini kurdum. O günden bugüne içerik üretmeye devam ediyorum.