Eğitim Bilimleri

Neden Matematikçiler Hagoromo Tebeşiri Kullanmaktan Vazgeçemiyor?

Bir tebeşir düşünün. Bütün matematik profesörlerinin kullanmaktan zevk duyduğu ve pek çok teoremin yazılmasını sağlayan bir tebeşir markası. İşte bu tebeşirin markası “Hagoromo”. Japonya’daki tek bir fabrika tarafından onlarca yıldır üretilen bu tebeşir matematikçiler tarafından o kadar yüksek değer gördü ki, ona “Tebeşirin Rolls-Royce’u” adını verdiler. Ve tebeşirin kullanımdan kaldırıldığına dair söylentiler ortaya çıktığında, bazı akademisyenler alabilecekleri kadar çok kutuyu stoklamaya başladılar. Bazıları onun kırılmaz olduğunu bazıları da geride toz bırakmadığını söylüyor. Hatta kimileri daha da ileriye gidiyor ve bu tebeşir ile yanlış bir teorem yazmanın mümkün olmadığını söylüyor. Bir basit tebeşir, dünyanın en parlak beyinlerini istifçilere dönüştürmeye başladı, 15 yıl yetecek kadar tebeşir stoklayan matematikçiler var. Peki gerçekte nedir bu tebeşirin sırrı?

Hagoromo Tebeşirini Özel Yapan Şey Nedir?

Japonya’nın Nagoya kentinde Hagoromo Stationery tarafından 1932 yılında üretilmeye başlanan ve dünyanın en iyi tebeşiri olarak kabul edilen Fulltouch tebeşirinin hikayesi, bir süre önce YouTube’da paylaşılan kısa bir videoda yer aldı.

Peki bu özelliğin gizli formülü ne diyebilirsiniz. Maalesef formül hala bir muamma ama herkesin kendine göre hipotezleri var. Ancak formül her ne olursa olsun, kullanıcılarında bir bağımlılık yarattığı kesin. Gerçekte bu bağımlılık bir matematikçi ve bir kara tahta arasında uzun süredir devam ilişkiden temellerini almakta gibi gözüküyor. Ancak günümüzde beyaz ve akıllı tahtalar olarak da bilinen etkileşimli beyaz tahtalar gibi daha yeni teknolojileri tercih eden üniversite yöneticileri nedeniyle kara tahtaların ölme riski var. Bunun bir getirisi olarak da günümüzde tebeşir talebi giderek azalmaya başladı. Hagoromo 2014’te iflasını açıkladığında da, matematik camiasında tebeşir krizi ortaya çıktı. Matematikçileri istifçiye dönüştüren de işte bu kriz oldu. Üretim 31 Mart 2015 tarihinde sona erdi.

Normalde Hagoromo tebeşirinin 72 çubukluk bir kutusu 17 dolara satılırken kriz sırasında, fiyatlar 25 dolara kadar yükseldi.

Koreli Bir Öğretmen, Hagoromo’nun Mirasını Kurtardı

Matematikçiler dünyanın öbür ucundaki Hagoromo tebeşirini istiflemeye çalışırken, Kore’de bir öğretmen başka bir yaklaşım benimsedi. Shin Hyeong-seok ilk olarak Japonya’ya yaptığı bir araştırma gezisi sırasında Hagoromo ile karşılaştı ve bu tebeşire hayran kaldı. 10 yıllık bir çabanın devamında hastalığı ve ilerleyen yaşı nedeniyle daha fazla üretime devam edemeyeceğini anlayan şirketin son başkanı Takayasu Watanabe teknolojiyi Japonya’dan Kore’ye taşımak için onay verdi. Watanabe, yeni tebeşir partilerinin kalitesini incelemek için Kore’deki fabrikayı tekerlekli sandalyesiyle bile ziyaret etti. Shin’in şirketi Sejong Mall, 2016 yılında Fulltouch Chalk üretimine başladı. Tebeşir için neyse ki artık istiflemeye gerek yok. Günümüzde Amazon üzerinden bu tebeşir satın alınabiliyor.