MATEMATİK

Arılar Temel Aritmetik İşlemlerini Yapabiliyor

Araştırmacılar arıların temel matematik problemlerini yapabileceklerini buldu. Bu, beyin büyüklüğü ve beyin gücü arasındaki ilişkiyi anlamamızı genişleten bir keşiftir.

Önceki çalışmalarda arıların “sıfır” sayısını anlayabildikleri ve iki grup obje arasında daha küçük olanı algılayabildikleri tespit edilmişti. Yeni çalışma ise arıların toplama ve çıkarma gibi sayısal işlemleri yapmayı öğrenebildiklerini gösteriyor.

Matematik problemlerini çözmek, sayıların karmaşık zihinsel yönetimini, uzun vadeli kuralları ve kısa süreli çalışma belleğini içeren karmaşık bir biliş seviyesi gerektirir.

Bir bal arısının minyatür beyninin bile temel matematiksel işlemleri kavrayabildiğinin açığa çıkarılması, yapay zekanın; özellikle hızlı öğrenmeyi geliştirmede, gelecekteki gelişimi için son derece önemli çıkarımlara sahiptir.

RMIT Üniversitesi‘ndeki araştırmacılar tarafından yönetilen yeni çalışma; arılara toplama ve çıkarma için sembolik temsiller olarak renkleri tanımaları ve bu bilgileri aritmetik problemleri çözmek için kullanmaları gerektiğini öğretti.

Önceki çalışmalar; bazı primatların (örneğin; şempanzelerin), papağanların, yunusların ve hatta örümceklerin toplama veya çıkarma gibi hesaplamalar yapabildiklerini göstermiştir. Bu araştırmaya göre matematiğin kullanımı doğada sanılandan çok daha yaygın bir kabiliyet olabilir.

Bal Arıları Nasıl Eğitildi?

Doktora araştırmacısı Scarlett Howard tarafından yapılan deney, Y şeklindeki bir labirenti ziyaret etmek için bireysel bal arıları yetiştirmeyi içeriyordu. Arılara, labirentte doğru bir seçim yaptıklarında bir miktar şeker suyu ve yanlış bir seçim yaptıklarında ise acı bir tatlandırıcı kinin çözeltisi verildi.

Lokasyon iyi bir besin kaynağı sağlıyorsa, bal arıları bir yere geri dönecektir; Böylece arılar, besin toplamak ve öğrenmeye devam etmek için tekrar tekrar deneysel kuruluma geri döndü.

Bir arı labirentin girişinde, 1 ila 5 şekil arasında bir dizi element ile karşılaşmıştır. Şekiller ya mavi ya da sarı renktedir: Mavi, arının toplama yapması ve sarı renk ise arının çıkarma yapması gerektiği anlamına gelir.

İlk numarayı görüntüledikten sonra; arı, labirentin soluna veya sağına uçmayı seçebileceği bir karar odasına bir delikten uçar. Bir taraf sorunun yanlış bir çözümü içerirken, diğer taraf artı ya da eksi olanlardan birinin doğru çözümü içermektedir. Doğru cevap, arıların labirentin sadece bir tarafını ziyaret etmeyi öğrenmelerini önlemek için deney boyunca rastgele değiştirildi.

Deneyin başında, arılar sorunun nasıl çözüleceğini öğrenene kadar rastgele seçimler yaptı. 4 ila 7 saat süren 100’den fazla öğrenme denemesi sonunda, arılar mavinin +1 olduğunu, sarının ise -1 olduğunu öğrendi. Arılar, kuralları yeni numaralara uygulayabildiler.

Kaynak: http://www.ntboxmag.com/2019/02/08/arilar-temel-aritmetik-islemlerini-yapabilir/