BİLİM TARİHİ

Kadere ve İnsanlara Direnmiş Bir Bilim İnsanı: Caroline Herschel

Bazı insanlar dünyaya geldikleri andan itibaren mücadele etmek zorunda kalır. Caroline Herschel bu insanlardan biri..

Duygulandıran mücadelesi sonucu elde ettiği başarılar ise birçok insana güç verecektir diye düşünüyorum.

1750 yılında Almanya’da doğan Carolina Herschel, ailenin sekizinci çocuğuydu. 10 yaşında tifüs hastalığına yakalanması sonucu, gelişimi durdu ve boyu 1.30 metrede kaldı. Sol gözünde oluşan görme kaybı da buna eklenince annesi ondan umudunu kesti.

Annesi bu noktadan sonra, onun bir hizmetçi olmasının ve evlerindeki işlerden de sorumlu olmasının en doğru seçenek olacağını düşünmüşse de babası Herschel’in eğitim almasını istedi. Eşi yokken babası Isaac Herschel, kızına gizliden eğitim verdi ve erkek kardeşinin derslerine girmesini de sağladı.

Babası Isaac Herschel hem bir işçi hem de iyi bir müzisyen idi. Müzik konusundaki yeteneği sebebiyle Prusya Ordu Bandosu ekibine katılmayı başarmıştı.

Isaac Herschel donanımlı bir baba olduğu için çocuklarının da dil, müzik ve matematik eğitimleri alması için elinden geleni yaptı ve çocukları da bu yolda onun ayak izlerini takip etti.

Babasının ölümünden sonra da Caroline Herschel, abisinin yanına İngiltere’ye gider. Abisi orada eğitimine devam etmesini sağlar. Abisinin desteğiyle müzik, matematik ve astronomi alanlarında gayet iyi şekilde eğitim alabilen Caroline, Bath şehri orkestrasının en başarılı sopranolarından olmayı başarır.

Hem bilimde hem de sanatta katettiği yollarda abisinin payı büyüktür.

Abisi ile trigonometri ve daha pek çok matematik konusunu derinlemesine öğrenen Caroline, abisinin ona verdiği teleskop ile gökyüzünde kuyruklu yıldızların peşine düşer ve 1783’te Caroline ilk keşfini nebula (toz ve gazdan oluşan bulutsu yapılar) bularak gerçekleştirir.

Devamında Andromeda Gökadasının uydusu Messier 110’u keşfeder.
Nebulalara ve uydulara ek olarak sekiz adet kuyrukluyıldızı keşfeden
Caroline, buluşlarıyla İngiliz Kraliyetinden maaş almaya başlar..

İngiltere’de resmi bir hükümet pozisyonuyla onurlandırılan ve astronomi alanındaki çalışmaları için ücret ödenen ilk kadın olur.

Daha sonra abisi William’ın evlenmesiyle birlikte yaptıkları çalışmalar da azalır. Bu durum, Caroline’i derinden etkilese ve çok üzse de astronomluğa devam eder..

Abisinin ölümünden sonra, abisiyle yaptıkları tüm keşiflerini kataloglar. Çalışmalarıyla Caroline’e Kraliyet Astronomi Derneği ve Kraliyet İrlanda Akademisi’nin fahri üyeliği takdim edilir.

Prusya Kralı ise, başarıları için Caroline’e, Altın Bilim Madalyası verir.

İlklerin kadını Caroline Herschel’in yaşamına tanıklık edince belki de mücadeleden kaçınmak, biraz da kendi tercihimizdir diye düşünmemek zor oluyor.

Ne dersiniz? Kendisi hakkında şöyle bir belgesel de var izlemek isterseniz:

Doç.Dr. Şafak Nakajima Notları

Kendini, insanları, dünyayı tanıma ve anlama çabasında, belki de kaosta olan; filmin oyuncularından, dünya üzerindeki küçücük noktalardan biriyim.. Dokuz Eylül Üniversitesi'nde Ekonomi bölümünde yüksek lisansa devam ediyorum. Spora, sanata (özellikle resim sanatı), müziğe, doğaya, doğa sporlarına, felsefeye, psikolojiye, kitaplara, filmlere düşkünüm.. Okumayı, yazmayı, öğrenmeye çabalamayı çok seviyorum. Küçük yaşlardan itibaren birikmiş 9 adet günlüğüm var. Amaçlı ve amaçsız yaşamanın çeşitli noktalardan artı ve eksileri olduğunu düşünsem dünyadaki her şeyin gelip geçici olduğuna inanıyorum. Yine de -her şeye rağmen- ben uzun süredir amacı olanlardanım.. Buradan enerji sağlayabiliyorum.. Çoğunlukla enerjik, dışa dönük olsam da yeri geldikçe oldukça içe kapanmaya ve yalnızlığa susayabiliyorum. İkisi de keyifli ve öğretici.. Matematiksel sitesinin öncelikle hayranı olan bir okuruyum sonra Matematiksel’e katkı sağlamaya çalışan enfes ekibin bir parçasıyım. Özetle bu dünyayı bir rüyaymış gibi (Is this the real life? Is this just fantasy?) hissedip iyi bir insan olarak '‘kalmaya'’ çabalayan, sonsuzmuş gibi üretmeye çalışan insanlardan olarak; bahsettiğim 'bencil' bilgilerimi önemsiz sayıyorum. Sadece denizdeki kum tanelerinden biri olduğumun farkındayım. Ancak okyanusları merak etmekten vazgeçemiyorum. Yaşam keşifle canlanıyor..