BİLİM İNSANLARI

Felsefenin Türkçecisi: Bedia Akarsu

Kamuran Birand’dan sonra felsefe alanında ülkemizin ikinci kadın profesörü olan Bedia Akarsu, özellikle dil, kültür ve felsefe üzerine yaptığı çalışmalarla tanınır.

“Özgürlük insanın en büyük belirtisidir; ama aynı zamanda en büyük tehlikesi. Özgür olmak yanlış da hareket edebilmek, yanılabilmek demektir.”

Bedia Akarsu’nun Kişisel Yaşamı

“Yalnızca bir doğa varlığı değil, insan olduğunu, başkalarının da senin kadar insan olduğunu hiç bir zaman unutma.

“İnsan olmak güçtür. Hayvanları tanı…”

27 Ocak 1921 tarihinde İstanbul’da dünyaya gelen Akarsu, Çapa İlkokulu ve Ortaokulu’ndan mezun olduktan sonra İstiklal Lisesini bitirir. Üniversite eğitimini 1943 yılında mezun olduğu İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde alır.

Alman Filozof Ernst von Aster’in (1880 – 1948) öğrencisi olarak başladığı doktora çalışmalarını, Joachim Ritter’ın (Alman Filozof ve Felsefe Tarihçisi, 1903 – 1974) yanında “Wilhelm von Humboldt’da Dil-Kültür Bağlantısı” konulu tezle 1954 yılında tamamlar.

Arnold Gehlen (Alman düşünür, 1904 – 1976) ve Hans Freyer’in (Alman Sosyolog ve Filozof, 1887 – 1969) İstanbul Üniversitesi’nde verdiği bir dizi konferansı ve Ritter’in derslerini Türkçeye çeviren Akarsu, 1955’te Felsefe Tarihi kürsüsünde asistan olur.

Almanya Heidelberg Üniversitesi’ne 1956-1958 yılları arasında Hans-Georg Gadamer’in (Alman Filozof, 1900 – 2002) seminerlerine ve eğitimine katılmak için gider ve Alman Filozof Max Ferdinand Scheler üzerine araştırmalar yapar.

1960 yılında “Max Scheler’de Kişilik Problemi” adlı çalışmasıyla Doçent ve 1968 yılında Felsefe Tarihi kürsüsünde Profesör olur. İstanbul Üniversitesi’nde Ahlâk Felsefesi, Çağdaş Felsefe Akımları, Felsefe Tarihi Semineri gibi dersler verir ve bölüm başkanlığı yapar.

Bedia Akarsu, Türk Dil Kurumu yönetim kurulunda (1963 – 1983) yer alır ve Macit Gökberk (Türk Filozof, 1908 – 1993) ile felsefe terimlerinin Türkçeleştirme çalışmalarıyla ülkemizde felsefenin gelişimine yön veren öncü isimlerden olur.

1984 yılında emekliye ayrılır ve 1988-1989 yılları arasında Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Felsefe Grubu Öğretmenliği Bölümü’nün kurucusu olarak görev alır. 1990 – 1996 yılları arasında ise İstanbul Üniversitesi Atatürk Enstitüsü’nde doktora dersleri verir.

95 yaşında 26 Şubat 2016 tarihinde, 2008 yılından beri yaşadığı, Darüşşafaka Rezidansa bağlı hastanede hayata veda eden Akarsu, geriye birçok eser, yetiştirdiği sayısız öğrenci ve akademisyen bırakır.

Kendisi hakkında son söz olarak belirtmek istediğim, tüm malvarlığını Darüşşafaka Cemiyeti’ne bağışlaması ve şu sözlerle amacını anlatması olacaktır:

“Çocukluğumdan beri Osmanlıdan kalma bu 150 yıllık eğitim kurumu ile ilişkim var. Babam ben altı aylıkken ölmüş. Abim burada okudu, bütün Darüşşafakalılar gibi yürekten bağlıydı. Onları anlayan gerçek babasızlardır.

Emekli olduğumda yakınlarımdan kimse kalmamıştı, 91 yılı başında vasiyet bağışı yaparak taşınmazları, eniştem Sami Yetik’in tablolarını, ablam Mediha Akarsu’nun seramiklerini buraya bıraktım. Kitaplarımı ise, Muğla Üniversitesi’ne bağışlamıştım. 2008’den beri Darüşşafaka Rezidansa yerleştim.”

Bedia Akarsu Eserleri

  • Metafizik ve Din Üzerine Görüşmeler (Malebranche’tan çeviri, 1946)
  • W. von Humboldt’ta Dil-Kültür Bağlantısı (1955)
  • Max Scheler’de Kişilik Problemi (1962)
  • Modern Toplumda Kadın (1963)
  • Mutluluk Ahlakı (1965)
  • Kant’ın Ahlak Felsefesi (1968)
  • Çağdaş Felsefe Akımları (1979)
  • Atatürk Devrimi ve Yorumları (1969)
  • Felsefe Terimleri Sözlüğü (1975)
  • Çağdaş Felsefe (1979)
  • Atatürk Devrimi ve Temelleri (1995)
  • Max Scheler Felsefesi’nde Kip Kavramı ve İnsan-Olma Sorunu (1998)

Kaynakça:

“Çağdaş Felsefe”. Bedia Akarsu. İnkılap Kitabevi, 2010.

“Prof. Dr. Bedia Akarsu”. (Erişim Tarihi: 10.07.2020)

https://www.darussafaka.org/fark-yaratin?c=rezidans-bagiscilarimiz#akarsu

“Bedia Akarsu”. (Erişim Tarihi: 10.07.2020)https://tr.wikipedia.org/wiki/Bedia_Akarsu

Paylaşmak Güzeldir

Olgun Duran

Ömür boyu öğrencilik felsefesini benimsemiş amatör tiyatro oyuncusu, TEGV'de gönüllü aktivist; kitaplarından, doğaya hayranlığından, yeni yerleri görmekten, gittiği yerlerin kültürünü keşfetmekten ve bunların uğruna çabalamaktan vazgeç(e)meyen kişi...  

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kapalı