ZİHİN AÇAN YAZILAR

Evrenin Muhteşem Müziğini Dinleyin

‘‘Sayıların babası’’ olarak bilinen Pisagor, Evrende belli bir matematiksel orantı olduğunu ve bunların sayılara karşılık geldiğini düşünmektedir. Bize bıraktığı en önemli miras Pisagor teoremi olsa da günümüz biliminin ulaştığı noktada yadsınamayacak bir yeri vardır.

Döneminde felsefe, geometri, aritmetik, müzik, astronomi, coğrafya ve tabiat bilimleri gibi alanlarda çalışmalar yapmıştır.

Kürelerin Müziği

Evrenin Muhteşem Müziğini Dinleyin

Tüm bunların yanında müzikteki matematiksel gizemi keşfederek notaları yazıya dökmenin ilk temelini atmıştır. Ayrıca Pisagor, müzik notalarının her biri yedi kutsal gezegenden birine tekabül ettiğini ve gezegenler yörüngelerinde hareket ederken ezgiler meydana getirdiğini savunmuştur. Böylece kürelerin müziği kuramını ilk defa dile getirmiştir.

Pisagor’dan yaklaşık iki bin yıl sonra, alman gökbilimci Johannes Kepler de Harmonices Mundi kitabında, müzik ve gökbilimini ilişkilendirerek, o dönemde bilinen altı gezegenin (Merkür, Venüs, Dünya, Mars, Jüpiter ve Satürn) hareketlerini yaydıkları seslerle açıklamaya çalıştı.

Kepler gezegenlerin yaydığı sesi o dönemde kulakla duymasa da ruhen hissedilebileceğine inanıyordu.

Bu kuram Rönesans’ın sonlarına kadar gökbilim ile ilgilenenler arasında popülerliğini korudu. Pisagor’un başlattığı, Kepler’in devam ettirdiği kürelerin müziği kuramı Aydınlanma Çağı ile son buldu.

Aradan yüzyıllar geçtikten sonra teknolojinin ilerlemesiyle birlikte evrenin bir müziğinin olup olmadığı konusu bilim insanları arasında yeniden gündeme geldi.

Uzayı ve gezegenleri derinlemesine inceleyen NASA(Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi) bu konu hakkında araştırmalar yaptı. NASA araştırmacıları gökcisimlerinden yayılan ışınları ses dalgalarına dönüştürmek için bir yöntem geliştirdi. İşte bu muhteşem evrenin müziği;

Kaydedilen sesler ilk duyulduğunda ürkütüyor ancak bir süre sonra bir bilim kurgu filmindeymiş gibi ya da gizemli bir bestenin melodilerini dinliyormuş gibi hissettiriyor. Aslında gezegenler arasındaki uyumun da bir göstergesi bu melodiler…

Peki, boşlukta ses dalgaları ilerleyemiyorken, yıldızların ve gezegenlerin sesi nasıl kaydediliyor?

Şöyle ki, astronomlar yıldızların yüzeylerindeki türbülans durumlarını inceliyor. Nitekim bu türbülanslar sonucu oluşan titreşimler yıldızın iç kısmını etkiliyor ve belli frekanslarda dalgalar yayılmasını sağlıyor. Bu frekanslar kaydedildikten sonra da aynı sesi notalara dönüştürmek hiç de zor olmuyor.

Bu şekilde NASA araştırmacıları ve ses mühendisleri beraber çalışıp bu elektromanyetik titreşimleri ses dalgalarına çevirmenin yolunu bulmuşlar.

Şimdi Samanyolu Galaksisi’nin milyonlarca yıldızından biri olan Güneş’in ezgilerini dinleyelim,