Psikoloji

Dünya’nın En Güzel Hislerinden Biri: Genel Bakış Etkisi (Overview Effect) Nedir?

Sizden Dünya’nın en güzel hislerine birkaç örnek vermenizi istesem büyük ihtimalle mutluluk, gurur, heyecan gibi duyguların yarattığı hisleri sayarsınız. Ancak öyle bir his var ki, bu hissi bugüne kadar sadece belli sayıda insan gerçekten yaşayabildi. İşte bu his, genel bakış etkisi (overview effect) adı verilen bir histir.

Dünya'nın En Güzel Hislerinden Biri: Genel Bakış Etkisi (Overview Effect) Nedir?
Dünya’nın Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan (ISS) çekilmiş bir fotoğrafı

Bugüne kadar 600 civarı insan gezegenimizi canlı olarak yukarıdaki fotoğraftaki haliyle görebildi. Ve neredeyse hemen hemen hepsi Dünya’yı bu şekilde ilk gördüklerinde tuhaf bir hisse kapıldı. Yazar ve aynı zamanda uzay filozofu olan Frank White’ın 1987’de genel bakış etkisi olarak adlandırdığı bu his, astronot ve kozmonotların mental sağlığına da etki ediyordu.

Peki ama genel bakış etkisi tam olarak nasıl bir his? Bu etkinin astronot ve kozmonotlar üzerinde nasıl bir etkisi var? Genel bakış etkisinin medeniyetimizin gelişmesine ne gibi bir katkısı olabilir? Gelin bu yazımızda Dünya’nın en güzel hislerinden olan bu fenomeni birlikte inceleyelim.

Genel Bakış Etkisi Tam Olarak Nedir?

Frank White, Genel Bakış Etkisi: Uzayı Keşfi ve İnsan Evrimi adlı kitabında astronotların Dünya’ya dışardan bakarken hissettikleri duygu ve düşünceleri tanımlarken bu kavram ortaya çıkmıştır. Söz konusu etki için kısaca gezegenimize dışardan bakmanın getirdiği psikolojik, duygusal ve ruhsal sonuçlar demek mümkündür. Pek çok astronotun algı ve anlayışlarında gezegenimize dışarıdan ilk kez baktıklarında bir değişim meydana gelir.

ISS’ten gezegenimizi izleyebileceğiniz en güzel yer Cupola adında 7 penceresi olan bir bölümdür. Birçok astronot ilk kez Cupola’dan Dünya’ya baktıklarında ağladığını söylemiştir. Söz konusu etki için kısaca gezegenimize dışardan bakmanın getirdiği psikolojik, duygusal ve ruhsal sonuçlar diyebiliriz.

Bu değişikliklerden birisi astronotların uzaydan bakıldığında gezegenimizin ne kadar savunmasız olduğunu fark etmeleridir. Yumurta kabuğu kadar ince kalan parlak mavi atmosferiyle Dünya’mız gerçekten de hassas ve kırılgan görünür. Bu da astronotların Dünya’ya karşı merhamet beslemelerine ve onu koruma isteğiyle dolmalarına sebep olur.

Bir diğer değişiklikse Dünya üzerinde aslında hiçbir sınır ya da engel olmadığını görmeleridir. Çünkü ülke sınırları ISS’ten bakıldığında görünmez. Bu da astronotlara gezegenimizin bir bütün olduğu, tüm sınırların insanın uydurduğu şeyler olduğunu hatırlatır. Öyle ki birçok astronot gezegenimiz böylesine birbiriyle bağlantılıyken neden ve ne için savaştığımızı, neyi paylaşamadığımızı anlamadığını söyler.

Edgar Mitchell (1930 – 2016) ABD Donanması subayıİ test pilotu, havacılık mühendisi, ufolog ve NASA astronotudur. 1971’de Apollo 14’ün Ay Modülü Pilotu olarak Ay’a giden 6. kişi oldu. Mitchell de Apollo 14 görevi sırasında Ay’dan Dünya’ya baktığında genel bakış etkisini deneyimlemiştir. Bunu da görselde gördüğünüz “Ben sadece bağlantısallığı görmedim, onu hissettim.” cümlesiyle ifade etmiştir.

Genel Bakış Etkisinin Astronotların Mental Sağlığı Üzerinde Ne Gibi Bir Etkisi Var?

Yukarıda astronotların uzaydan baktığında ülke sınırlarının olmadığı, uzayın karanlığında süzülen mavi bir bilye gördüğünden bahsetmiştik. Bu gibi duyguları yaşayan astronotların çoğunluğu Dünya’ya döndüklerinde yaşama farklı bir açıdan bakmaya başlamaktadır. Birçoğu ekosistemi korumaya yönelik veya dünya barışını sağlamaya yönelik işlerle ilgilenmeye başlıyorlar. Fakat her astronot için elbette bu durum söz konusu değildir. Bazı astronotlar da kendilerini çok küçük, korkmuş ve yalnız hisseder.

Fotoğrafta görmüş olduğunuz kişi NASA astronotu Ron Garan’dır. Ron Garan, Haziran 2008’de yaptığı bu uzay yürüyüşünde çok farklı hislere kapıldığını belirtir. İlk başta Dünya’nın güzelliği karşısında büyülendiğini ve içini bir mutluluk kapladığını söyler. Fakat sonra bu güzel gezegende 1 milyardan fazla aç-susuz insanın ve savaşların olmasına üzülmüştür. Daha sonra Dünya’ya döndüğünde bu olumsuzlukları engellemek adına çeşitli sivil toplum kuruluşlarına destek olmaya başlamıştır.

Yine de genel bakış etkisinin astronotlar üzerindeki etkisi kesin değildir. Çünkü bu duygu oldukça kişiseldir. Kaldı ki genel bakış etkisi aslında sadece astronotların yaşadığı bir his de değildir. Bizler de Earthrise veya Soluk Mavi Nokta gibi meşhur Dünya fotoğraflarını gördüğümüzde bu etkiyi hissederiz.

Ayrıca şöyle bir durumu da göz ardı etmemek gerekir. ISS’teki astronotlar Dünya’ya hala yakın olduklarından bir aşinalık veya bir evde olma hissine sahipler. Fakat daha uzaklardan Dünya’ya baktıkça bu his yavaş yavaş yerini hüzne bırakıyor gibi görünüyor. Örneğin Ay’a giden astronotlar baş parmaklarıyla gezegenimizi kapatabildiklerini ve bunun da kendilerini çok küçük hissettirdiğini söylemişlerdir.

Mars’taki Curiosity aracının çekmiş olduğu gökyüzü fotoğrafı. Okun ucunda minicik parlayan şey Dünya’mız. Sizce gelecekte bir gün astronotlar Mars’a gittiklerinde bu manzara karşısında nasıl hissedecekler? (Kaynak: NASA)

Peki Uzaydan Dünya’ya Bakarak Gezegenimizi Kurtarabilir miyiz?

Geçmişte de çok kez olduğu gibi gezegenimizin yine kötü günlerden geçiyor. Artan savaşlar, kuraklık, doğal afetler, açlık ve susuzluk gibi birçok durumla mücadele etmeye çalışıyoruz. Fakat bunlar yeni problemler değil elbette. Bu nedenle Frank White ve filozof David Beaver, 2008 yılında Genel Bakış Enstitüsü’nü kurdu. Astronotlardan, yazarlardan, sanatçılardan ve aktivistlerden oluşan bu enstitünün amacıysa genel bakış etkisi sayesinde gezegenimizi daha iyi bir hale getirmek.

Enstitünün yapmış olduğu bu belgesel, genel bakış etkisini deneyimleyen beş astronotla yapılan röportajlar aracılığıyla bu olguyu araştırır. Belgeselde aynı zamanda yorumcuların ve düşünürlerin bu anlayışın toplum ve çevreyle olan ilişkimiz açısından önemi ve daha geniş kapsamlı sonuçları hakkında görüşleri de yer alıyor. (Kaynak: Overview Effect Institute)

Onlara göre Dünya’nın sorunlarının büyük bir kısmının sebebi insanlığın kendisini 8 milyarlık bir ekip gibi düşünememesidir. Eğer insanlık kendisini bir bütün olarak görebilseydi benzer bir şekilde tüm gezegeni de bir bütün olarak görür ve ona göre davranırdı.

Bu nedenle olabildiğince her insanın genel bakış etkisini yaşaması gerektiğine inanıyorlar. Çünkü bu sayede Dünya’nın aslında bir bütün olduğunu, hiçbir sınırın olmadığını ve gezegenimizin uzayın karanlığında süzülen kırılgan, hassas soluk mavi bir nokta olduğunu fark edebiliriz. Ve bu fark ediş gezegenimize bambaşka bir gözle bakmamızı sağlayabilir.

Konu hakkında okumaya bu yazımızdan devam edebilirsiniz: Büyük Mavi Bilye: Dünya’mızın Uzaydan Görüntülenmesinin Kısa Tarihi