Biyoloji ve Coğrafya

Doğada Mavi Renk Neden Nadir Görülür?

Gökyüzüne ya da uçsuz bucaksız gibi gözüken bir denize baktığınız zaman mavi rengin doğada yaygın olduğunu düşünebilirsiniz. Aynı biçimde yusufçukların ya da kelebeklerin kanatlarında, kuşların tüylerinde de mavinin bir çok tonu karşınıza çıkacaktır.

doğada mavi renk

Ancak mavi renk, yeşil, kahverengi ve kırmızı gibi diğer renklere kıyasla doğada nispeten nadirdir. Bunun nedeni, canlı organizmalarda mavi renk üretme mekanizmalarının diğer renklere göre daha karmaşık ve daha az yaygın olmasıdır. Buna rağmen mavi çok da belirgin ve dikkat çekici bir renktir. Bu nedenle de bitkiler ve hayvanlar bu göz kamaştırıcı rengi yaratmak için çeşitli hileler yaparlar.

Doğadaki mavi renge verilecek ilk örnek gökyüzü olacaktır. Gökyüzü mavi renk değildir. Aynı şey denizler için de geçerlidir. Dünya’nın atmosferi çeşitli gazlardan oluşan bir tabakadır. Işığın, atmosferdeki bu gaz molekülleriyle etkileşmesi sonucunda mavi gökyüzü oluşur. Aslına bakarsanız, eğer atmosferimiz olmasaydı gökyüzünü simsiyah görürdük.

Doğada Mavi Renk Neden Nadir Görülür?
Güneş’ten gelen beyaz ışık Dünya atmosferinde yol alırken birçok parçacıkla çarpışır. Oluşan saçılmanın miktarı ışığın dalga boyuna bağlı olarak değişir. Dalga boyu kısaldıkça saçılmanın miktarı artar. Bunun sonucunda, kısa dalga boylu mavi ışık, uzun dalga boylu kırmızı ışığa göre daha büyük oranda saçılır. Bu sayede de bizler mavi bir gökyüzü görürüz.

Aynı durum denizler için de geçerlidir. Saf su renksizdir. Ancak denizlerdeki sular saf değildir. İçindeki parçacıklar ışığın yukarıda aktardığımıza benzer bir biçimde dağılmasına neden olur. Su molekülleri uzun dalga halinde gelen kırmızı, turuncu, sarı ve yeşil ışığı daha iyi emer. Mavi ise daha kısa dalga boyuna sahip olduğu için yansır. Bu nedenle de denizler mavi gözükür.

Ayrıca denizin rengi de her yerde aynı değildir. Bazen parlak mavi, koyu mavi, yeşil, turkuaz hatta kırmızımsı renkler alır. Bu farklılıkları suyun sıcaklığı, derinliği, içinde yaşayan canlılar, dip tabiatı, tuz oranı gibi etkenler sonucunda olur.

Doğada Mavi Renk Nasıl Oluşur?

Doğada Mavi Renk
Bitkilerin mavi pigmenti antosiyanindir. Yine bağ konjugasyonu yoluyla üretilir ancak hayvanlarda olduğu gibi oldukça dengesizdir ve üretilmesi için gereken hücre ortamı özel asitler ve benzer tehlikeli bileşikler gerektirir.

Dediğimiz gibi doğada mavi renk nadirdir. Yine de tek tük karşımıza gelir. Neredeyse hiçbir bitkinin mavi yaprakları yoktur. Bunun temel nedeni yine ışık ve fizik ile ilgilidir. Pigmentler emmedikleri ve yansıttıkları ışığın renginde görünürler. En yaygın bitki pigmenti yeşil klorofildir. Bu nedenle bitkiler yeşil renk olarak görünür çünkü klorofil yeşil ışığı emmez, aksine yansıtır.

Doğada Mavi Renk
Doğal dünyada mavi pigmentlerle kırmızı, yeşil veya siyah pigmentlerden daha az karşılaşıyoruz çünkü mavi ışığı yansıtan moleküller doğal olarak  daha karmaşıktır.

Ancak bitkiler, görünür spektrumdaki diğer ışıklardan daha fazla enerjiye sahip olduğu için mavi ışığı severler. Mavi yapraklarınız varsa, en yüksek enerjili ışığı yansıtmak ve büyümenizi sınırlayan daha düşük kaliteli ışığı kullanmak iyi bir strateji değildir. İşte bu nedenle çoğu bitki mavi yapraktan kaçınır.

Bir çiçeğin mavi görünmesi için çok az miktarda enerji emebilen bir molekül üretebilmesi gerekir. Büyük ve karmaşık olan bu tür moleküllerin üretilmesi bitkiler için zordur. Bu nedenle mavi çiçekler dünyadaki yaklaşık 300.000 çiçekli bitki türünün %10’undan daha azında karşımıza çıkar. Mavi çiçeklerin evrimi için olası itici güç, mavinin arılar gibi tozlayıcılar tarafından oldukça görünür olmasıdır. Doğada mavi renk rekabetin fazla olduğu ekosistemlerdeki bitkilere fayda sağlar.

Doğada Mavi Renk
mavi morfo kelebeği aslında mavi değildir; kanat pullarının ışığı yansıtma biçimi nedeniyle mavi görünüyor. Bir prizmanın gelen ışığı dalga boylarına ayırarak yansıtması gibi, mavi morfo kelebeğinin kanadındaki mikroskobik yapılar diğer renkleri geçirirken yalnızca maviyi yansıtıyor. Mavi morfo kelebeğinin kanat pulları farklı şekillerde olsaydı mavi rengi kaybolurdu.

Çoğu Hayvan Gerçekte Mavi Renkli Değildir.

Hayvanların tüylerinde, derilerinde veya kürklerinde bulunan renklerin neredeyse tamamında hayvanın yedikleriyle ilişkili olan pigmentler bulunur. Örneğin saka kuşu sarı çiçekleri yer, somon balıkları ve flamingolar pembe deniz kabuklularını ve karidesleri yer. Ancak mavi hayvanların renkleri kimyasal pigmentlerden gelmez.

Doğada mavi tüylü kuş yoktur. Mavi görünen tüm kuşların tüyü, yalnızca mavi ışığı yansıtan bir fiziksel yapıya sahip. Kuşlar gibi neredeyse tüm balıklar da canlı mavi renklerini ışık saçılımından alır. Görselde gördüğünüz Mavi alakarganın tüyleri gerçekte kahverengidir.

Bunun yerine, mavi bir görünüm yaratmak için fiziğe güvenirler. Örneğin mavi morfo kelebeği rengini, kanatlarında bulunan pulların, yansıttığı tek dalga boyunun mavi renk olacak şekilde bükülmesi nedeniyle bu rengini alır. Eğer bu pullar farklı şekillerde olsaydı mavi renk ortadan kaybolurdu.

Doğada Mavi Renk Neden Nadir Görülür?
Bir hayvandaki mavi rengin “sahte” olduğunu görüş açınızı değiştirerek anlayabilirsiniz. Mavi renk kaybolur, yanardöner bir görüntü ortaya çıkar. Dahası, bu mavi renk kanadın yapısına bağlı olduğundan, kanada alkol gibi bir şey dökmek yapıları bozarak genel rengi değiştirir.

Mavi alakarga gibi mavi kuşlarda benzer, ancak biraz farklı bir sebepten dolayı mavi renklidirler. Kuşların tüylerinin her birinde mavi haricindeki tüm renkleri absorbe eden minik yapılar bulunur. Memelilerdeki mavi tonlar, kuşlar, balıklar, sürüngenler ve böceklerden daha da nadirdir. Bazı balinalar ve yunuslar mavimsi bir cilde sahip gibi gözükür. Ancak hiçbir hayvan kürkü görünür ışıkta mavi renkli değildir. Bunlar sadece fiziksel yanılsamalar sonucunda mavi görünürler.

Doğa da Mavi Renk Çoğu Zaman Aldatmacadır

Mavi gözlü insanlarda da sanılanın aksine mavi pigmentler yoktur. Sadece gözlerinin belirli kısımlarının oluşumundan dolayı göz rengini mavi olarak görürüz. Detaylar için: Mavi Göz Aslında Bir Yanılgı, Bilime Göre Tüm İnsanlar Kahverengi Gözlü

Doğada Mavi Renk
 Doğada bulunan pigmentlere baktığımızda ise mavi renk veren sadece bir pigment olduğunu görüyoruz. Bu da Obrina Olivewings adlı bir kelebeğin kanadında bulunuyor.

Kısacası mavi ile ilişkilendirdiğimiz bir çok şey aslında yanılsamadan ibarettir. Belki de bu nedenle mavi kelimesi dünyadaki dillere görece geç dahil olmuştur. Eski metinler incelendiğinde siyah, beyaz, kırmızı ve sarı kelimelerinden sonra ortaya çıktığı gözlenmiştir. ( Eski Dillerin Çoğunda Mavi Renk İçin Bir Kelime Neden Yoktur?)