ZİHİN AÇAN YAZILAR

Neden 42 Sayısı Hayat Evren ve Her Şeyin Cevabı?

Zamanında genç bir maceraperest yaşadığı yer olan Londra’dan İstanbul’a kadar otostop ile gitmeye karar vermiş ve bu yolculukta ona yardım etmesi içinde yanına bir turist rehberi kitap almış. Kitabın adı da “Hitchhiker’s guide to Europe”(Otostopçunun Avrupa Rehberi)imiş.

Bu genç bir gün yanında kitabıyla yıldızlara bakarak tarlada yatıyorken şu şekilde düşünmüş: “Neden galaksi için bir rehber yok? “

Bu şekilde The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (Otostopçunun Galaksi Rehberi) fikri ortaya çıkmış. Bu genç maceraperestimiz yani Douglas Noel Adams bu fikri ilk olarak radyo tiyatrosu olarak hayata geçirmiş ve bu radyo tiyatrosu çok ilgi görünce sonra bunun bir de roman serisini yazmış.

Douglas Adams’ın ünlü bilimkurgu serisinde, bir süper bilgisayarın 7,5 milyon yıl boyunca çalıştıktan sonra “hayatın, evrenin ve her şeyin anlamını” bulduğu anlatılır. Cevap 42’dir.

Kitabın yazıldığı zamandan bu güne kadar bu cevap hakkında yani 42 sayısı ile ilgili birçok teori ortaya atıldı, birçok tartışmalar yapıldı ve çeşitli filmlerde de bu sayıya referanslar yapıldı. Bu sayede de 42 sayısı modern bir mit haline geldi.

Google arama motoruna hayat, evren ve her şeyin cevabının İngilizce karşılığı olan “answer to life the universe and everything” yazıp aratırsanız karşınızda göreceğiniz 42 sayısı olacaktır.

Max Tegmark’a göre bizim için bu cevap belki de 42 değil de 32’dir.

32 Sayısı ve Matematiksel Evren Hipotezi

Max Tegmark’a göre odaklanmamız gereken sayı 42 değil 32. Onun ifadesiyle fiziksel gerçeklik, yakınlaştıkça ortadan kalkıyor ve o gerçekliğin altında yatan sayılar bu biçimde açığa çıkıyor.

Yani onun tanımına göre matematik her yerde değil, herşey zaten matematikten yapılma. Fizikçi, herşeyi oluşturan sayıları da 32 taneye indirgemiş durumda…

Matematik Evren hipotezi adını verdiği bu yaklaşımda, sayıların tamamı günümüz fizikçilerinin kullandığı denklemler, ölçümler, değerler, sabit sayılar ve fizik kanunlanndan elde edilmiş. Seçilen sayıların hepsi evrenin bütünlüğü konusunda muazzam öneme sahip.

Ama bir sorun var; bu cevap yeni bir soruya yol açıyor ve Adamsın romanındaki karakterlere dönüşüyoruz: “İyi de bu ne anlama geliyor? Belirtildiği gibi cevap basit ve net ama acaba soruyu doğru bir şekilde mi sormuyoruz?

Konuk Yazar: Kamil Anıl