Tıp ve Sağlık

Vücudumuzun Yarıdan Fazlası İnsan Değildir. Peki O Zaman Nedir?

Bilim insanları vücudumuzda bulunan hücrelerin yarısından fazlasının bize ait olmadığını söyler. Ne kadar iyi yıkarsanız yıkayın, vücudunuzun neredeyse her köşesi mikroskobik yaratıklarla kaplıdır. Diğer yarıyı oluşturan bu grup çoğunlukla bakteriler, virüsler ve mantarlardır. Aslında, cildinizin her santimetrekaresinde yaklaşık beş milyon bakteri bulunur. Bu, her iğne başı büyüklüğündeki bölgede yaklaşık beş yüz kadar bakteri demektir.

Cildinizin en yoğun bakteri popülasyonuna sahip bölgeleri kulaklarınız, ense, burnunuzun yanları ve göbek deliğinizdir. Vücudumuzda ise bu mikroskobik yaşamın en büyük konsantrasyonu, oksijenden yoksun bağırsaklarımızın karanlık derinliklerinde yer almaktadır. Bu endişe verici gelebilir. Ancak sağlıklı insanlarda bu tür bakteriler kontrol altında tutulur ve hiçbir zarar vermez. Bakterilerin vücudumuza yaptığı katkıyı küçümseyin ve kendinizi tehdit altında hissetmeyin. Aslında midenizde yaşayan yüzlerce bakteri türü olmasaydı, yediklerinizden gerekli besinleri elde edemezdiniz. Bu nedenle antibiyotik alırsanız ishal olabilirsiniz. Hareketlerinde ayrım gözetmeyen bu tür ilaçlar sadece hastalığa neden olan bakterileri değil, aynı zamanda ihtiyacınız olan bakterileri de öldürür.

İnsan Vücudundaki Bakteri Sayısı

İsrail’deki Weizmann Bilim Enstitüsü’nde 2016 yılında yapılan bir araştırma, toplam hücre sayımızın %56’sının bakteri olduğunu tespit etti. Araştırmacılara göre bir insan vücudu (70 kilogram, 20-30 yaşında ve 1.70 metre boyunda) ortalama olarak yaklaşık 30 trilyon insan hücresi ve 39 trilyon bakteri içeriyor.

Hiç kimse tam bir yabancı mikroorganizma ile doğmaz. Bunun yerine doğumdan sonra anne sütünden ve çevreden alınırlar. Üç yaşına geldiğinde hepsi yerli yerini almış durumda olur. Bu yüzden yüzde 100 insan olarak doğduğunuzu ama yüzde 50 uzaylı olarak öldüğünüzü söylemek mümkün. Aslında durum bundan da kötü.

Vücudunuzda yaşayan mikroorganizmaların her biri belirli bir amaca sahip bir proteini kodlayan toplam sekiz milyon gene sahiptir. Buna karşılık, insan genomu yalnızca 24.000 gen içerir. Sonuç olarak, vücudunuzda insan genlerinden yaklaşık dört yüz kat fazla mikrobiyal gen vardır. Ya da başka bir deyişle, vücudunuzdaki DNA’nın yüzde 97.75’i size ait değildir. Olaya bu bakış açısı ile baktığımız zaman yüzde 50 kadar bile insan olmuyoruz. Belki yüzde yüz insan olarak doğduk ama yüzde 97.75 farklılaşarak öleceğimizi söylemek daha doğru olur!