Sosyoloji

Kuşak Farkı Nedir? X, Y, Z – Sizin Kuşak Hangisi?

Tarihte ilk kez, Dünya üzerinde birbirine zıt özelliklere, tutum ve tercihlere sahip beş nesil birlikte yaşıyor. Aslında belki de bu nedenle kimse kimseyi çok iyi anlamıyor. Her kuşak yetiştirdikleri döneme göre farklı karakteristik özellikler sergiliyor. Bu da kuşak farkı dediğimiz sorunu ortaya çıkarıyor. Gelin şimdi bu kuşakları ve farkları biraz daha tanıyalım.

Sosyolojik açıdan kuşak; belirli bir zaman aralığı içinde doğmuş, benzer tarihî ve sosyal olaylara tanıklık etmiş, belirli olay ve olgulara yönelik ortak bir fikir, dünya görüşü ve deneyime sahip bir grup insanı ifade ediyor. Bilim insanları farklı görüşlere sahip olsa da genel olarak her 15 yıl bir kuşak dönemi olarak tanımlanıyor. Buna göre şu anda hayatta olan altı kuşak var.

Kuşaklar Arasındaki Farklar

Baby Boomers: Bebek patlaması terimi, İkinci Dünya Savaşı’nın sona ermesinin ardından Amerika Birleşik Devletleri’nde ve dünyanın diğer birçok yerinde görülen yüksek doğum oranını ifade eder. Savaş sonrası güvenlik ve ekonomiyle birlikte, birçok çift çocuk sahibi olmaya karar verdi. Bu durumda onları o dönemde pazarlamacılar için birincil hedef pazar haline getirdi. 1960’larda ergenlik çağındaki Boomers’lar, nispeten daha varlıklı bir ailede büyüdüler. Bununla birlikte, ergenlik dönemleri sosyopolitik gerilimler arasında geçti. İlk Boomers’ın aksine, son Boomers çalkantılı 1970’lerde ekonomik sıkıntı içindeydiler. Artık her iki ebeveynleri de genellikle çalışmak zorundaydı. Bu alt nesil, X Kuşağı’nın öncüsüydü. Baby Boomers, yeni teknolojileri benimseme ve geleneksel iş alışkanlıkları nedeniyle genç nesil tarafından günümüzde sıklıkla eleştirilir.

X Kuşağının Ortaya Çıkışı

X Kuşağı: X Kuşağı çalkantılı 1970’leri ve belirsiz 1980’leri çocukluk ve ergenlik döneminde yaşadı. Genellikle iki gelirli veya boşanmış ailelerde büyüyen X Kuşağı çocukları aileleriyle daha az zaman geçirdiler. Bunun yerine arkadaşlarıyla daha fazla etkileşim kurdular. Kadınların da çalışma yaşantısını atılmaya başladığı bir dönemde doğdukları için öz disiplin, problem çözme ve kendine bakma becerilerini iyi geliştirdiler.

Bu kuşak, gençlik yıllarında MTV’de müzik videoları izleyerek ve Walkman’lerde kaset dinleyerek büyüdü. Yetişkinlikte bunların hepsinin teknolojik dönüşümlerine şahit oldular. Bu da onları teknolojiyi ilk deneyimleyenler haline getirdi. Emekliliklerini uzatan Baby Boomers’la birlikte çalışmayı zor bulan X Kuşağı’nın çoğu kırklı yaşlarında işlerini bıraktı. Kendi işlerini kurdu ve başarılı girişimciler oldu.

Dijital Yerliler Dönemi

Y Kuşağı: Muhtemelen en çok duyduğunuz nesil budur. Yaklaşık 1980-1995 doğumlu, başka bir bebek patlaması döneminde doğan Y ​​Kuşağının çoğu, Baby Boomers’ın çocuklarıdır. Genellikle medyada ‘tembel’ olarak tanımlansalar da aslında “dijital yerliler” olan ilk nesildir. Teknoloji meraklısı, hırslı ve değişim odaklıdırlar. Akıllı telefonlar, dizüstü bilgisayarlar ve diğer cihazlarla donatılmış olan bu nesil, günde 24 saat, haftada 7 gün aktiftirler.

Bu nedenle, problemlerini çözmek ya da bir şeyler öğrenmek için başkalarına güvenmek zorunda olmadıklarını düşünürler. Eğitim seviyeleri ve sınırsız içeriğe maruz kalmaları nedeniyle, Y Kuşağı daha açık fikirli ve idealisttir. Y kuşağı her şeyi sorgular, bu da onları normlara uymalarını bekleyen eski kuşaklarla çatışmaya yatkın hale getirir.

Z Kuşağı: Y kuşağının küçük kardeşleridir. Bu kuşak 1997 ile 2009 yılları arasında doğan bir grup insanı ifade eder. Kesinlikle teknolojisiz bir hayat bilmez. Öğrenme, haber alma, alışveriş ve sosyal ağ oluşturma için dijital cihazları aracılığıyla her zaman internete bağlanırlar. Sosyal ortamlarda olsalar bile içeriği birden çok ekran aracılığıyla sürekli olarak tüketirler. Çevrimiçi ve çevrimdışı dünyalar arasında neredeyse hiçbir sınır görmezler.

Kişisel bilgileri paylaşma isteği, Z Kuşağında eski nesillere göre nispeten daha yüksek olduğu için kişiselleşmiş markaları tercih ederler. Gösterişli görüntülerini yayınlamayı seven Y Kuşağının aksine, Z Kuşağı kendilerinin özgün ve samimi hallerini tasvir etmeyi sever. Çeşitlilik arayışı içinde, özgüveni çok yüksek bu dijital yerliler geleceği şekillendirecek olan kişilerdir.

Alfa Kuşağı

2010 yılından sonra doğmuş olan nesil Alfa Kuşağı olarak adlandırılıyor. Bu da onları 21. yüzyılın ilk çocukları yapıyor. Alfalar, küresel kuşak veya ekran kuşağı olarak da isimlendiriliyor. Kuşaklarla ilgili çalışmalar yürüten araştırmacılar X, Y ve Z kuşaklarından sonra bu kuşağı, alfabenin başına dönüp A, B veya C harfleri ile ifade etmediler. Tüm bireyleri ile yeni yüzyılın nesli olması nedeniyle yeni bir başlangıç olarak görülen Alfa kuşağı, adını Yunan alfabesinin ilk harfi olan Alfa’dan alıyor. Alfa kuşağını ise 2025 yılından itibaren Beta kuşağı, ardından ise Gama ve Delta kuşakları takip edecek.

Alfa kuşağından önceki dönemlerde savaşlar, sonrasında artan doğum oranları, yaşanan ekonomik krizler, internetin icadı, bilginin dünyanın farklı yerlerindeki farklı kişiler tarafından ortaklaşa oluşturulabilmesi kuşakların yaşam tarzını belirlemişti. Alfaların yaşam tarzını belirleyen en etkili unsur ise teknoloji. Ben merkezli, sınırları olmayan ve haliyle özgürlüğün en derin noktasının bile tadını çıkaran bu kuşağın çocuklarıyla dünya tekrar biçimlenecek gibi gözüküyor.

Kuşak Farkı ve Değişen Trendler

Her nesil, farklı bir sosyokültürel çevre ve yaşam deneyimi ile şekillenir. Bu nedenle her neslin ürün ve hizmetlere karşı farklı tercihleri ​​ve tutumları vardır. Bu da pazarlamacıları farklı bir tekliflerle ve yaklaşımlarla onları etkilemeye teşvik eder. Örneğin Y kuşağı sahip olmak yerine kullanıcı olmak eğilimindedir. Araba sahibi olmak yerine Uber kullanmayı tercih eder. Bir müzik albümü satın almak yerine Spotify kullanır. Bu nedenle şirketler de günümüzde, genç nesillerin sürekli değişen ihtiyaç ve istekleri uyum sağlamaya çalışır. Günümüzde Baby Boomers ve X kuşağı, işletmelerdeki liderlik pozisyonlarının çoğuna sahip olmaya devam ediyor. Ancak dijital meraklı Y ve Z kuşakları artık en büyük iş gücünü ve en büyük tüketici pazarını oluşturuyor. Bu nedenle pazarlamanın temelinde artık onlar bulunuyor.