Anasayfa » ZİHİN AÇAN YAZILAR » Newton’un Başına Gerçekten Elma Düştü mü?

Newton’un Başına Gerçekten Elma Düştü mü?

Uzun yıllardır süre gelen ‘yer çekimini bulduran elma’ anlatısı acaba sadece bir uydurma mı dersiniz?

İngiliz fizikçi ve matematikçi Sir Isaac Newton’ın kütleçekimini Woolsthrope’da bulunduğu sırada bir elmanın düşüşünü gözlemlemesi sonucunda keşfettiğinden söz edilir. Ancak gerçekte, bu anlatının gerçeklik durumu ile ilgili net bir yanıt bulunmamaktadır.

Arkeoloji alanının kurucularından sayılan William Stukeley, 1726 yılında Newton’la, bir akşam yemeğinde bir araya geldiği günü biyografisinde aktarır bizlere:

Akşam yemeğinden sonra havanın da biraz ılımasının ardından bahçeye çıktık ve birkaç elma ağacının gölgesinde çaylarımızı yudumladık. Yalnızca o ve ben… Laf arasında bana evvelce yerçekimi mefhumu aklına ilk geldiği anda da tam olarak aynı durumda olduğunu söyledi. Derin bir düşünceye dalmış bir biçimde otururken kendi kendine bir elmanın yere neden daima dikey bir biçimde alçaldığını sormuş, elmanın düşüşüne sebep olan şeyin ne olduğunu düşünmüş.

Neden yanlamasına veya yukarıya doğru gitmiyordu da daima Dünya’nın merkezine doğru ilerliyordu? Elbette sebep Dünya’nın onu kendisine çekmesiydi. Maddede bir çekim gücü olmalıydı. Dünya’nın çekim gücünün toplamıysa Dünya’nın herhangi bir yanında değil, tam olarak merkezinde bulunmalıydı.

Bu nedenle mi bu elma dikey bir biçimde veyahut merkeze doğru düşüyordu? Eğer bir madde diğerini çekiyorsa bu onun miktarıyla da orantılı olmalıydı. Dolayısıyla Dünya’nın elmayı çektiği gibi elmanın da dünyayı çektiğini söylemek mümkündü.

Newton, veba salgını nedeniyle Cambridge Üniversitesi geçici olarak kapatıldığında çocukluğunu geçirdiği Woolsthorpe Manor adıyla bilinen evine dönmek zorunda kalmıştı. Bahsi geçen ağacın bugün Woolsthorpe Manor’da sergilenen aşağıdaki ağaç olduğu düşünülmekte…

Döneminin en önemli bilim insanlarından biri olan ve aynı zamanda oldukça dindar olduğu bilinen Newton’ın böylesi bir sahte hikaye yaratması ve bunu yayması ihtimalini çok yüksek bulmayanlar çoğunlukta gibi duruyor.

Böyle bir durum gerçekte yaşanmış olabilir. Ancak yaşanmış olup olmadığı aslında çok önemli değildir. Çünkü keşfin nedeni elmanın düşüşünün gözlemlenmesi değil, düzenli, sistemli ve tutarlı bir düşünce sürecidir. Kuşkusuz bir elmanın, yaprağın veya taşın düşüşünü ilk kez gözlemleyen Newton olamaz. Bu ve benzeri durumlarla birçok insan pek çok kez karşılaşmıştır. Ancak keşif yapamamışlardır. Önemli olan elmanın düşüşü değil, düşmeyi fizik bir kuralla eşleştirebilme yetisidir.

Kaynak: teyit.org

Zaman Hakkında Bildiğinizi Sandığınız Her Şeyi Unutun!

Zaman nedir? Günden güne, acımasızca akıp geçen süre… Fakat bahsettiğimiz bu süre, hayatlarımızla öyle içiçe …