Köpeğinizin Yaşını Hesaplamak Hesaplamak İçin Yeni Formül

Yakın zamanda yapılan bir araştırma, köpeklerin yaşını hesaplamak için yaygın olarak bilinen köpeğin yaşı x 7 yönteminin yanlış olduğunu gösterdi.

Bilim insanlarının, köpeklerin yaşlanmasını kontrol eden epigenetik saat üzerinde yaptıkları bu çalışma sonrasında hayatımıza neşe katan bu küçük dostlarımızın tam olarak kaç yaşında olduğunu belirlemek için yeni bir formül tasarladılar.

Araştırmacılar, yaşları 4 hafta ile 16 yaş arasında değişen 104 labrador retriever genomlarında DNA metilasyonunu incelediler. Yayınlanan rapora göre benzer şekilde yaşlanıyoruz.

İnsan hücreleri, vücudumuzun karakteristiği hakkında önemli bilgiler taşıyan DNA’lar içeriyor. Bilim insanları, yaşlandıkça DNA’larımızdaki izlerin değiştiğini keşfetmişlerdi ve bu değişiklikler bir insanın biyolojik yaşını izlemek için kullanılabiliyordu.

Devamında elde ettikleri bu bilgi ışığında araştırmacılar insanın biyolojik saati ile köpek ile karşılaştırma yoluna gittiler.

Bir köpeğin yaşam evreleri büyük ölçüde insanlara benzer. Örneğin, yavru köpekler ve bebekler kabaca eşit yaşlarda diş çıkarmaya başlarlar. Köpeğinizin cinsi ne olursa olsun sonuçta yaklaşık 10. ayda ergenliğe ulaşırlar acı bir gerçek olarak da 20 yaş civarına kadar da yaşarlar.

Kısacası, hem labrador hem de insan genomunun belirli bölgeleri – yüksek mutasyon oranlarına sahip alanlar – benzer metilasyon oranları gösterir. Bu yüzden büyüme, gelişme ve yaşlanma süreçleri insanlara benzerlik gösterir.

Araştırmacıların köpeklerimizin yaşını hesaplamak için buldukları yöntem elbette 7 ile çarpmaktan biraz daha karmaşık. Ayrıca bir miktar logaritma bilmeyi en azından hesap makinesinde logaritma daha doğrusu doğal logaritma fonksiyonunu kullanmayı bilmeyi gerektiriyor.

Bu arada hatırlatalım bu yöntem sadece 1 yaşın üzerindeki köpekler için geçerli.

Yaşı hesaplamak için, köpeğinizin yaşının doğal logaritmasını 16 ile çarpmanız ve ardından 31 eklemeniz gerekiyor.

İşte denklem:

16 x ln (köpeğinizin insan yıllarındaki yaşı) + 31

Bu formülle 2 yaşındaki bir köpeğin insan yaşı 42,1, 5 yaşındaki bir köpeğin insan yaşı 56,8 ve 10 yaşındaki bir köpeğin insan yaşı da 67,8 çıkıyor.

İsterseniz buradaki dönüşüm aracı yardımıyla da hesaplama yapabilirsiniz.

Ekip, araştırmasını ek köpek türlerini de içerecek şekilde genişletmeyi hedefliyor. Dostlarımızın sırlarını açığa çıkartacak daha onlarca araştırma olduğunu düşününce yakın zamanda köpekler hakkında daha fazla bilgi sahibi olacağız gibi gözüküyor.

Kaynak: https://www.popularmechanics.com/science/math/a29830394/dog-years-human-years/

Daha Fazla Göster

Kadıköy Anadolu Lisesi, Marmara Üniversitesi, ardından uzun süre özel sektörde matematik öğretmenliği, eğitim koordinatörlüğü diye uzar gider özgeçmişim…Önemli olan katedilen değil, biriktirdiklerimiz ve aktarabildiklerimizdir bizden sonra gelenlere...Eğitim sisteminin içinde bulunduğu çıkmazı yıllarca iliklerimde hissettikten sonra, peki ama ne yapabilirim düşüncesiyle bu web sitesini kurmaya karar verdim.Amacım bilime ilgiyi arttırmak, bilimin özellikle matematiğin zihin açıcı yönünü açığa koymaktı.Yolumuz daha uzun ve zorlu ancak en azından deniyoruz.