Günlük Hayatımızda Matematik

400 Milyon Yıllık Bir Fosil Doğadaki Matematiksel Kalıplara İlişkin Anlayışımızı Nasıl Değiştirdi?

Eğer bir bitkinin yaprakların, bir anansın pullarını ya da bir çam kozalağını dikkatlice incelerseniz, farkında olmadan doğadaki matematiksel desenlerin muhteşem örneklerine tanık olursunuz. Çünkü verdiğimiz bu üç örnekte de Fibonacci spirali belirgin bir biçimde karşımıza çıkacaktır.

Fibonacci spirali nedir

Fibonacci spirali gerçekten de bitkilerde son derece yaygındır ve Leonardo da Vinci’den Charles Darwin’e kadar bilim insanlarını tarih boyunca büyülemiştir. Aslına bakarsanız günümüzde Fibonacci spiralleri ile uyumlu olmayan çok az sayıda bitki vardır.

Bitkilerde bu durum o kadar yaygındır ki, bunun evrimsel bir özellik olduğu düşünülmektedir. Ancak yakın zamanda tamamlanan bir araştırma, bu bakış açısına meydan okudu. Çalışmada 407 milyon yıllık fosilleşmiş bir bitkinin yapraklarındaki spiraller ve üreme yapıları incelendi. Şaşırtıcı bir şekilde, bu türde gözlemlenen sarmalların aynı kurala uymadığını fark edilecekti. Tam olarak neden bahsedildiğini anlayabilmeniz için işin arka planındaki matematiği kısaca anlatalım.

Fibonacci spirali nedir
Doğada Fibonacci spirallerine çok güzel örnekler bulmak mümkün

Fibonacci spiralleri nelerdir?

Spiraller doğada sıklıkla karşımıza çıkar. Bitki yapraklarında, hayvan kabuklarında ve hatta DNA’mızın çift sarmalında bile onları görebilirsiniz. Çoğu durumda, bu spiraller Fibonacci dizisiyle ilişkilidir. Fibonacci dizisi, her sayının kendisinden önceki iki sayının toplamı olduğu bir sayı dizisidir. 0 ve 1’den başlayarak, dizinin ilk 10 sayısı 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 biçimindedir.

Bazı bitkiler, her zaman Fibonacci dizisindeki sayılarla aynı sayıda büyüme noktasına sahip olacak şekilde dallanır. Buna bir örnek başta da söylediğimiz gibi ananastır. Bir anansın pullarını dikkatlice incelerseniz 8, 13 ve 21 sayısına uyacak biçimde pulların dizilimine rastlarsınız.

Fibonacci spirali nedir
Spiral sıralarının sayısı ananasta genellikle 8 ve 13’tür.

Benzer bir durum çam kozalakları için de geçerlidir. Bir çam kozalağı alıp incelerseniz ilk başta yalnızca tek yöndeki spiralleri görebilirsiniz. Ancak yakından baktığınızda hem saat yönünde hem de saat yönünün tersine spiraller görebilirsiniz. Şimdi saat yönündeki ve saat yönünün tersindeki spirallerin sayısını sayın. Hemen hemen her durumda spirallerin sayısı Fibonacci dizisindeki tam sayılar olacaktır.

Fibonacci spirali nedir
Çam kozalağındaki renklendirmelere dikkat edin. Saat yönündeki 8 ve saat yönünün tersindeki 13 sayısını sarmallardan elde edebilirsiniz.

Bu istisnai bir durum değildir. 6.000 çam kozalağının incelendiği bir çalışmada, incelenen kozalakların %97’sinde Fibonacci spiralleri bulunmuştur. Üstelik Fibonacci spiralleri sadece çam kozalaklarında karşımıza çıkmaz. Yaprak ve çiçek gibi diğer bitki organlarında da yaygındırlar.

Birçok bitkide, gövdeden filizlenen tek tek yapraklar olduğunu fark edeceksiniz. Bu yapraklar genellikle gövdeden farklı açılardan dışarı çıkar. Sonrasında da gövde yukarı doğru hareket ettikçe yapraklar bir spiral oluşturur. Her yaprağın bir öncekinden dönme açısı ise genellikle 137 ile 139 derece arasındadır.

Bitkilerin yapraklarının dizilimi.

Yapraklarda en sık ikili, üçlü, beşli dizilişler yer alır. Aslında tam da bu nedenle dört yapraklı yoncayı kolaylıkla bulamazsınız. Çünkü 4 sayısı yukarıda gördüğünüz sayı dizisinin bir elemanı değildir. 650’den fazla bitki türünden 12.000 spiral üzerinde yapılan bir araştırma, bu bitkilerin %90’ından fazlasında Fibonacci spirallerinin oluştuğunu göstermiştir.

Fibonacci Spiralleri İle Uyumlu Olmayan Bitkiler

Çalışmada araştırmacılar soyu tükenmiş kulüp yosunu türü Asteroxylon mackiei’nin bitki fosillerini incelediler. İnce fosil dilimlerinin görüntülerini aldılar ve ardından Asteroxylon mackiei’nin yapraklarının düzenini 3 boyutlu olarak görselleştirmek ve spirallerin miktarını belirlemek için dijital olarak yeniden yapılandırma tekniklerini kullandılar.

Bu analiz sonucunda Asteroxylon mackiei’de yaprak düzeninin oldukça değişken olduğunu keşfedildi. Aslında Fibonacci dizisinde uygun olmayan spiraller daha sık araştırmacıların karşısına çıkmıştı. Günümüzde bu durumun oldukça nadir olduğu göz önüne alınınca da bu oldukça şaşırtıcı bir durumdu.

Asteroxylon mackiei fosili dijital olarak yeniden canlandırıldığında bu biçimde gözüküyor.

Çünkü bu bulgular kara bitkilerindeki Fibonacci spirallerine dair anlayışımızı değiştiriyor ve tüm yapraklı bitkilerin Fibonacci modelini takip eden yapraklar yetiştirmeye başladıkları ve bunun evrimsel bir avantaj sağladığı görüşünü bozuyordu. Ayrıca bitkinin diğer bitki gruplarından farklı bir evrimsel geçmişi olduğunu gözler önüne seriyordu. Bu da araştırmacılara Fibonacci spirallerinin bitki evrimi boyunca ayrı ayrı birçok kez ortaya çıktığını düşündürdü. Geriye ise son bir soru kaldı.

Fibonacci spiralleri günümüzde bitkilerde neden bu kadar yaygın?

Aslına bakarsanız bu sorunun cevabını bilim insanları uzun süredir vermeye çalışıyorlar. Eğitimsiz bir göz için, bitkilerin yaprakları rastgele bir biçimde büyüyor gibi gözükecektir. Ancak daha yakından baktığınıza zaman, doğal dünyanın her yerinde birkaç tuhaf düzenli matematiksel desenin ortaya çıktığını göreceksiniz.

Aslında her şey bitki bir tohumken başlar. Her yaprak ve taç yaprağı önce küçük bir tomurcuk gibi görünür. Tomurcuklar büyüdükçe kendisini bir öncekinden olabildiğince uzağa konumlandırmaya çalışır. Bunu muhtemelen büyüyebilmesi için gerekli alan ve ışığı elde etmek için yapar. Bu noktada çeşitli açılar yaprak diziliminde karşımıza çıkar. Yaprakların çoğu genellikle sabit bir sapma açısını sarmal bir yapıda dizilir ancak bambu filizlerinin dengeli bir yaprak dizilimi söz konusu olacaktır.

Filotaksis bitkilerin yaprak düzenlemesini konu edinen bilim dalına verilen isimdir. Yaprak desenleri çalışmasının merkezinde yer alan varsayımlardan biri de farklı dizilimlerle, yaprakların kişisel alanlarını koruduğudur. Yani yeni büyüyen yapraklar mevcut yaprakların büyümesini engellemeyecek biçimde dizilmelidir. Mevcut fikir birliği, büyüme hormonu oksinin hareketlerinin ve onu bitki boyunca taşıyan proteinlerin bu tür modellerden sorumlu olduğu yönündedir.

Tomurcuklar büyüdükçe kendisini bir öncekinden olabildiğince uzağa konumlandırmaya çalışır. Bunu muhtemelen büyüyebilmesi için gerekli alan ve ışığı elde etmek için yapar. Bu noktada bir açı çok uygundur. Bu açı 360 derece bölü altın oran sonucunda elde edilen yaklaşık 222,5 derecedir.

Yukarıdaki görseldeki yaprakların her biri bir öncekinden tam olarak saat yönünde (222,5°) dönüş olacak şekilde numaralandırılmıştır. Gördüğünüz gibi 3. 5. ve 8. yapraklar farklı sıralarda yer almakta ve birbirini etkilememektedir.

Son bulguların bu açıklama ile uyumlu olmaması doğadaki simetrinin bozulduğu anlamına elbette gelmiyor. Ancak anlaşılan doğada keşfedilecek daha çok fazla şey var ve biz mevcut bilgilerimizle her şeye henüz bir yanıt bulamıyoruz.

• How a 400 million year old fossil changes our understanding of mathematical patterns in nature. Yayınlanma tarihi: 16 Temmuz 2023. Kaynak site: Conversation. Bağlantı: How a 400 million year old fossil changes our understanding of mathematical patterns in nature
  • Smith, Richard & Guyomarc’H, Soazig & Mandel, Therese & Reinhardt, Didier & Kuhlemeier, Cris & Prusinkiewicz, Przemyslaw. (2006). A plausible model of phyllotaxis. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 103. 1301-6. 10.1073/pnas.0510457103.
  • Alexander J Hetherington, Siobhán L Bridson. Anna Lee Jones, Hagen Hass, Hans Kerp, Liam Dolan (2021) An evidence-based 3D reconstruction of. Asteroxylon mackiei, the most complex plant preserved from the Rhynie chert eLife 10:e69447
  • Leaves and sporangia developed in rare non-Fibonacci spirals in early leafy plants.Science380,1188-1192(2023).DOI:10.1126/science.adg4014
  • Ridley, J.N.. (1982). Packing efficiency in sunflower heads. Mathematical Biosciences – MATH BIOSCI. 58. 129-139. 10.1016/0025-5564(82)90056-6.