ZİHİN AÇAN YAZILAR

Green Bank: Wifi Kullanmanın Yasadışı Olduğu Bir Yer

Batı Virginia’nın dağlık arazisindeki Green Bank köyü, Amerika’nın en sessiz yeri. Çünkü burada kablosuz elektronik aletler tamamen yasaklanmış durumda. Yani Green Bank köyünde ne cep telefonu, ne radyo kullanılıyor ne de kablosuz internet…

Green Bank’da bir kütüphane, bir postane, bir de okul var. Geri kalanı, büyük oranda çiftliklerden ve vadiye gelişigüzel saçılmış evlerden oluşuyor. Bölgenin önemi ise burada bulunan bir teleskoptan geliyor.

Green Bank Teleskopu (GBT), dünyanın en büyük yönlendirilebilir radyo teleskopu. Teleskobun 100 metre­lik çanağı vadinin hemen her yerinden görülebiliyor. Bu teleskobun amacı da, uzayın en ücra nokta­larından yayılan son derece zayıf radyo sinyallerini yakalamak.

Burası, 1958’de Amerika Birleşik Devletleri’nin ilk ulusal radyo astronomi gözlemevi olarak açıldı ve günümüzde önemli bir tesis olmaya devam ediyor. Açılışından bu yana, Green Bank’ta yapılan keşifler uzay hakkında bildiğimiz bilgileri daha öteye taşıdı.

Burada bulunan teleskoplar, karadelikler, pulsarlar, yerçekimi dalgalarının gözlemlenmesi gibi pek çok önemli keşfe ev sahipliği yaptı. Eylül 2019’da, araştırmacılar şimdiye kadar tespit edilen en büyük nötron yıldızını ortaya çıkardı. Green Bank ayrıca dünya dışı akıllı yaşam (SETI) araştırmasının doğduğu yer.

1960 yılında Frank Drake, ABD hükümeti tarafından dünya dışı akıllı yaşam aramak için ilk girişim olan Ozma Projesi’ni burada başlattı. Ayrıca, bizim dışındaki dünyalardaki yaşam olasılığı hakkındaki ünlü denklemini de burada yazdı.

Bütün bunlar bu güzel kasabanın üzerindeki gökyüzünü dinleyerek başarıldı. Bunun içinde gerekli olan elbette sessizlik…

1958 yılında bu önemli bölgeyi elektromanyetik girişimden korumak için Ulusal Radyo Sessizlik Alanı oluştur­ulmuş. Dolayısıyla, elektromanyetik dalgalarla çalışan cep telefonu, televizyon ve radyo gibi aygıtlar, 33700 kilometrekarelik bir alan içinde kısıtlı ve GBTyi merkez alan 16 kilometreka­relik alanda ise tümüyle yasak.

Sessizlik Giderek Azalıyor

Ama artık 1950’lerde yaşamıyoruz. Modern dünyamız neredeyse her zaman kablosuz internet, 4G (ve yakında 5G) ve Bluetooth ile birbiri ile bağlantılı durumda. Ancak, Green Bank’ta, tüm bu modern kolaylıklar bilim ve keşif adına yasa dışı. Ancak teknolojik evrimi dışarıda tutmak mümkün mü?

Bölge sakinleri elbette dünyadan soyutlanmış değil, internet ve TV erişimleri var, ama kablolu. Ancak yeni nesil için bu yeterli değil. Bu nedenle yetkililer bölgenin her geçen gün biraz daha sessizleştiğini dile getiriyorlar.

İlerleme durdurulamadığı için gözlemevi yenilikçi çözümler araştırıyor. Bir yandan halkı eğitmek için ellerinden geleni yaparken, teknik arayışlara da devam ediyorlar.

Tüm bunların yanısıra Green Bank kasabasının önemli bir özelliği daha var. Buraya yerleşenler, ilginç bir insan topluluğunu oluşturuyor. Vücudu elektromanyetiğe aşırı duyarlı bazı insanlar, modern toplumdan kaçıp buraya yerleşmişler. Çünkü onlar için elektromanyetik alanlar yaşanamaz yerler. Bu yüzden modern dünyadan göç edenler soluğu Green Bank köyünde alıyor.

Bölgenin ne kadar daha bu ‘Sessiz Bölge’ özelliğini koruyabileceği ise merak konusu…