Biyoloji ve Genetik

Sivrisineklerin Bir Faydası Var mı? Hepsinden Kurtulsak Olmaz mı?

Hastalıkların taşıyıcıları olan sivrisinekler kesinlikle hayatımızı biraz daha zorlaştırır. Özellikle yaz geldikçe de bir an önce hepsinden kurtulmayı dilediğimiz zamanlar bile olabilir. Gezegenimizde 3.500’den fazla sivrisinek türü tanımlanmıştır ve bunlardan 200 civarı insanlara saldırır. Sarı humma ve sıtma gibi belirli tehlikeli hastalıkların bulaşmasından sorumlu olan üç spesifik tür (Anopheles, Culex ve Aedes) bulunur. Sivrisinekler ayrıca çiftlik hayvanları ve evcil hayvanlar için de tehdit oluşturan hastalıklar taşır. Bunu bilmek, onları etrafta tutmanın gerçek bir değeri olup olmadığını düşündürebilir. Peki, sivrisineklerin neslinin tükenmesi durumunda ne olacağını hiç düşündünüz mü? Aslında bilim insanları bu konuyu uzun süredir tartışıyorlar.

Sivrisineklerin Ekosistemdeki Rolü

Sivrisinekler bu gezegende insandan çok önce de yaşadılar. En eski sivrisinek fosilleri yaklaşık 200 milyon yıl öncesine, Kretase dönemine ait. Milyonlarca yıldır gezegende bulundukları için, sivrisinekler ekolojik döngüde hayati bir nokta oluşturdular. Besin zincirinin önemli bir bileşeni haline geldiler. Doğada tüm türler var oldukları ekosistem içinde belirli bir rol üstlenir. Ama insanlardan farklı olarak diğer türler için doğaya sağlanan fayda bireysel değil, türün ekosistem üzerindeki katkısına özgüdür. Sivrisineklerin bize bir faydası olmayabilir fakat besin zincirinde önemli bir yeri vardır.

Sivrisineklerin gerçekten bir faydası var mı

Sivrisinek larvaları suda yaşayan böceklerdir. Bunlar, balıklar ve diğer suda yaşayan hayvanlar için besleyici ve keyifli atıştırmalardır. Ayrıca, sivrisinek larvaları atık ürünlerle beslenerek bitki topluluğunun gelişmesi için de gerekli olan azot gibi besinleri hazırlarlar. Sivrisinekler bitkileri, özellikle de hayatlarının çoğunu çevresinde geçirdikleri sucul bitkileri tozlaştırdığında, bu bitkilerin yaşamasına yardımcı olurlar. Bu bitkiler de diğer hayvanlar ve organizmalar için koruma ve barınak sağlar.

Bir sivrisineğin rolü, sadece larva aşamasında bitmez. Yetişkinler olarak sivrisinekler kuşlar, yarasalar ve örümcekler için besleyici öğünler olarak hizmet eder. Örneğin sivrisinekler, göçmen kuşların toplu halde beslendiği Arktik Tundra bölgesinde belirgin bir şekilde bol miktarda bulunur. Sivrisineklerin neslinin tükenmesi bu coğrafi bölgelerde göç yolları bulunan kuşların %50 civarının önemli bir besin kaynağını yitirmesi anlamına gelecektir. Bu da, beklenmedik şekilde bazı kuş popülasyonlarını etkileyebilir ve zincirleme bir tepkiye neden olabilir. Bununla birlikte, bir çok bilim insanına göre sivrisineklerin olası neslinin tükenmesi ekosistem üzerinde uzun vadeli bir etkiye sahip olmayacaktır. Elbette, bu sinir bozucu böceklerin aniden yok olmasının bazı ardıl etkileri olacaktır, ancak bu bir felakete dönüşmeyecektir. Sivrisineklerle beslenen birçok tür zaman içinde beslenme biçimlerinde ayarlamalar yapabilecek ve yaşamlarını sürdürmeye devam edebilecektir.

İnsan ve Sivrisinek Arasındaki Mücadele

Yetişkin sivrisineklerin çoğu vejeteryandır. Çiçek nektarı, bitki özü gibi şeylerle beslenirler ve asla kan içmezler. Bu türleri öldürmek gerekli değildir. Aslında sadece dişi sivrisinekler insanları ısırır. Erkek sivrisinekler, insan derisine nüfuz edecek organlara sahip değildir. Bu dişiler üremek için bazı proteinlere doğal olarak da kana ihtiyaç duyar. Sivrisineklerin bu özelliğinden dolayı bilim insanları sivrisinekleri bazı yenilikçi yöntemler kullanarak yok etmeye çalışıyorlar. Bunlardan biri, sivrisineklerin genetik kodları değiştirerek daha fazla erkek yavrunun doğmasını sağlamak. Bu şekilde, bazı zararlı sivrisinek türlerinin büyük koloniler oluşturma kapasitesi önemli ölçüde azalacaktır. Yani tüm sivrisinek soyunu ortadan kaldırmadan sadece zararlı olanlardan kurtulmamız mümkün olabilecektir. İnsan var olmadan önce de doğa vardı. Sivrisinekler milyonlarca yıl içinde evrimleşerek günümüze gelmeyi başardı. Bir ekosistemde tüm canlıların bize bir faydası olması gerektiği görüşü yanlıştır. Bu insan merkezli bir yaklaşımdır. Herhangi bir tür belirli bir ekosistem içinde varlık bulmuşsa bu, onun ihtiyaç duyulan bir boşluğu doldurduğu anlamına gelir.