TOPOLOJİ

50 Yıllık Conway Düğümü Problemi Bir Haftada Çözüldü

50 yılı aşkın bir süredir, matematikçiler karmaşık bir düğümün doğası üzerinde tartışıyorlar. Conway düğümü olarak bilinen bir problem, matematikçiler arasında o kadar meşhur ki, düğümün tasviri Cambridge Üniversitesi’ndeki Isaac Newton Matematik Bilimleri Enstitüsü’nün kapılarını bile süslüyor.

Conway düğümü, topolojinin bir kolu olan düğüm teorisinin uzun zamandır devam eden gizemlerinden birisi idi. Düğüm teorisi içinde incelenen düğümler, araştırmacıların DNA’nın şeklinden ekonomik piyasaların davranışına ve evrenin olası formuna kadar bir çok şeyi anlamalarına katkıda bulundular.

Düğüm teorisi, ip üzerindeki deformasyonlar üzerine çalışır. Bir başka deyişle, bu ipi nasıl eğebileceğimize, bükebileceğimize, katlayabileceğimize, gerebileceğimize bakar. Bu teori, matematikte, üç boyutlu kapalı eğrilerin araştırılmasına yönelik kuramdır.

Bu tür eğriler, ilmik atıldıktan sonra uçları birleştirilen herhangi bir ip parçasına benzetilebilir. Tek bir devreye karşılık gelen düğümün topolojik eşdeğeri çemberdir. Ama çemberle özdeş değildir, çünkü düğüm, bir ya da daha çok noktada kendi içerisinden geçirilmedikçe çember biçimine dönüştürülemez. Bu durum ise, düğümün iki boyutlu grafiğinde, eğrinin kendisiyle kesişmesi demektir.

En basit düğümlerde, bu türden üç kesişme bulunur; bu nedenle düğüm, üç basamaklı olarak kabul edilir. Basamak yükseldikçe belirgin düğüm sayısı da hızla artar.

Daha fazla bilgi edinmek isterseniz konuyu detaylı bir biçimde ele aldığımız bu yazımıza bakabilirsiniz: Düğüm Düğüm Bir Dünya

Conway düğümü

Conway düğümü problemi, 11 Nisan Covid-19 salgınında 82 yaşında kaybettiğimiz, matematikçi John Conway tarafından ortaya atıldı. Matematikçiler uzun zaman boyunca bu problemin çözümü üzerine çalışmalar yapsalar da bir sonuç elde edemediler.

Lisa Piccirillo Düğümü Nasıl Çözdü?

Problem, Teksas Üniversitesi’nde doktora öğrenimi gören Lisa Piccirillo tarafından da kısa bir süre içinde çözüldü.

Lisa Piccirillo

Piccirillo, 11 farklı geçişi ve bükümü olan Conway Düğümü problemine, üzerinde çalışması biraz daha az karmaşık olan benzer bir versiyonunu yaparak yaklaştı.

Bu düğüm üzerinde çalışıp, çözdükten sonra, bulgularını Conway düğümü üzerinde uyguladı. Onun bu güzel kanıtı da düğümlerin mantığını anlamak açısından önemli bir adım oldu.

Piccirillo’nun çalışması, geçtiğimiz aylarda Annals of Mathematics adlı bir bilim dergisinde yayımlandı ve problemi çözmesinin ardından Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) öğretim üyeliği görevine getirildi.

İlham vermesi dileğimizle…