Fizik

Sabrina Pasterski – Yeni Bir Einstein mı Geliyor?

Bir fizik fanatiği değilseniz Sabrina Pasterski adını duymamış olabilirsiniz. Ancak bu genç kadın bilim dünyasında kendisinden daha çok söz ettirecek gibi gözüküyor.

MIT’deki parlak zekalı insanların yaptıkları işlerden biri de (evrenin yapısı hakkında düşünmek ve bilim kurgu malzemesi üretmek dışında tabii ki) hava araçlarının uçuş güvenliğini federal hükumet için denetlemek. Soğuk bir ocak sabahı, Sabrina Pasterski ürettiği tek motorlu uçak için onay almak üzere kampüs ofislerine girdiğinde her şey olması gerektiği gibiydi. Bir şey dışında: Dağınık saçlı ve masum bakışlı bu kız henüz 14 yaşındaydı ve çoktan tek başında uçmuştu.

Yetenekli kadınlar MIT’de nadir değil; zira öğrencilerin neredeyse yarısı kadın. Fakat Pasterski hakkında bir şey, Udden’ı üniversitenin en önemli profesörlerine durumu anlatmaya itti. Sabrina, Massachusetts Institute of Technology’den sadece üç yıl içinde mezun oldu. Üstelik, üniversitesinde ortalama olarak en yüksek not olan 5.0’a sahip olarak. 8 yıl sonra, okuduğu okulu Harvard tarafından “yeni Einstein” olarak duyurulmaya başlandı bile.

Stephen Hawking ve Albert Einstein gibi o da, fizik bilimindeki en zor ve karmaşık sorunların peşinden gidiyor; karadelikler, yerçekiminin ve uzay ve zamanın yapısı ile ilgili araştırmalar yapıyor. Özellikle, yerçekimi fenomenini kuantum mekaniği ile açıklamaya çalışan kuantum kütle çekimi teorisi ile ilgileniyor. Bu alandaki muhtemel gelişmeler, evrenin işleyişi hakkındaki düşüncemizi büyük oranda değiştirme potansiyeline sahip.

Sabrina Pasterski Kimdir?

Kendisi Küba kökenli bir Amerikalı, Chicago’nun varoşlarında büyümüş ve Facebook, LinkedIn veya Instagram hesabı yok, hatta bir akıllı telefon bile kullanmıyor. Yine de, düzenli olarak güncellediği ve başarılarını ve yetkinliklerini gösteren bir web sitesi var.

Heyecanlı bir mizacı olan Pasterski kendisine mümkün olmadığı söylenen şeylere meydan okumaktan hoşlandığını söylüyor. “Yıllarca potansiyelimi zorlamam sonucu kendimi fizik dünyasında buldum” diyen Pasterski bunu bir iş olarak görmüyor: Ona göre fizik “zarif” olduğu kadar “işlevsel” de. Etkileyici geçmişine rağmen MIT ilk başvurduğunda Pasterski’yi hemen kabul etmemiş.

Fakat Udden’ın, kendilerine Pasterski’nin kendi uçağını inşa ettiği videoyu göstermeleri üzerine Profesör Allen Haggerty ve Earll Murman dehşet içinde kalmışlar. Haggerty, videoyu izledikten sonra ağızlarının açık kaldığını söylüyor. “Potansiyeli inanılmaz seviyede” diyor.

Tek çocuk olan Pasterski, biraz sakarca konuşuyor ve yazışmalarında smileyleri ve ünlem işaretini çokça kullanıyor. Sadece birkaç tane yakın arkadaşı olduğunu ve hiç erkek arkadaşı olmadığını, alkol ve sigara da hiç kullanmadığını söylüyor. Tercihlerini şöyle açıklıyor: “Her zaman tetikte olmayı tercih ediyorum ve umarım ne yapmadığımla değil ne yaptığım ile tanınırım”.

Akıl hocaları ilerde çok ünlü olacağını tahmin etse de Pasterski henüz bu konuda iddialı davranmamayı seçmiş. “Uzun vadede bir şeyi halledeceğini söyleyen bir teorik fizikçinin o işi yapmayacağının neredeyse garanti” olduğunu söylüyor. “Fizik yeterince heyecan verici” diyor ve son olarak şunları ekliyor: “Bu 9-5 bir iş değil. Eğer yorgunsanız uyursunuz ve eğer değilseniz, fizik ile uğraşırsınız.” Ayrıca göz atmak isterseniz: Kuantum Fiziği Hakkında Yanlış Anlaşılan 7 Şey