Psikoloji

Feynman’dan Yaratıcılık ve Mutlu Bir Hayat İçin Öneriler

Fizikçi denildiğinde çoğumuzun aklına ilk olarak Einstein gelir. İkinci olarak da gelen isim genellikle Hawking veya Newton olur. Çok azımız Feynman adını, onun fizik bilimine katkılarını biliriz. Oysa ki Feynmann 20. yüzyılın en önemli fizikçilerinden ve tarihin gördüğü en büyük dehalardan biri olarak kabul edilir. Kendisi temel parçacıkların birbiriyle etkileşimlerini tanımlayan kuantum mekaniği ve kuantum elektrodinamiğine önemli katkılarda bulunmuştur. Atom altı parçacıkların davranışlarını kendi yarattığı diyagramlarla açıklamıştır. Bunların yanı sıra bilimsel çalışmaları, konuşmaları ve fikirleriyle kuantum bilgisayarlar ve nanoteknolojinin doğuşuna da öncülük etmiştir.

Richard Feynman, çalışmalarını yalnızca teorik fizik alanında yayınlamış olsaydı muhtemelen adı yine de fazla hatırlanmayabilirdi. Ancak ders kitaplarının ölümünden 30 yıl sonra bile, çok satanlar arasında bulunmasının nedeni sadece fizik üzerine yaptığı çalışmalar değildir. Asıl neden onun bilimi anlatmak ve halkla ilişki kurma biçimidir. Bu durumu Bill Gates aşağıdaki videoda “sahip olmadığım en iyi öğretmen, Feynman” diyerek dile getirmiştir.

Yaşamın İçinde Bir Bilim İnsanı

Feynman hayatını bir rutine adamaktansa içinden geldiği gibi yaşamayı tercih eden ender dâhilerdendi. Yüksek enerjisini hayatı kucaklaması, deneyimlere açık olması, sosyal bir yaşam sürdürmesi ve sevdiği şeylerin peşinden koşmasına borçlu olduğunu söylüyordu. Sürekli, hayatında çok işine yarayacağını düşündüğü pratik çözümler geliştirirdi. Yeni bir konuya çalışacağı zaman yeni bir defter alır ve giriş sayfasına ‘Bilmediğim Şeyler Defteri’ yazardı. Bilgilerini ilk orada düzenlerdi. Kendisine özgü bu yöntemleri kullanarak her şeyi başarabileceğini düşünürdü. Ve gerçekten başarırdı. Yapmak istemediği ya da vakit kaybı olarak nitelendirdiği şeyler için de rahatlıkla “Hayır” diyebilen bir insandı.

Bütünü anlamak için onu oluşturan her parçayı bilmek gerektiğini çok küçük yaşta öğrenmişti. Her konunun temel parçalarını bulmaya çalışırdı. Einstein’ın “Bir şeyi altı yaşındaki bir çocuğa anlatamıyorsanız siz de anlamamışsınızdır” sözünü mottosu kabul ederdi. Her seferinde çok daha sade tüm ayrıntılardan arınmış bir bilgi ile derslerini anlatmaya çalışırdı.

Her şeyi sorgulamayı alışkanlık haline getirmiş meraklı zihnini ve annesinden aldığı mizah gücünü birleştirip hayatının her alanında kullandı. Yaşamın kendisine sunduğu zevklerden asla vazgeçmeden gelmiş geçmiş en büyük bilim insanları arasında yer almayı başardı. Tüm bu nedenlerden dolayı bize yaratıcılığı öğretebilecek bir bilim insanı varsa, o Richard Feynman olmalıdır.

Richard Feynman Yaratıcılık Hakkında Bize Ne Öğretebilir?

1. Başkalarının ne düşündüğünü asla önemsemeyin. Onların sizden beklediği şeyleri yerine getirmek gibi bir zorunluluğunuz yok. Bu beklentiler onların hatası, sizin değil.
  2. Ne olmak istediğinizi değil, ne yapmak istediğinizi bulun. Seveceğiniz şeyi bulun ve ona aşık olun. Öyle derinine inin ki diğer her şeyi unutun.
  3. Her şeyi bilmek zorunda değilsiniz. Hatta bilmemek daha güzeldir; öğrenme isteği duyarsınız.
  4. Sizi gerçekten ilgilendiren şeylere yönelin. Vaktinizi masa başında geçirmek yerine dışarı çıkın, hayatı gerçekten izleyin, tanık olun, deneyime dönüştürün.
  5. Mizahın gücüne inanın, şakacı ve oyunbaz olmayı ihmal etmeyin. Ve her
    zaman dürüst olun.
  6. Cesur olun ve yeni şeyler deneyin.
  7. Yaratıcılığı ortaya çıkarmak zaman alır; buna adanın.
  8. Sade ve basit olanı hedefleyin. Yaratıcılık karmaşık sistemler üretebilmek değil, onları basitleştirebilmektir.
  9. Her zaman ne yaptığınızı bilin. Kendinizi kandırmak çok kolaydır. Bu tuzağa düşmediğinizden emin olun.

1. Tüm yazıları zevkle okuyorum.Çok teşekkürler.