Astronomi ve Kozmoloji

Cehennem Gezegen K2-141b Dünyamızın Oluşumu Hakkında Fikir Verebilir

K2-141b, şu ana kadar keşfedilmiş en ekstrem koşullara sahip dış gezegen olabilir. Bu gezegen yıldızına o kadar yakın bir yörüngede bulunuyor ki, denizlerinde su yerinde lav barındırıyor. K2-141b, Dünya’dan yaklaşık 200 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor. McGill ve York Üniversitesi’nden araştırmacılar, ilk olarak 2018’de Kepler Uzay Teleskobu tarafından keşfedilen kayalık gezegendeki hava durumunu tahmin eden ilk kişiler.

B2-141b tasarımı

Araştırmacılar, gezegenin saatte 5000 kilometrenin üzerinde gezegeni hırpalayan süpersonik rüzgarlara ve 100 kilometre derinliğinde bir magma okyanusuna sahip olduğunu söylüyor. Gezegenin üçte ikisi sürekli olarak yıldızının ışığı altında. K2-141b yıldızına çok yakın olduğu için yerçekiminden dolayı sadece tek bir tarafı yıldızına bakmakta. Gezegenin yıldızına bakan tarafı 3000 santigrat derecede bir magma okyanusu iken, öbür tarafı -200 santigrat derecenin altında aşırı derecede soğuk. K2-141b, dünyamızın beş katı büyüklüğünde ancak yıldızının yörüngesinde dönmesi sadece 0,3 gün sürüyor. Bir doktora öğrencisi olan baş yazar Giang Nguyen, ateşli sıcak dünyanın erimiş lavlardan düşen taşlara kadar tamamen kayalardan oluşan bir yüzeye, okyanusa ve atmosfere sahip olduğunu söyledi.

K2_141b’de Su Yerine Lav Döngüsü Var

Yeryüzünde yağmur tekrar okyanuslara akar, burada bir kez daha buharlaşır ve su döngüsü kararlı bir biçimde tekrarlanır. K2-141b’de, buharlaşan kayanın oluşturduğu mineral buharı, süpersonik rüzgarlar tarafından soğuk gece tarafına süpürülür ve kayalar bir magma okyanusuna geri döner. Sonrasında da ortaya çıkan akıntılar ile kayalar bir kez daha buharlaştıkları sıcak tarafına geri akar. Bilim insanları mineral bileşiminin zamanla değişeceğini ve sonunda K2-141b’nin yüzeyini ve atmosferini değiştireceğini tahmin ediyorlar. Dünya dahil tüm kayalık gezegenler erimiş dünyalar olarak başladı, ancak daha sonra hızla soğudu ve katılaştı. Lav gezegenleri, gezegensel evrimin bu aşamasında bize nadir görülen bir bakış açısı veriyor.  Bu gezegen ile ilgili yapılan araştırma yakın zamanda yayınlandı. Bilim insanları, gezegendeki koşulları tahmin etmek için bilgisayar simülasyonları kullandı. James Webb Uzay Teleskobu 2021’de uzaya fırlatıldığında K2-141b hakkında daha fazla araştırma sonuçları elde etme şansımız olacak gibi gözüküyor.

Okuma Önerisi: Yaşanabilir Olduğu Düşünülen 10 Ötegezegen