Tarih

Nazca Çizgileri: Kim Çizdi Bu Devasa Motifleri?

Güney Peru’da bulunan Nazca Çölü ilk bakışta oldukça sıradan bir çöl gibi görünür. Lakin bu çöl hala çözülememiş bir sırra ev sahipliği yapmaktadır. Eğer bu çölün kilometrelerce üstünden bir uçaktaysanız çöle geniş bir ölçekle bakabilirsiniz. Bu esnada da, çölün üzerindeki beyaz çizgileri ve bu çizgilerin oluşturduğu sembolleri fark edebilirsiniz. Çöl yüzeyinde bulunan Nazca Çizgileri adı verilen bu beyaz çizgiler maymun, sinekkuşu, pelikan, kertenkele, jaguar, örümcek gibi hayvan motiflerinden oluşur. Hayvan motiflerinden ayrı olarak bitki, çiçek ve çeşitli hayali yaratıkların motiflerine de çölde rastlamak mümkündür. İrili ufaklı motiflerden en büyük olanının çapı 300 metreden fazla ve uzunluğu birkaç kilometredir.

nasca çizgileri peru

Arkeolojik bulgulara göre bu devasa motiflerin birçoğu yaklaşık olarak 2500 yıllık bir tarihe sahipler. Bu çizimleri yapanların İnka öncesi bir uygarlık olan ve 2800 yıl önce ortaya çıktığı tahmin edilen Nazca Uygarlığı olduğu tahmin ediliyor. Uzun bir süre geçmesine rağmen çizgilerin hala nasıl belirgin bir şekilde ayırt edilebildikleri sorusuna cevap olarak bilim insanları, bölgenin kurak ve rüzgarsız yapısını işaret ediyor. Lakin bilim insanlarının üzerinde hala ortak bir fikre sahip olamadıkları bir konu var.

Nazca Çizgilerinin Sırrı Nedir?

Nazca Çizgileri’nin arkeolojinin büyük bir gizemi vardır. Bu nedenle de birçok arkeolog farklı teoriler ileri sürdü. Kimisine göre bu çizgiler ve semboller bir astronomik takvimdi. Kimisine göre de bu semboller uzaylıların iniş pisti için birer işaret. İşte konuyla ilgili birkaç farklı teori.

Çizgilerin konumları

Erich Von Daniken’in Teorisi

Nazca Çizgileri hakkındaki en popüler teorilerden birini Erich Von Daniken isimli İsviçreli bir arkeolog ortaya attı. Ona göre bu semboller, uzaylıların gemilerini indirdiklerin pistin konumunu belirten bir işaret görevi görüyordu. Bu teori bilimsel açıdan yetersizdir. Yine de Daniken’in yazdığı “Tanrıların Arabaları” adlı kitabın sayesinde teori geniş kitlelere yayıldı. Uzaylı teorilerinin çokça göz önünde bulunduğu bu dönemde birçok insan Erich Von Daniken’in teorisini Nazca Çizgileri’nin hakiki nedeni olarak kabul etti.

Maria Reiche’nin Teorisi

Yerçizimleri alanında uzman bir Alman arkeolog olan Maria Reiche’nin teorisi Daniken’nin uzaylı teorisine göre daha sağlam çıkarımlara dayanmaktadır. Maria Reiche’ye göre bölgede yaşayan halk bu çizgileri kendilerine bir astronomik takvim oluşturmak için çizdiler ve bu takvim sayesinde Güneş ve Ay’ın hareketini inceleyerek mevsimlerin değişimlerini tahmin edebildiler. Bu bilgiyi de başta tarım olmak üzere birçok aktiviteleri için kullandılar. Reiche ayrıca bazı sembolleri gökyüzündeki takım yıldızlarının resmedilmiş bir hali olarak düşündü. Lakin bu teorisine birçok astronomi uzmanı şüphe ile yaklaştı.

Johan Reinhard’ın Teorisi

Günümüzde en çok kabul gören teorilerden birisi de Johan Reinhard’a aittir. Bu teoriye göre, çölde yaşayan bir halk için su birinci dereceden önem arz ettiğinden yerliler Nazca Çizgileri’ni dini ritüellerinin bir parçası olarak oluşturdular. Sembollerin çeşitli dini anlamları vardı. Örneğin örümcek motifi yağmuru, sinek kuşu ise bereketi simgeliyordu. John Reinhard’ın bu teorisini sunduğu “Nazca Çizgileri: Kaynağı ve Anlamı Üzerine Yeni Bir Bakış (The Nazca Lines : A New Perspective on Their Origin and Meaning) isimli kitabında şunları yazmıştır. “Çizgilerin çoğunun coğrafi veya göksel herhangi bir şeye işaret etmemiş olması muhtemel görünüyor. Bunun yerine , çizgilerin su ve mahsulün elde edildiği rituellerin yapıldığı yerleri belirtiyor olması daha muhtemeldir.

Donal Proux’ın Teorisi

Nazca Çizgileri’nin suyla bağlantılı olduğunu düşünen bir diğer insan ise Donal Proux. Proux’a göre Nazca Çizgileri’nin halk tarafından oluşturulmasının nedeni yeraltı su kaynaklarının bulunduğu bölgeleri işaretleme ihtiyacıdır. Bölgede yapılan arkeolojik kazılar sayesinde bulunan yeraltı su kemerleri bu teoriyi güçlendirmiştir.

Nazca Çizgilerini Nasıl Çizdiler?

Uçak kullanmaya başlayıp yere kuşbakışı bakabildiğimizde, yani 20. yüzyılın başlarında bu çizimlerin en iyi görüntülerini elde edebildik. Ancak Nazcalıların eserlerini görmek için böyle bir seçenekleri yoktu. Aslında uçan makinelere ihtiyaçları da yoktu. Eserlerini yakındaki dağ zirvelerine çıkıp görebiliyorlardı.

Bilim insanlarının kafasını kurcalayan sorulardan birisi de bu devasa geometrik motiflerin nasıl çizildiğidir. Nazca uygarlığının hangi teknik sayesinde bu çizimleri yapmış olduğunu anlamak için çeşitli deneyler yapıldı. Çeşitli düzenekler ile spiral ve yuvarlak biçimdeki desenlerin çizimini taklit etmeye çalışan bilim insanları küçük ölçekteki çizimler için çeşitli bulgular elde etmeyi başardı. Yukarıda aktardığımız gibi çok çeşitli teoriler ortaya atılsa da Nazcalıların kullandığı yöntemler muhtemelen o kadar da zorlayıcı değildi. Bölgede yaşayan halkın spiral biçimli çizimleri merkeze sabitlenen bir kolon ve ona iple bağlı bir kazık yardımıyla yapmış olması oldukça olası. Ayrıca rüzgarlar ve yağmurun çizimleri yok etmemesi için çizgilerin kenarlarına oksitlenmiş taşlar koydukları biliniyor. Ancak yine de Nazca Çizgilerinin gizemi tam olarak henüz çözülemedi. Bu gizemi çözmek için daha fazla tarihsel bilgiye, arkeoloji için daha ileri teknoloji ve tekniklere ve son olarak daha çok zamana ihtiyacımız var gibi gözüküyor.

Kaynaklar ve İleri Okumalar İçin:

Kamil Anıl

Cevaplardan çok sorulara merak duyan ve çok soru soran eğitim hayatını ODTÜ'de sürdüren bir talebeyim. Ayrıca bilim ve matematiğin uçsuz bucaksız olduğuna ve herkese ulaşabileceğine inanmaktayım. Yeter ki ne kadar zaman geçerse geçsin "hala öğreniyorum" diyebilelim.