Avagadro Sayısı Sayılabilir mi?

Matematik, fizik ve kimya gibi bilim dallarında çeşitli katsayıları ve sabit sayıları hesaplamalarda kullanmaktayız. Bunlardan biri de, defalarca karşımıza çıkmış olan Avagadro sayısıdır.

Avogadro yasası, “aynı sıcaklık ve basınç altında, eşit hacme sahip gazlar, eşit sayıda molekül içerir” der.

Avogadro sayısı bir elementin bir molündeki atom sayısı ya da bir bileşiğin bir molündeki molekül sayısıdır ve 6.023×1023’tür.

Herhangi bir maddedeki atom sayısını hesaplamak için ilk çalışmaları yapan kişi Avusturyalı bir öğretmen olan Johann Josef Loschmidt (1821–1895) tir. Loschmidt 1865 yılında, o zamanlar çok yeni olan kinetik moleküler teori yardımıyla, 1 cm3 gaz içerisinde normal sıcaklık ve basınç şartlarında yaklaşık 2.6×1019 molekül olduğunu hesaplamıştır. Bu değer Loschmidt sabiti olarak bilinir.

Daha sonra çeşitli bilim insanları tarafından yapılan araştırmalar sonucunda maddelerdeki molekül sayılarıyla ilgili farklı öneriler geliştirilmiştir. Nihai aşama sonucunda İtalyan bilim insanı Amedeo Avogadro’nun bu konudaki çalışmaları anısına 1 mol elementteki atom sayısına Avagadro sayısı denilmiştir. Jean Baptiste Jean Perrin (1926 Nobel adayı), Avogadro sayısı terimini 1909 yılında bir makalesinde kullanmış ve bu terimi ilk kez kullanan insan olmuştur.

Amedeo Avogadro

Biraz bu sayıyı inceleyelim…

6.023×1023 sayısı hayal bile edemeyeceğimiz kadar büyük bir sayıdır.

Bugün Türkiye’nin nüfusu yaklaşık olarak 80 milyondur. Bu insanların tamamından 24 saat durmadan saniyede 1 atom saymasını isteyelim. Böylelikle 1 insan, 1 dakikada 60 atom, 1 saatte 3600 atom ve 1 günde ise 86400 atom sayacaktır. 1 yılda sayacağı atom sayısı yaklaşık olarak 31.5×106 tanedir ve toplam nüfusun 1 yıl sonunda ulaşacağı rakam 2.52×1015 ’tir.

Avagadro sayısına ulaşabilmek için yaklaşık olarak aradan 266 milyon yıl geçmesi gerekir bu da hayalden başka bir şey değildir ve Avagadro sayısının büyüklüğünün ispatıdır.

Bu sayının büyüklüğünün bize gösterdiği bir başka şey ise her elementin her yerde bulunduğudur, çünkü her elementin en azından birkaç atomunu her yerde saptayabiliriz bu da bize aslında hiçbir maddenin gerçekten yüzde yüz saf olamayacağını gösterir.

Günümüzde Avodagro sayısının hesaplanabilmesi için bir çok deneysel yöntem geliştirilmistir. Ve bu ölçümlere dayanarak su an kabul edilen Avogadro sayısı ise 6.02214199 x 1023 kadardır.

Aytaç Ünal