EVRENBİLİM

Arecibo Mesajı: Sesimizi Duyan Var mı?

Yıllardır evrende olası başka yaşam formlarına sesimizi duyurmak çabasındayız. Dünyadışı Akıllı Yaşam Araştırması (Search for Extra-Terrestrial Intelligence, SETI) uzaya bu amaçla birçok mesaj gönderdi. Arecibo mesajı bu mesajlar arasında ilk sıralarda yer aldığı için ayrı bir önem taşıyor.

Kapak görselinde gördüğünüz bu mesaj Porto Riko Arecibo’da bulunan ve 305 metrelik devasa bir antene sahip olan Arecibo Gözlemevi’nin 1974’te yenilenmesini kutlamak amacıyla yapılan bir törende uzaya gönderilmiştir.

Gönderilen mesajın hedefi Herkül Takımyıldızı’ndaki M13 küresel yıldız kümesidir. Bu kümenin seçilme nedeni mesajın gönderildiği tarihte ve yerde gözlemsel olarak en uygun ve birbirine yakın, geniş bir yıldız topluluğu olmasıdır.

100.000’den fazla yıldıza ev sahipliği yapan devasa büyüklükteki M13, 25.000 ışıkyılının üzerinde bir uzaklıkta yer almakta olup, yaklaşık 12 milyar yaşında.

Gönderilen radyo mesajı yolculuğuna hala devam ediyor. Şimdiye kadar mesajın aldığı mesafe toplam yolun binde birinden biraz daha fazla. Her yeni insan kuşağının 25 yılı kapsadığını varsayarsak, mesajın hedefine ulaşması için 1000 kuşak geçmesi gerekecek.

Arecibo Mesajı Ne İçeriyor?

Mesaj ise 1679 adet ikili koddan oluşan, yaklaşık üç dakikalık bir mesaj. Bu mesajda uzaydaki yerimiz, sayma sistemimiz, DNA’mızın yapısı, DNA’mızı oluşturan şekerler ve atomların atomik numaraları gibi bilgiler yer alıyor.

Soldan sağa doğru sırasıyla listelendiğinde:

1- 1’den 10’a kadar sayılar (beyaz)

2- 1, 6, 7, 8 ve 15 numaralı sayıları içerir. Bu sayılar, hidrojen (1), karbon (6), azot (7), oksijen (8) ve fosfor (15) Dünya’da yaşamın var olması için gerekli olan temel elementlerin atom numaralarıdır.

3- DNA nükleotidini oluşturan şeker ve bazların formülleri (yeşil)

4- DNA’daki nükleotidlerin sayısı ve çift sarmal yapıdaki DNA’nın grafik gösterimi (beyaz ve mavi)

5- Grafik biçiminde insan şeklinin sol tarafında, Dünya’da yaşayan insan sayısı, sağ tarafta ise gönderilen radyo mesajının dalgaboyu uzunluğu yer almaktadır.

6- Mesajın hangi gezegenden gönderildiğini belirten bir Güneş Sistemi çizgesi (sarı)

7- Arecibo Radyo Teleskobu’nun grafik gösterimi ve fiziksel büyüklüğü (mor, beyaz, mavi)

Bu mesajın gönderilme amacı olası bir Dünyadışı medeniyetle iletişim kurmak değil, yalnızca kurulan ekipmanların işlevlerini göstermekti.

M13’te mesajımızı anlayacak ve bize karşılık verecek bir medeniyet olsa dahi, bu mesajın bize gelmesi için bir 25.000 yıl daha geçmesi gerekecek.

Bu arada 25 bin yıl gibi süre zarfında, hedef yıldız kümemiz yer değiştirmiş olacak. Yani, bu mesaj aslında hiçbir zaman yerine ulaşmayacak.

Ancak mesajımız 25 bin yıllık yolculuğu boyunca belki de yolu üzerine denk gelecek olan başka binlerce yıldız sistemi tarafından görülebilecek.