KİMYA

Dünyada En Tehlikeli 10 Kimyasal Madde

Sizi kısa sürede öldürebilecek birçok tehlikeli kimyasal var...

Hayatımızın her alanında kimyasal maddeler ile içiçe yaşıyoruz. Bunların çoğu tamamen iyi huylu, hatta yaşam için hayati olsa da, bazıları ciddi anlamda tehlikeli ve ölümcüldür.

Yazıda en tehlikeli olarak kabul edilen 10 kimyasal madde hakkında kısaca bilgiler bulabilirsiniz. Umarız hayatınız boyunca bu maddeler ile asla karşılaşmazsınız…

1- Batrakotoksin

Batrakotoksin (batrachotoxin) bilinen en tehlikeli zehirdir. Orta ve Güney Amerika’da yaşayan Zehirli Ok Kurbağası tarafından sentezlenmektedir. İlginç bir şekilde, kurbağalar kimyasalı kendileri sentezleyemezler, aksine onu tükettikleri Melyrid böceklerinden alıp salgılarlar.

Bu zehre karşı bugüne kadar hiçbir panzehir geliştirilmemiştir. Dokunulduğunda felç olunabilir. Zehrin kimyasal formülü: C31H42N2O6 dir.

2-Klor Triflorür

Bu kimyasal, ClF-3 formülüne sahip bir interhalojen bileşiğidir (sadece halojen atomlarını içerdiği anlamına gelir). Oksijenden çok daha güçlü bir oksitleyici ajan olduğu için aşındırıcıdır. Asbest, tungsten ve hatta kum gibi normalde yanması imkansız şeyleri bile yakabilir.

Esas olarak roket yakıtının bir bileşeni olarak kullanılır ve yalnızca flor ile işlenmiş metal kaplarda depolanabilir. Bu kimyasalın su ile birleşmesi de patlayıcı bir reaksiyonla sonuçlanır.

3- Potasyum Siyanür

Potasyum siyanür kimyasal formülü KCN olan bir bileşiktir. Bu renksiz kristal tuzu, görünüş olarak şekere benzer, suda yüksek oranda çözünebilir ve çok zehirlidir. KCN çoğu zaman altın madenciliği, organik sentez ve elektrikle kaplamada kullanılır.

4- VX, Venomous Agent X

VX sinir gazı, savaşta kullanılmak üzere özel olarak tasarlanmış, bilinen en zehirli kimyasal silahlardan biri. Bu gazın bir damlası kişiyi dakikalar içinde öldürebiliyor. VX üretimi ve depolanması 1993’te Kimyasal Silahlar Konvansiyonu tarafından yasaklanmış durumda.

5- Botoks veya Botulinum Toksin

Doğadaki en zehirli kimyasallardan biri olan Botoks veya Botulinum Toksin laboratuvar şartlarında Clostridium botulinum adlı bir bakteriden elde edilir.

Botulinum toksini kasları felç etme özelliği nedeniyle uygun miktarlarda ayarlanarak bir çok hastalığın tedavisinde kullanılır. 2002 yılından itibaren de kırışıklıkların giderilmesinde kozmetik amaçlı kullanımı yaygınlaşmıştır.

6- Risin

Kene otu (hint yağı) bitkisinin tohumlarından elde edilen risin soldukça güçlü bir toksindir. Sadece birkaç tane sofra tuzu büyüklüğünde bir doz, bir insanı doğrudan öldürür. Vücuda girdiğinde hücrelerde protein sentezinden sorumlu ribozomları hedef alarak protein sentezini inaktif hale getirir ve bu sayede hücreleri öldürür.

7- Sarin Gazı

Sarin, maruz kalan kurbanları on dakikadan daha kısa sürede öldürecek oldukça güçlü bir sinir gazıdır. Bir kitle imha silahı olarak kabul edildiği için Sarin üretimi ve stoklanması, 1993 yılının Kimyasal Silahlar Konvansiyonu tarafından yasaklanmıştır.

8- Striknin

Tarih boyunca suikastçıların bir favorisi olan Striknin Nux vomica ağacından üretilen zehirli maddedir. Genellikle fare gibi istenmeyen zararlılardan kurtulmak amaçlı olarak kullanılsa da geçmişte Büyük İskender ve ünlü Blues müzisyeni Robert Johnson gibi tarihi figürleri öldürmek için kullanılmış olabileceği düşünülmektedir.

9- Nikotin

İsmini Nicotiana Tabacum denen tütün bitkisinden alan Nikotin, bitkiler tarafından zararlılara karşı bir savunma mekanizması olarak geliştirilmiştir. Bu nedenle, dünyadaki en güçlü toksinlerden biridir.

İnsanlar için, düşük dozlarda alındığında bağımlılık yapmanın yanı sıra, yeterince maruz kalındığında aslında ölümcüldür. Nikotin, epinefrin denen hormonu arttırdığı için dolayısıyla kalp hızını, kan basıncını, kan şekerini ve solunum sayısını da arttırır. Sigara içtikten sonra gelen rahatlama hissi ve bağımlılığın sebebi de budur.

10- Sodyum Siyanür

Sodyum siyanür, NaCN formülüne sahip zehirli bir bileşiktir. Beyaz, suda çözünür bir katıdır. Rutin olarak endüstriyel bir reaktan olarak kullanılır. Sodyum Siyanür, mitokondride bir protein olan sitokrom c oksidaza bağlanır ve hücrelerin oksijen kullanmasını durdurur.

Kaynak: 10 Most Dangerous Chemicals in the World; https://interestingengineering.com/10-most-dangerous-chemicals-in-the-world