Biyoloji ve Coğrafya

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitki Haline Geldi?

Günümüzden yaklaşık 70 milyon yıl önce, henüz dinozorlar Dünya’yı dolaşırken, genetik bir anormallik bazı bitkilerin et yiyicilere dönüşmesine neden oldu. Bunun sonucunda da bugün bir çok kişinin ilgisini çeken etçil bitkiler ortaya çıktı.

etçil bitki

19. yüzyılın sonlarına doğru, her yerde öldürücü bitkilerle ilgili korkunç hikayeler ortaya çıkmaya başlamıştı. Bu hikayelerde dev bitkiler insanlara saldırıyor ve onları öldürüyorlardı. Neyse ki bu hikayelere Charles Darwin fazla da inanmamıştı.

Darwin 16 yılını aksini kanıtlayan titiz deneyler yaparak geçirdi. Bazı bitkilerin yapraklarının, böcekleri ve diğer küçük canlıları hapsetmekle kalmayıp, onları sindirerek besinleri emen bir yapıya dönüştüğünü gösterdi. İlerleyen süreçte de konu ile ilgili bulgularını kitaplarında kaleme aldı.

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitki Haline Geldi?
Öldürücü bitkilerle ilgili hikayeler 19. yüzyılın sonlarında popülerdi. 1887’de Amerikalı yazar James William Buel, kitabında fantastik insan yiyen ağaç Ya-te-veo’yu anlattı.

Darwin’in keşiflerinden bu yana, botanikçiler, ekolojistler, entomologlar, fizyologlar ve moleküler biyologlar etçil bitkiler ile ilgili araştırmalar yapıyorlar. Ancak araştırmalarına fosiller pek de yardımcı olmadı. Bu nedenle de araştırmacılar arka plandaki genetik mekanizmayı anlamaya odaklandılar. Sonucunda da  yumuşak huylu çiçekli bitkilerin nasıl cani et yiyicilere dönüştüğünü anlamayı başardılar.

Günümüzde dünyada yaklaşık 600 etçil bitki türü bulunuyor. Her biri de avlarını yakalamak için dahice stratejiler geliştirmiş durumda. Etçil bitkiler bataklıklarda, besin açısından fakir su kütlelerinde veya ince tropik topraklarda yetişir; tüm habitatlar, büyüme için gerekli olan nitrojen ve fosforun yetersiz olduğu habitatlardır. Ancak protein dolu böcekler ve diğer küçük omurgasızlar, bitkilerin gelişmesi için ihtiyaç duyduğu diğer elementlerin hepsini içermektedir.

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitkiler Haline Geldi?
Antarktika hariç her kıtada bulunan güneş gülleri (Drosera capensis) yakaladıkları avları yapışkan pembe saplarıyla tuzağa düşürür.

Etçil Bitkiler Nasıl Oluştu?

Etçil bitkilerin nasıl evrimleştiğini araştırmak için Almanya, Würzburg Üniversitesi’nden Doçent Jörg Schultz liderliğindeki uluslararası bir botanikçiler ve biyologlar ekibi, et yiyen üç modern bitkinin genomlarını ve anatomisini karşılaştırdı. Ekip, bu bitkileri analiz ettikten sonra etoburluğa doğru üç aşamalı süreci keşfetti.

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitki Haline Geldi?
Sinekkapan bitkisi, venüs sinek kapanı veya böcekkapan bitkisi, Dionaea muscipula familyasından, ABD’nin güneydoğusundaki sulak alanlarda yetişen, böcek ve örümcekgiller ile beslenen bir bitkidir. Kapak benzeri tuzaklarındaki minik tüyler, tetiklendiğinde kapanın aniden kapanmasına neden olur. Enzimler daha sonra bitkinin avını günlerce süren bir süreçle sindirir.

İlk olarak bu üç bitkinin atasının yaklaşık 70 milyon yıl önce etobur olmadığı anlaşılacaktı. O dönemlerde genetik bir değişim yaşanmıştı. Bu değişim, tüm genomun veya belirli bir kısmının üreme, eşlenme sıralarında ortaya çıkan olağandışı biçimde iki set haline gelmesi biçiminde oldu. Bu olay da evrim tarihinde yeni fonksiyonlarının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu noktada bazı yaprak genleri tuzak genlerine dönüştü. Benzer bir değişim de topraktan besin arayan köklere hizmet eden genlerde ortaya çıktı.

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitki Haline Geldi?
Kobra zambağının güzelliği bir dehşeti gizler. Güzel kokulu nektar tarafından çiçeğe çekilen böcekler, bir labirentte kendilerini kaybolmuş bulurlar. Sonucunda da çok azı canlı çıkar

Etçil olma yolculuklarındaki ikinci adım da, bitkiler avdan yeni besin maddeleri almaya başladığında gerçekleşti. Bu noktada, geleneksel yapraklar ve kökler artık gerekli değildi. Etçil beslenmede yer almayan birçok gen bunun sonucunda da yok olmaya başladı. Üçüncü adımında ise bitkiler, bulundukları ortama özgü evrimsel değişimlere uğradılar. Araştırmacılar, köklerin ve yaprakların tuzağa özgü olacak şekilde değişim gösterdiğini buldu.

Bir zamanlar topraktaki besinleri aramak ve emmek için kullanılan kök genleri, artık besinleri avdan sindirmek ve emmek için gerekli enzimleri yaratmak üzere değişti. Ayrıca tozlaşan böcekleri çekmek için nektar salgılayan bezlerde kullanılan genler ise avlarını çekmek için maddeler üreten tuzaklara dönüşmüştü.

Her Bitki Etçil Bitki Olma Potansiyeli Taşır

Normal Bitkiler Nasıl Etçil Bitki Haline Geldi?
Venüs bitkisi (Dionaea muscipula), her bireyin üzerinde 7 tane kapan barındıran bir koloni bitkisidir. Kapanlar, aslında bitkinin yapraklarıdır. Ancak bu yapraklar, bildiğimiz diğer yapraklardan farklı bir görev üstlenmektedirler. Üzerlerine konan sinekleri, arıları ya da üzerinde yürüyen karıncaları tıpkı fare tuzağı gibi yakalar ve sindirirler. Genellikle Amerika’nın Kuzey ve Güney Carolina eyaletlerinde bulunurlar.

Sonucunda yukarıda okuduğunuz bu üç aşama yeterli besine sahip olmayan bitkilerin hayatta kalabilmesi için geçirdikleri bir süreçti. Bu süreç sonucunda da etçil olmayan bitkiler gezegendeki en yetenekli avcılara dönüşmüştü.

Şimdi işin ilginç tarafı. Aslına bakarsanız yaprakları ve kökleri olan çoğu bitki, etçil olmak için gerekli materyali içerir. Tekrar olabilir mi? Kim bilir? Ancak siz yine de evinizdeki çiçeği sulamayı ve güneş almasını sağlamayı unutmayın. Ayrıca bu yazımıza da göz atın: Bitkilerle Konuşmak Veya Şarkı Söylemek Onların Büyümelerini Hızlandırır mı?