EVRENBİLİM

Yeni Doğan Bir Yıldız Sisteminde Fosfor İzleri Bulundu

Yaşamın önemli bir bileşeni olan fosfor, yeni doğmuş bir yıldız sisteminde bulundu.

Yaşamın önemli bir bileşeni olan fosfor ilk kez, yeni doğmuş bir yıldız sistemini çevreleyen bir gaz ve toz bulutunda saptandı.

Güneş sisteminden uzak bir alanda oluşan genç bir yıldız sistemi, içinde ürettiği enerjisiyle çevresindeki gaz ve tozda basit fosfor taşıyan moleküller üretiyor.

Gökbilimciler, oluştuğu gaz ve toz kozasında boşluklar oluşturan güçlü enerji akımlarını çeken parlak bir bebek yıldız tespit ettiler.

Kraliyet Astronomi Derneği‘nin aylık bildirimlerinde yayınlanan gözlem raporlarına göre boşlukları boyunca iki basit fosfor molekülü taşıyan (fosfor monoksit ve mononitrür) bir yıldız sistemi tespit edildi.

Ekip, yeni doğan yıldızdan gelen ultraviyole radyasyonun fosfor moleküllerinin oluşmasına yardımcı olduğunu düşünüyor.

İsviçre’deki Bern Üniversitesi’nde astrokimya uzmanı Maria Drozdovskaya, fosforun daha önce genç yıldızların etrafında tespit edilmiş olmasına rağmen, kesin konumunun hiç tespit edilemediğini söyledi.

Drozdovskaya ve ekibi, fosfor monoksitin bebek yıldızına en yakın toz bölgelerine egemen olduğunu gösterdi.

Güneş sistemimizdeki bir kuyruklu yıldızda fosfor monoksit molekülleri de tespit eden araştırma ekibi, moleküllerin galaksinin uzak yıldızı oluşturan bölgelerin bağlanmasına yardımcı olduğunu bildirdi.

Bulguların; kuyruklu yıldızların, DNA ve birçok önemli organik kimyasal için gerekli olan fosforun erken dünyaya (Dünya’nın ilk 1 milyar yılı) ait kanıtlara/buluntulara ulaşılmasında yardımcı olabileceğine dair katkıda bulunması öngörülüyor.

Genç yıldızın gözlemleri, Şili’nin Atacama Çölü’nde radyo çanakları topluluğu olan ALMA kullanılarak yapıldı. Yüksek çözünürlüklü ekipmanları olan ALMA, Dünya’dan yaklaşık 7000 ışık yılı uzaklıkta bulunan AFGL 5142 olarak bilinen yıldızı oluşturan bir bölgede bulunan yıldıza ayrıntılı bir şekilde bakabildi.

Kuyruklu yıldızların, güneş sisteminin geçmişinden bozulmamış kalıntılara sahip olduğu düşünülmektedir. Rosetta, kuyruklu yıldız 67P atmosferinde fosforun yanı sıra en basit amino asit glisini de tespit etmişti.

Drozdovskaya, “Bu bulgular bize, kuyruklu yıldızların yaşamın içeriklerini en temel şekilde içerdiklerini açıkça gösteriyor” dedi.

Yaşam için gerekli olmasına rağmen dünyadaki fosforun çoğu, yer kabuğundaki minerallere bağlı halde bulunur. Organizmalar ihtiyaç duydukları miktarı beslenme yoluyla alma eğilimindedir.

Eğer kuyruklu yıldızlar erken dönem dünyaya fosfor monoksit şeklinde fosfor verdiyse belki de bunun erken yaşamın elemente nasıl erişebildiğini açıklamaya yardımcı olacağını düşünen araştırmacılar, fosfor moleküllerinin nasıl yaratıldığı veya kuyruklu yıldızların onları gerçekten dünyaya verip vermediğinin hala belirsiz olduğunu söylüyor.

Washington DC’deki Carnegie Bilim Enstitüsü’nde jeokimyacı olan George Cody, “Muazzam ilerleme kaydettiğimiz doğru ama ortada hala bu dev boşluklar var” diyor.