EVRENBİLİM

Andromeda Galaksisi’nin Büyüklüğü Hakkında Yanılıyor Olabiliriz

Andromeda Galaksisi’nin, Samanyolu Galaksisi’nden iki ila üç kat büyük olmadığı, yaklaşık olarak Samanyolu Galaksisi ile aynı büyüklükte olduğu bulundu.

Bu demek oluyor ki, yaklaşık 4 milyar yıl içinde iki galaksi birleştiğinde, Samanyolu Galaksisi daha önceki modellerin söylediği gibi Andromeda Galaksisi tarafından tamamen yutulmayacak.

Radyo Astronomi Araştırmaları Uluslararası Merkezi ‘nden astrofizikçi Prajwal Kafle tarafından yönetilen ekip, Andromeda Galaksisi’nin kütlesinin Güneş kütlesinin yaklaşık 800 milyar katı olduğunu buldu, bu ölçüm aynı zamanda güneşsel kütle ölçümü olarak da biliniyor.

Galaksinin içinden, kendi galaksimizin fiziksel boyutlarını ölçmek oldukça zor ancak araştırmacılar makalelerinde, astronomların kendi galaksimizin kütlesinin 800 milyar ile 1.2 trilyon güneş kütlesi civarında olduğunu hesaplayabildiğini belirtti.

Bu bulgular aralarında yaklaşık 2.5 milyon ışık yılı olan iki galaksinin büyüklük açısından eşit olduğunu gösteriyor.

Yeni ölçüme, bir galaksinin kütle çekiminden kurtulmak için gerekli hızı, diğer bir deyişle kaçış hızını, hesaplayan bir teknikle ulaşıldı. Kafle bunu şöyle açıklıyor;

“Uzaya bir roket fırlatıldığında, Dünyanın yerçekimini yenmek için 11 km/saniye hızı ile fırlatma yapılır. Bizim galaksimiz Samanyolu, küçücük gezegenimiz Dünya’dan bir trilyon kattan daha fazla ağır, dolayısıyla galaksinin kütle çekiminden kaçmak için 550 km/saniye hızla fırlatma yapılması gerekiyor.”

Çalışmayı yapan ekip, galaksinin kaçış hızını hesaplamak için Andromeda Galaksisi içerisindeki yüksek hızlı gezegensi bulutsuların (nebulaların) hareketlerini kullandı ve saniyede 470 ± 40 kilometrelik bir hız buldu.

Kahle, Samanyolu’nun kütlesini belirlemek için 2014 yılında benzer bir teknik kullandı. Ayrıca Samanyolu’nun daha önce düşünülenden daha az karanlık madde içerdiğini de buldu ki yeni araştırması ile bu sonucun Andromeda için de geçerli olduğunu ortaya koydu.

Kahle; “Yüksek hızlı yıldızların yörüngelerini inceleyerek bu galaksinin daha önce düşünülenden çok daha az, daha önceki gözlemlerde ortaya konanın sadece üçte biri kadar, karanlık maddeye sahip olduğunu keşfettik.”

Sonuç şunu ortaya koyuyor ki iki galaksi kaçınılmaz olarak birleştiğinde ne olabileceğine ilişkin yeni simülasyonlara ihtiyacımız olabilir. Ama bu sonuç aynı zamanda evrenimiz hakkında veri toplamak için yeni bir yönteme de sahip olduğumuz anlamına geliyor.

Matematiksel için çeviren: Yalçın Baysan