Tıp ve Sağlık

Tek Bir Çay Poşeti ile Milyarlarca Mikroplastik Parçayı İçiyor Olabilirsiniz

Mikroplastikler; okyanuslarımızda, toprağımızda, havamızda ve hatta çay fincanımızda...

Mikroplastikler 5 mm ile 1 mikrometre arasındaki boyutlarda olan plastiklere verilen isimdir. Boyutlarından kaynaklı olarak çıplak gözle fark edilmeleri oldukça güçtür. Yüz binlerce ton mikroplastik denizlerde yüzüyor. Birçok kirletici neden var. En bilineni su şişeleri gibi plastiklerin minik parçalara ayrılması. Ancak fazla bilinmeyeni ise lavabolarımızdan atık su kanalına karışan mikroboncuklar (microbeads). Plastik mikroboncuklar, yüz temizleyici, duş jeli ve diş macunu gibi kişisel bakım ve kozmetik ürünlerinde ovma etkisi sağlayan bir katkı maddesi olarak kullanılır. Bu ürünlerin tek bir kullanımında 94 bin mikroboncuk kanalizasyona karışabilir.

Bunun ciddi bir sorun olmasının nedeni, plastiğin sudaki zehirleyici bileşenleri üzerinde toplaması ve ardından bunların plastiğin kendisindeki kimyasal maddelerle birlikte deniz canlılarına yerleşmesi. Sonra da besin zincirine girerek yemek tabaklarımıza kadar ulaşmasıdır. Greenpeace tarafından yayınlanan rapora göre Türkiye’de incelenen balıkların yüzde 44’ünün midesinde mikroplastik bulunuyor. Balıkların midesinden çıkan mikroplastiklerin çoğu tek kullanımlık plastiklerden oluşuyor. Ayrıca denizlerimizde ve okyanuslarımızdaki aşırı plastik birikiminin yol açtığı kirlilik havayı da kirletiyor. Evet biz mikroplastikleri tüketiyoruz ancak sadece deniz ürünleri aracılığı ile değil…

Çay Poşetleri ve Mikroplastik

Araştırmalara göre plastik çay poşetleri de, demleme sularına milyarlarca mikroplastik parçası bırakıyor. Kanada McGill Üniversitesi’nden araştırmacılar dört farklı ticari poşet çayı kaynar suda demlemenin etkilerini analiz etti. Araştırmada sonuçlarda yanılgıya sebep vermesini engellemek adına öncelikle poşetlerin içerisinden çay çıkarıldı. Ve sadece poşetin kendisi incelendi. Çalışmanın sonucunda, tek bir sallama çay poşetinin kaynar su ile etkileşimi sonucunda yaklaşık 11.6 milyar mikroplastik parçacığı ve 3.1 milyar nanoplastik parçacığı fincanın içine bıraktığı görüldü. Yani çay poşetleri diğer yiyecek ve içeceklerde bulunan plastik miktarından binlerce kat daha yüksek oranda plastik parçacık bulunduruyor. Bunun nedeni birçok çay üreticisinin poşetlerini mühürlemek için polipropilen kullanması. Polipropilen yaygın kullanım alanı olan plastiklerdendir.

Yapılan farklı bir araştırmada da insanların her hafta, bir kredi kartı ağırlığına eşdeğeri olan yaklaşık 5 gram plastik yedikleri ortaya çıktı. Mikroplastiklerin hayvanlar, böcekler, deniz florası gibi habitatlara verdiği bir çok zarar olduğu biliniyor. Ancak insan sağlığı üzerindeki etkilerinin ne olduğu konusunda daha çok araştırma yapılması gerekiyor.

Greenpeace üyelerinden deniz biyologlarının Kuzey Atlantik okyanusunda gerçekleştirdikleri bir keşif gezisini izlemenizi öneririz. İzledikten sonra plastik atıklar konusunda daha fazla endişeleneceğinizi düşünüyoruz.