Suyun Yeni Bir Hali Keşfedildi: Süper İyonik Buz

Bilim insanları suyun hem su hem buz özellikleri gösteren bir halinin varlığını doğruladı. Ancak ‘süper iyonik buz’ adı verilen maddeye bilindiği kadarıyla Dünya’da rastlanmıyor. Maddenin Uranüs ve Neptün gibi uzak gezegenlerde bulunduğu tahmin ediliyor.

Araştırmacılar tarafından 1988 yılında varlığı tahmin edilen ve varlığını ispatlamak için çok sayıda deneyin gerçekleştirildiği süper iyonik buzun varlığı yeni yapılan deneylerle kanıtladı.

Uranüs ve Neptün gibi uzak gezegenlerde bulunduğu tahmin edilen madde bu gezegenlerin manyetik alanının neden bu kadar alışılmışın dışında olduğu konusunda bilim insanlarına faydalı bilgiler sağlayabilir.

Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı’ndan Dr Marius Millot, iki yıl boyunca deneyler gerçekleştirdiklerini ve iki yıl da deney sonuçlarını analiz ettiklerini söyleyerek, “Oldukça zorlu deneyler sonunda elde ettiğimiz veriler ışığında yeni bilgiler edindik. Çalışma sonuçları süper iyonik buzun sadece deneysel kanıtlarla değil aynı zamanda suyun olağanüstü durumlarda gösterdiği davranışla ilgili tahminlerin sadece simülasyonlarda değil gerçek görüntülerle ispatladı” dedi.

Nature Physics bülteninde yayınlanan makaleye göre, lazerli şok sıkıştırma tekniği kullanan bilim insanları sadece maddenin varlığını ispat etmekle kalmayarak, Neptün ve Uranus gibi gezegenlerin de yapıları hakkındaki tahminleri kanıtladılar.

Normal buz, su moleküllerinin katı hale gelecek şekilde bağlanmış haliyken, süper iyonik buz pozitif ya da negatif yük taşıyan atomlardan oluşuyor ve yapısı katı bir halde bulunan oksijen iyonlarının etrafında dönen hidrojen iyonlarından oluşuyor.

Normal buzun aksine, süper iyonik buz çok yüksek ısı ve basınca ihtiyaç duyuyor. Araştırma ekibi, 10 ila 20 nanosaniye süren deneyde, iki elmasın arasına yerleştirdikleri buz parçasına, ısı ve basıncı artırmak için lazer ışınına maruz bırakarak, ısısını yaklaşık beş bin dereceye kadar yükseltip atmosferik basıncın iki katı kadar basınç uygulayarak süper iyonik buzun varlığına dair kanıtlar buldular.

Bilim insanlarına göre, araştırmanın bir sonraki adımı süper iyonik buzda bulunan oksijen kristallerinin yapısını belirlemek olacak.

Yazının tam halini okumak için burayı kullanabilirsiniz.

Fizikçilerden yeni bir elektronik kuantum malzemesi keşfi: “Kagome metali”