ZİHİN AÇAN YAZILAR

Şaka Değil Hepsi Gerçek: Sadece Biraz Kuantum!

Geçtiğimiz yüzyılın en önemli başarılarından biri kuantum teorisidir. Bu teori, dünya ve bizim hakkımızda bir çok şeyi açıklamaktadır. Aşağıda okuyacağınız bilgiler sizi oldukça şaşırtabilir…

Aldığınız her nefes Marilyn Monroe’nun verdiği nefesten bir atom içerir.

Bunun nedeni atomların çok küçük olması. Monroe’nun verdiği her solukta akciğerlerinden çıkan atomların Dünya’nın atmosferine eşit olarak dağılıyor. Bu sebepten dolayı aldığımız her nefesin Monroe’nun veya Abraham Lincoln’ün ya da milyonlarca yıl önce yaşamı olan T-Rex’in soluğundan çıkan bir atomu içerdiğini söyleyebiliyoruz.

Detay için: https://io9.gizmodo.com/youve-probably-shared-the-same-air-with-galileo-5635391

Yukarı doğru akabilecek bir sıvı türü vardır.

Helyum sıvı halde ve viskozitesizdir. Bu özelliği nedeniyle de konulduğu borudan veya kaptan yukarı doğru akabilir yani yerçekimine zıt hareket edebilme özelliğine sahip olmuş olur.

Bir binanın en üst katında, en alt katına kıyasla daha hızlı yaşlanırsınız.

Bu Einstein’ın yerçekimi teorisi ile bağlantılı bir konu. Einstein’ın teorisine göre, zaman güçlü yerçekimi alanında daha yavaş ilerliyor. Bir binanın zemin katındayken, doğal olarak en üst katta bulunan bir insana göre Dünya’nın merkezine daha yakın olursunuz.

Tüm insan ırkı bir küp şekerin sahip olduğu hacme sığdırılabilir.

Atomların, dolayısıyla da tüm maddelerin %99,99999’u boşluktan ibarettir.  Atomlarımızdaki boşlukları ortadan kaldırırsak yeryüzünde yaşayan bütün insanlar bir küp şeker boyutunda sıkıştırılabilir.

Kaynak: Symmetry

Herhangi bir kanala ayarlanmamış televizyondaki karlanmanın yüzde biri, Büyük Patlama’nın neden olduğu elektromanyetik gürültüdür.

Televizyonlardaki karıncalı görüntülerin yaklaşık %1’lik kısmı, evrenimizin oluşmasına olanak sağlayan Büyük Patlama’nın bir kalıntısıdır. Bizler, televizyonlarda evrenin genişlemesinden arta kalan tembel elektromanyetik dalgaları, yani kozmik mikrodalga fon ışınımını da görüyoruz.

Zamanda yolculuk fizik kurallarına aykırı değildir.

Okuma Önerisi: https://www.matematiksel.org/zamanda-yolculuk-yapmak-mumkun-mudur/

Bir fincan sıcak kahvenin ağırlığı, soğuk halinden daha fazladır.

Özdeş iki nesneden biri ısıtıldığında daha ağır olacaktır. Bunun nedeni,  kütle enerji eşdeğerinden ileri gelmektedir. Kütle enerjinin farklı bir formudur ve dışarısı ile enerji (ve dolayısıyla madde) alışverişi içerisinde olmayan kapalı bir sistemde sıcaklığı arttırırsak kütleyi de arttırmış oluruz.

Kaynak: https://rasyonalist.org/yazi/bir-maddenin-sicakligi-kutlesini-etkiler-mi/

Vücudumuzdaki tüm DNA’ yı çözecek olsak 34 milyar mil uzunluğunda bir yapı elde ederiz. Bu, Dünya’ dan Pluto’ya 6 kez gidip gelmek demektir.

Vücudumuzdaki atomların çoğu –kemiklerimizdeki kalsiyumdan kanımızdaki demire kadar-  milyarlarca yıl önce patlayan bir yıldızın kalbinde oluştu.

Kaynak: PBS

Vücudumuz evrenin yaratılışından kozmik eserler içerir. Bünyemizdeki hidrojen atomlarımızın neredeyse tamamı 13.7 milyar yıl önce meydana gelen Büyük Patlama ile oluştu.

Kaynak: PBS

Bazı yıldızlardan gelen ışık o kadar uzun sürer ki, aslında gökyüzüne baktığınızda geçmişin derinliklerine bakıyorsunuzdur. NASA’ nın Hubble Teleskopu 13 milyar yıl öncesi kadar geçmişe bakabiliyor.

Kaynak: NASA

Bir atom aynı anda birçok farklı yerde bulunabilir; tıpkı sizin aynı anda hem New York hem Londra’da bulunmanız gibi.

47 yıl önce insanlık Ay’ a ilk adımlarını attı. Muhtemelen bu ayak izi bundan 1 milyon yıl sonra da orada olacak. Çünkü Ay’ ın atmosferi yoktur. Bu sebeple yüzeyinden bu izleri süpürüp atması için rüzgar ve su da yoktur.

Kaynak:Space.com

Uzay boşluğu sessizdir. Korkutucu bir sessizliktir bu. Bunun nedeni ses dalgalarının içinden geçmek için bir tür ortama ihtiyaç duymalarıdır. Uzay boşluğunda böyle bir ortam yoktur. Uzay boşluğu bir vakumdur. Karanlık, sessiz bir vakum .

Kaynak: HowStuffWorks

Aynı tür iki metal parçaya vakum boşluğunda dokunursanız, onları sonsuza dek birbirine bağlarsınız.

Venüs’te 1 yıl 224 Dünya gününe eşittir. 1 gün ise 243 Dünya gününe eşittir. Bu, Venüs’ te bir yıldan uzun olan bir gün yapar. Bunun üstesinden gelmek için Venüs, Güneş sistemimizde geriye doğru dönen tek gezegendir.

Güneş, Güneş sistemi kütlesinin %99.86’ sını oluşturur. Bu öyle bir büyüklüktür ki içine 1.3 milyar Dünya sığdırabilirsiniz.

Evrende 3 sekstilyon kadar yıldız olabilir. Bu rakam, Dünyadaki tüm kum tanelerinden daha fazladır.

Kaynak: NPR

Büyük bir yıldız patladığında, parçalanmış çekirdeği nötron yıldızı denilen bir yapı oluşturur. Bu nötron yıldızı o kadar yoğundur ki, nötron yıldızından sadece bir çay kaşığı dolusu malzeme alsanız bu malzemenin ağırlığı Everest Dağı’ ndan daha ağır gelecektir.

Kaynak: NASA

Sıradan, gözlemlenebilir madde (yıldızlar ve gezegenler gibi) evrenin %5’ ini oluşturur. Evrenin geri kalan %95’ i görünmez karanlık enerjiden (%68) ve karanlık maddeden (%27) oluşmaktadır.

Kaynak: NASA

Kaynak: “Biraz Kuantumdan Zarar Gelmez” Marcus CHOWN. Alfa Yayınevi.

Keyifli okumalar... [email protected]