MATEMATİK

Sağlam Bir Düğümün Ardındaki Matematik

Düğüm atmak ve ya bağlamak insanlığın ihtiyaçlarından ötürü kullandığı en eski ve en çok kullandığı yöntemlerden biridir. Farklı düğüm atma bilgileri pratikleştirilmiş bir deneyim istese de fiziği ve matematiği bir araya getiren araştırmacılar, bir düğümü kuvvetli ve işlevsel yapan unsurları inceledi.

Araştırmada kullanılan ipler belli bir baskı altında renk değiştiriyor. Bu sayede de araştırmacılar iplerin fiziksel özelliklerini ve değişik düğüm modellerindeki kullanılabilirliğini ölçebiliyor.

Model sayesinde de görülen o ki, benzer görünen düğümler çekildiğinde farklı sonuçlar ortaya çıkıyor. Kimi düğüm kolay kolay açılmazken, kimisi de oldukça kolay çözülebiliyor.

Konunun gizemine kafayı takan ve bugüne kadar düğüm tekniklerini yalnızca matematiksel bir bakış açısı ile bir topoloji konusu olarak ele alan MIT araştırmacıları işi teoriden pratiğe geçirmeye karar verdi.

MIT’de matematik profesörü olan Jörn Dunkel, Düğümlerin matematiksel bakış açısında, mekaniğe dair herhangi bir bilgiye gerek olmadığı düşünülüyordu. Düğüm atılan ipin sert veya yumuşak yapıda olması, matematikçiler için önemli değildi. Ancak araştırmalara derinlik getirmek açısından mekanik değerlerini de ölçmek istedik. Böylece belli bir düğümün neden daha kuvvetli olduğuna dair bilgiler elde etmeyi umuyoruz.” açıklamasında bulundu.

Ekip, işe birkaç basit düğümü renk değiştiren iplere uygulayarak başladı. İp yüksek baskı altında yeşil ve sarıya dönerken ve baskı olmadığında kırmızı veya turuncu renkteydi.

Bu deneyde özellikle denizcilik ve dağcılıkta kullanılan düğüm türlerine odaklanıldı. Devamında, toplanan veriler bilgisayarda iplerle düğüm modellerinin hesaplamalarıyla birleştirildi.

Sonuçta daha sağlam bir düğüm atmanın sırrı açıklandı.

Bir düğümün kuvvetli olabilmesi için her iki ucun çapraz olarak birbirleri arasından geçirilmeleri ve bu işlem sırasında izlenen yolun sürekli olarak değiştirilmesi gerekiyor.

Örneği aşağıda görebilirsiniz.

Buna ek olarak kullanılan materyal ne kadar sıkı yapıda olursa düğümün sağlamlığı da o kadar artıyor.

Düğümler hakkında bir başka yazı okumak isterseniz: Ayakkabı Bağcıkları Neden Kendiliğinden Çözülür?

İleri Okumalar:

Nurgul Kendirlioglu

Selçuk Üniversitesinde Matematik Lisansımı bitirdikten sonra Kocaeli Üniversitesinde Yüksek lisansımı tamamlayıp, Anadolu Üniversitesi Sosyoloji bölümünü bitirdim. Aslında nereli ve nereleri bitirdiğimiz çok da önemli değil... Matematiğe, bilime ve insanlığa dair farkındalık kazandırabilirsek, sanki var olduğumuz dünya daha yaşanılabilir olacak. Zira doğum ve ölüm arasında kalan zamanda, işe gitmek,fatura ödemek, tv izlemekten daha başka şeyler yapmak için dünyada olduğumuzu düşünüyorum.Okumayı, dinlemeyi, izlemeyi, yeni ve insanlığa faydalı güzel şeyleri keşfetmeyi ve paylaşmayı seviyorum... Keyifli okumalar dilerim. :)