Pi (π) Gününü Unutun. Tau (τ) Gününü Kutlamalıyız!

Günümüzde artık hemen hemen herkes tarafından tanınan Pi sayısı, çemberin çevresinin çapına oranıyla elde ettiğimiz sayıdır: 3,14159… ve sonsuza kadar gider. Ancak bazı matematikçilerin iddia ettiği gibi bu matematiksel sabit, yeterince iyi seçilmemiştir ve sonuç olarak dünya çapında tüm öğrenciler bunun ceremesini çekmektedir.

Pi sayısı, kitaplara, sanata ve on binlerce basamak sayı ezberleyen meraklılara ilham kaynağı oldu. Fakat bazıları, Pi sayısının başka bir matematik sabitiyle değiştirilmesiyle, trigonometri ve diğer bazı matematik konularının öğrenilmesinin daha kolay olacağını öne sürüyor.  Genelde Tau olarak bilinen, (τ) ile sembolize edilen bu yeni oran, çemberin çevresinin yarıçapına oranıyla elde ediliyor.

Yeni bir fikir değil bu aslında. 2001 yılında Salt Lake’teki Utah Üniversitesinden matematikçi Bob Palais, Mathematical Intelligencer (Matematiksel Zeka) dergisinde “ π yanlıştır!” başlıklı bir makale yayınladı. Bu konu, 2010 yılında yazar ve eğitimci olan Micheal Hartl tarafından online olarak yayınlanan “Tau Manifestosu” ile daha fazla ilgi görmeye başladı.

Pi’nin başarısızlığını görmenin en kolay yolu, radyan cinsinden ölçülen açıları düşünmekten geçiyor. Pi, yarım çemberin radyan cinsinden açı ölçüsüdür. Bu durum bazı konularda kafa karıştırır: Mesela, bir dilim pizzanın ucundaki açı –ya da bir turtanın 8. parçası- π/4 radyandır,  π/8 değil. Buna karşılık Tau kullandığımızda bir dilimin açısı τ/8  dir. Başka bir deyişle Tau, tam çemberin radyan cinsinden açı ölçüsüdür.

Şu iki konu önemlidir. Trigonometri (üçgen gibi şekillerde açı ve uzunluk ilişkilerini inceleme) öğrenciler için hesap makinelerinin içine körü körüne tıkılmış sayılar gibi gelebilir. Birçok trigonometri sorusunu, açıların sinüs veya kosünüsünü hesaplayarak çözeriz. Bu iki fonksiyonun grafiklerini çizdiğimizde S gibi dalgalı görünür ve aralıklarla grafikler tekrar eder. Yani Pi sadece S’nin yarısı demektir. Diğer yandan Tau tüm S’yi ihtiva ediyor, daha sezgisel bir ölçü.

Pi, matematiğe o kadar yerleşti ki, çıkarmak son derece zor. Tau’yu Pi’nin yerine kullanmak yerine ikisini beraber öğretmek daha pratik bir yaklaşım olur. Eğitim, Tau’nun etkisinin en net hissedileceği yerdir: Profesyonel bilimciler ve matematikçiler, Pi ile beraber bu faktöre denklemlerinde yer verebilirler.

2 ile çarpmanın öğrenciler için bile zor olmadığını iddia edebilirsiniz. Ama beni ilgilendiren aritmetik değil. Trigonometri, “matematiği sevmek” ile “matematikten  nefret etmek” ayrımında son derece etkin rol oynamakta ünlüdür. Daha fazla insanın matematiği anlamasına ve keyif almasına yardımcı olmak da fantezi değil ki. Herkes matematik yapabilir. Matematik yapmak için çabalayanlar adına, daha akıllı çalışmalı ve daha net konuşmalıyız.

O zaman 28 Haziran! Dünya Tau günü olsun…

Şevket Üncü

Kaynak: https://www.sciencenews.org/blog/science-public/forget-pi-day-we-should-be-celebrating-tau-day

Yazıyı Hazırlayan: Şevket Üncü

Hakkari Anadolu Lisesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Matematik Öğretmenliği mezunuyum. Şu an MEB'te çalışmaktayım. Yüzüncü Yıl Üniversite Eğitim Fakültesinde gecikmeli diferansiyel denklemler için nümerik çözümler üzerine yüksek lisans eğitimim devam ediyor. Matematikle yaşamaktan ve matematiği araştırmaktan çok keyif alan biriyim.

Aya 45 Yıldır Neden Yeniden Gidilmedi?

1972 yılına kadar, aya gönderilen toplam 12 kişi, NASA’nın en büyük başarılarından biri olarak bilinir. …