Biyografiler

Parçacık Fiziğine Adanmış Bir Ömür: Engin Arık

Maddenin temel yapı taşlarını ve aralarındaki etkileşmeleri inceleyen bilim dalına “parçacık fiziği” denir. Parçacık fiziği günümüzde en yoğun çalışılan araştırma alanlarından biridir. Parçacık fiziğinin gizlerinin çözülmesi ise aslında, dünyadaki birkaç bilgi tutkununun en küçük olanı keşfetme serüvenidir. Bu bilgi tutkunlarından birisi de seçkin parçacık fizikçilerinden Engin Arık’tır.

Kısaca Engin Arık

Parçacık fiziği alanında sahip olduğu engin bilgisi ve çalışkanlığıyla evrensel bağlamda kabul görmeyi başaran Engin Arık, 14 Ekim 1948’de İstanbul’da doğdu. Eğitim sürecinin önemli bir evresini Atatürk Kız Lisesi’ni 1965 yılında birincilikle bitirerek tamamladı. Liseden sonra İstanbul Üniversitesi Fizik-Matematik Bölümü’ne kaydoldu. 1969’da mezun olduktan sonra aynı üniversitenin Kuramsal Fizik Kürsüsünde öğrenci asistanı olarak çalışmaya başladı. Engin Arık, 1969 – 1976 yılları arasında kuramsal fizik alanındaki lisansüstü çalışmasını ise Pittsburgh Üniversitesi’nde tamamladı.

Engin Arık, bilimi ülkelerin gerçek bağımsızlığının tek aracı olarak görüyordu. Bu nedenle bilimin ve bilimsel zihniyetin ülkemizde benimsenmesi ve bir davranış kalıbı haline gelmesi için gelişmiş ülkelerin deneyimlerinden yararlanılması gerektiğine düşünüyordu. Arık, bu amaçla 1976-1979 yılları arasında doktora sonrası araştırmacı olarak Londra Üniversitesi ve Rutherford Laboratuvarları’nda çalışmalar yaptı.

1979 yılında Boğaziçi Üniversitesi Fizik Bölümü’ne geçti. “Deneysel Yüksek Enerji Fiziği” alanında yaptığı çalışmalarla 1981 yılında doçent oldu. 1983 yılında üniversiteden ayrılarak iki yıl boyunca Control Data firmasında çalıştı. 1985 yılında tekrar üniversiteye döndü ve 1988 yılında profesör oldu.

Engin Arık’ın Çalışmaları

Bilimi “gerçek bir yol gösterici” olarak gören ve ilerlemenin de ancak bilime dayanmakla sağlanacağına inanan Arık, bu inancını öldüğü güne kadar korudu. Engin Arık, 1997 – 2000 yılları arasında Viyana’da Birleşmiş Milletler’ in bir kuruluşu olan Comprehensive Test Ban Treaty Organization’da görev aldı.

Yüksek enerji fiziği alanında araştırma yapmaya özen gösteren Arık, nükleer enerji santrallerinde uranyum yerine toryum kullanımıyla ilgili çalışmalar yaptı. 33 ülkenin katıldığı, İsviçre’deki Avrupa Nükleer Araştırma Konseyi tarafından yürütülen ATLAS (A Toroidal LHC Apparatus) ve CAST (CERN Axion Solar Telescope) deneylerine katılan Türk bilim insanlarının grup liderliğini yürüttü.

Engin Arık Avrupa Birliği’ne üye 12 ülke tarafından, dünyanın gelişmiş ülkelerinin yüksek bilgi, beceri ve teknoloji gerektiren deneysel araştırmalarla gerçekleştirdiği doğa ve evrenin gizlerini bulma yarışında geri kalmamak amacıyla 1954 yılında kurulan CERN’deki çalışmalara 1990’dan sonra katılmaya başladı.

Burada gerçekleştirilen CHORUS (CERN Hybrid Oscillation Research apparatus) ve CMS (Compact Muon Solenoid) deneylerine önemli katkılarda bulunan Arık, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nın (Large Hadron Collider, LHC) sınandığı ATLAS deneyine Boğaziçi Üniversitesi adına katıldı.1997-2000 yılları arasında Viyana Üniversitesi’nde de çalışan Arık, Deneysel Yüksek Enerji Fiziği alanında yüzün üzerinde makale yayımlamış ve yüzlerce atıf almıştır.

Aynı zamanda Türk Ulusal Hızlandırıcısı Projesi’nin de yürütücülüğünü yapan Arık, ömrünü parçacık fiziğine adamış seçkin bir bilim insanı olarak 30 Kasım 2007 tarihinde şaibeli bir uçak kazası sonucu hayata çok erken veda etti.