Mozart ve Einstein Arasındaki 6 Benzerlik

Wolfgang Amadeus Mozart ve Albert Einstein birbirlerinden farklı dönemlerde yaşamış, farklı alanlarda yeteneklerini dünyaya kanıtlamış iki dahi. İkisi arasındaki ortak nokta da ikisinin de birer matematik dehası olması…

Müzik, kendi gibi soyut bir yön­tem olan matematik olmadan varlığını sürdüremezdi. Müzikte notaların birbiri ile bağlantısı ve yer değiştirmesi tamamen matematiksel bir yapı içerir.

Einstein bunu fizikte, Mozart müzikte kullanmıştır. Tıpkı kuantum fiziğinin ana temasını oluşturan atomaltı parçacıklar dünyasında olduğu gibi, her iki dahi de olmaz ile olur arasındaki ince çizgide, olmaza en yakın yerde durmuştur.

Aralarında bir çağdan fazla zaman olmasına rağmen ikisi de aynı mantık ve matematik yöntemlerini kullanarak çağ atlamıştır.

Üç yaşındayken piyano çalmaya başlayan, 5 yaşında ilk bestesini yapan ve 6 yaşında da bestesi yayınlanan Mozart’ın, lise yıllarında bir doğruya birden fazla dikme indirilemez kuramını allak bullak edip, sonsuz doğru inebileceğini dünyaya kanıtlayan Einstein arasında müthiş bir zeka birlikteliği vardır.

Başka benzerlikler de vardır bu arada…

Mozart’ın müziği Einstein’ın hayatına ve yaratıcılığına ilham verdi.

Mozart‘ın müziği öyle saf ve güzel ki, evrenin iç güzelliğinin bir yansıması gibi…” diye düşünmekteydi Einsten. Einstein’in fizik için de düşünceleri bundan farklı değildi. Teoriler sadece açıkça keşfedilmeyi ve ifade edilmeyi bekliyorlardı.

Einstein ve Mozart’ın her ikisi de keman çalıyordu.

Her ikisi de keman çalmaya çok küçük yaşlarda başlamışlardı. Mozart elbette keman konusunda Einstein’dan daha hevesli ve yetenekliydi. Einstein’ın annesi Pauline de yetenekli bir piyanistti ve Einstein ailesine müziği getiren oydu. Albert Einstein, 6 yaşındayken keman çalmaya başladı ve 13 yaşındayken Mozart’ın sonatlarını kusursuz bir şekilde çalabiliyordu.

Her ikisi de yoksulluklarına rağmen pes etmediler.

Mozart kariyeri boyunca düzensiz geliri nedeniyle parasızlıkla boğuştu. Oldukça masraflı yaşamı da, onu bir çok kez kredi almaya yöneltti. 1905’te Einstein izafiyet teorisini bulduğunda küçük bir odada yaşıyor ve aynı şekilde geçimini zor şartlarda sağlıyordu.

Einstein ve Mozart’ın çalışmaları estetik güzellikleri nedeniyle yıllardır övülüyor.

Einsteinin teorileri içlerinde barındırdığı matematiksel güzellik nedeniyle bilimsel çevrelerde takdirle karşılandı. Aynı durum Mozart içinde geçerliydi. Eserleri sadelikleri ve barındırdıkları denge nedeniyle yeni bir tarz yaratmıştı.

Eserleri kendi alanlarında dönüm noktası niteliğindeydi.

Mozart’ın çalışmaları 18. yüzyıl Klasik akımının kuralcı sınırlarına karşı bir başkaldırı niteliği taşıyordu ve onunla birlikte müzikte romantizm döneminine geçiş yapıldı. Einstein’ın izafiyet teorisi ise klasik fizik döneminin kapısını kapadı ve atom fiziğinin belirsizliklerine kapı araladı.

Kendilerine özgü karakterleri ile ayrıydılar.

Einstein, özensiz giyim tarzı ve uzun saçları ile kendi döneminin bilim insanlarından ayrı bir yerde duruyordu. Mozart ise nüktesi, coşkusu, yalınlığı, tüm çocuksuluğunun ardındaki derin düşüncesi ile birçok besteciden ayrılır.

Deniz Etiz