Mat 101: Yaşamboyu Öğrenenler İçin Okuma Listesi

Transaction Fraud Follow Infinity's lemniscate https://www.flickr.com/photos/transactionfraud/5916795413/ Photo: Transaction Fraud/Flickr

Matematik bilginizi arttırmaya hazır mısınız? Peki ya okumaya?

İşte Jeniffer Ouellette’ den Mat 101 dersi için okuma listeniz!

İlk önce bu 5 kitapla başlayın…

1. Number: The Language of Science, Tobias Dantzig, Plume, 2007.

İlk olarak 1930’da yayınlanan bu klasik metin, sayı kavramının açık ve erişilebilir nesir içindeki evrimini anlatıyor. Henri Poincare’ in yanında yetişen Letonyalı bir matematikçi olan Dantzig, sayma, negatif sayılar ve kesirlerden; karmaşık sayılar, teori, sonsuzluk ve matematik ile zaman arasındaki bağlantıya kadar bütün temelleri kapsayan bir eser ortaya koymuş.

Hepsinden önemlisi, matematiksel fikirlerin nereden geldiğini, birbirleriyle nasıl ilişki kurduklarını ve zaman içinde nasıl evrimleştiğinin hikayesini anlatmış.

2. Innumeracy: Mathematical Illiteracy and its Consequences, John Allen Paulos, Hill and Wang, 2001.

İlk olarak 1988’de basılan ve en çok satan kitaplardan olan bu değerli eserde; günlük hayattan alınan resimlerle (spor, borsa, piyango, tıp vs) büyük sayıların, istatistiklerin ve olasılıkların temelleri üzerine en iyi tanımlamalar yapılıyor.

3. How Not To Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking, Jordan Ellenberg, Penguin, 2014.

Ellenberg, en temel matematiksel araçları, okuyucunun matematikçi gibi düşünmeye başlamasına yardımcı olmak için, gerçek hayattan örneklerle liberal bir şekilde canlı, canlı, nesir dolu bir biçimde sunuyor.

Francis Galton ve regresyondan ortalamaya, hayatta kalma önyargılarına, belirsizliklere ve gittikçe artan büyük veri setlerinde gürültüden gelen sinyalleri ortaya çıkarmanın istatistiksel zorluklarına, potansiyel tuzaklardan kaçınmak ve akıllı kararlar almak için matematiği nasıl kullanacağımızı gösteriyor.

4. Zero: The Biography of a Dangerous Idea, Charles Seife, Penguin, 2000.

Birçoğumuz referans olarak sıfırı alıyoruz, ancak Babilliler sıfırı çok farklı kullandılar. Eski Yunanlılar kullanımını yasakladı, Hindular ona taptı ve sonunda matematikteki en önemli kavramsal araçlardan biri haline geldi. Bu net, kısa ve zarif bir şekilde yazılmış sıfır tarihinde Charles Seife, sıfırın “sonsuzluğun ikizi” olduğunu gösteriyor.

5. A Tour of the Calculus, David Berlinski, Vintage, 1997.

Sayılar, denklemler, ispatlar…

Berlinski uzun zamandır favori olan bu eserinde; okuyucuyu karmaşa içerisinde bırakmadan, dağılmasına izin vermeden, eşsiz bir yaklaşımla matematik meraklılarına güzel açıklamalar yapıyor.

Sonra bu 2 temel metni okuyun…

1. First Six Books of the Elements of Euclid
Euclid (John Casey’ in açıklamalarıyla), Project Gutenberg, 2007.

Eğer söz konusu matematiğin temelleri ise bu eser en etkili çalışmadır. 2000 yıldır her resmi çalışmanın kaynağı bu eserdir. Abraham Lincoln bu eserin bir kopyasını çantasında taşırdı. Matematikteki kilit aksiyomlara, önermelere ve ispatlara dair ayrıntılı bir bakış açısı sunan bu eser Öklid’ in başyapıtıdır.

2. Measurement, Paul Lockhart, Belknap, 2012.

Paul Lockhart’ ın ünlü makalesi “A Mathematician’ s Lament” hem eğitimciler hem de matematikçilere yol gösteren; öğrencilere matematiğin temellerini anlatan ayrıca matematik eğitiminin sert bir eleştirisinin yapıldığı bir eserdir.

Lockhart bu eserinde ise kişinin matematik yaparak öğreneceğine olan inancıyla okuyucuya çözmesi için problemler hazırlamış. Bu problemleri kendi başımıza çözmemizi istiyor – çünkü matematikçiler böyle yapıyor, kitabın arkasındaki cevaba bakma gibi bir lüksleri yok!

Bu eserleri bitirdikten sonra …

The Great Courses’ ın geniş matematik kataloğunu inceleyin ve Khan Academy’ den matematik derslerini takip edin.

Son olarak bazı en uç noktalara dokunun…

Sync: How Order Emerges from Chaos in the Universe, Nature and Daily Life, Steven Strogatz, Hyperion, 2003.

Trafik sıkışıklığı, sarkaçlı saat, Kevin Bacon’ın Six Degrees adlı oyun salonunda ortak olan ne? Öz-örgütlenmenin temelleri ve bu tür olayları yöneten temel matematik yasaları söz konusu olduğunda, Steven Strogatz’dan daha iyi bir rehber bulamazsınız.

Danimarkalı fizikçi Per Bak’ın kendiliğinden örgütlenmenin, kendiliğinden doğada faz geçişlerinin kritik noktasında doğada nasıl ortaya çıktığı sorununa olası bir cevap bulduğu “Doğanın Nasıl İşlediğine İlişkin Eşleştirme: Öz-örgütlenmenin Eleştireliliği Bilimi” kitabını temel aldığı bu eseri ile Cornellli matematikçi Strogatz, “senkronizasyon” – evrenin her seviyesinde kendiliğinden düzen yaratma – çalışmasına öncülük etti.

Elbette bizi de takip etmeyi unutmayın 🙂