BEYİN JİMNASTİĞİ

Martin Gardner ve Matematik Eğlencesi

Matematiksel bilmeceler tarihin en parlak zihinlerini bile her zaman büyülemiştir. Günümüzde de bu popülerliğin korumasında Martin Gardner’ın çalışmaları önemlidir.

Bir matematikçi olmamasına rağmen matematiğe ilgi duyulmasına sağladığı katkılardan dolayı Martin Gardner matematikçiler arasında anılmayı hak ediyor…

Önce bir kaç soru ile başlayalım…

1 – Kalemin ucunu kağıttan kaldırmadan resmin dokuz noktasından geçen dört düz çizgi çizebilir misin?

matematik bilmecesi

2- Bu sayıları ne kadar çabuk çarpabilirsiniz?

256 x 3 x 45 x 3961 x 77 x 488 x 2809 x 0

3- Aşağıdaki şekilden toplamı 21 olan 6 rakam seçebilir misiniz?

Kısaca Martin Gardner

martin gardner
Martin Gardner, (1914-2010); Amerikalı matematik ve fen yazarı. 1956-1981 yılları arasında Scientific American dergisinde Mathematical Games köşesini yazdı ve yaklaşık 70 kitap yayımladı.

“Kesinlikle bir öğrenciyi uyandırmanın en iyi yolu bulmaca, sihirbazlık numarası, şaka, paradoks gibi ilginç bir matematik oyunları ile onun ilgisini çekmektir ancak bu şeylerden önemsiz gibi görünmeleri nedeniyle öğretmenler kaçma eğilimindedir”

Martin Gardner

Bununla birlikte, Gardner matematiksel oyunları yaygınlaştırandan daha fazlasıydı. Bu felsefe araştırmacı, hayatının çoğunu gazeteciliğe ve genel olarak bilimin halka yaygınlaştırmaya adamıştır.

Yaptığı her şeyden ziyade, onu dünya çapında ünlü yapan şey Aha gibi kitaplarında toplanan (Aha! Gotcha: Paradoxes to Puzzle & Delight or Knotted Donuts and Other Mathematical Entertainments) efsanevi aylık matematik oyunlarıydı.

Buna ek olarak, Gardner yorulmaz bir şüpheciydi. Arkadaşları Isaac Asimov ve Carl Sagan ile birlikte 1976 yılında psikolojik bilimsel araştırmalara ayrılmış bir organizasyon olan Şüpheci Soruşturma Komitesi’ni (CSI (the Committee for Skeptical Inquiry), daha önce CSICOP olarak da bilinir) kurdu.

Ona göre “Bilim insanları ve bilim yazarlarının, özellikle de tıp alanında yanlış bilim hatalarını açığa vurma görevi vardı”

Gardner’in amacı sadece soruları çözdürmek değil, okurlara doğru cevabı aratarak biraz zihinleri bulandırmaktı, bunda da başarılı olduğu şüphesiz…

Çözümler

1- Dokuz nokta sorusunun cevabı

2- Çarpmaya başlamadan önce sıfırı fark ettiniz mi? Onu görürseniz, hemen cevabın sıfır olması gerektiğini anlarsınız.

3- Resmi döndürün ve üç tane 6 ve üç tane 1’i seçin.

Ceyda CEVAHİR