KİMYA

Kimyasal Bağların Oluşumu ve İki Atomun Dansı Görüntülendi

Kimyasal bağların oluşumu esnasında, iki atomun birbirleriyle bağlandıkları, parçalandıkları ve tekrar bir araya geldikleri samimi danslarının görüntüsünü yakalandı…

Bir elektron mikroskobundan gelen bir dizi görüntüde, metal renyumun iki atomu, bir molekül oluşturmak için birbirine bağlandı, birbirlerinin etrafında yalpaladılar, birbirlerine yaklaştılar ve daha sonra da birbirlerinden uzaklaştılar.

Elde edilen görüntüler, atomik do-si-do bağ sırasını veya iki atom arasındaki kimyasal bağların sayısını ve bu bağ sırasının zaman içinde nasıl değiştiğini ortaya çıkardı.

Atomlar birbirlerine ne kadar yakınsa bağ sayısı o kadar fazla olur. Görüntülerde en yakın oldukları anda atomları birbirine bağlayan dört bağın oluştuğu görüldü.

Görüntülemeyi kolaylaştırmak için araştırmacılar, karbon nanotüplerin içindeki molekülleri hapsettiler. Sonra tesadüfi bir şekilde bir molekül hapsedildiği noktadan kaçtı ve iki nanotüp arasındaki boşluğa yerleşti. Orada, atomlar arasındaki bağ tamamen koptu.

Araştırma ekibi, yeni buluşlarını 17 Ocak’ta Science Advances‘ta yayınladı.

Kaiser ve ekibi, görüntüleri düşük voltajlarda çalışmak üzere özel olarak tasarlanmış bir transmisyon elektron mikroskobu ile yaptılar. Böylece elektron ışını karbon nanotüplerine zarar vermeyecek veya renyum atomları uçmayacaktı.

Bu elektron ışını görüntüleme için yararlıydı, ancak başka bir amaca da hizmet etti yani bir taşla iki kuş vurdular: bu görüntüleme tekniği atomları yavaşça hareket ettirdi ve bu yavaş hareketler hareketsiz durmaları yerine atomların dans edermiş gibi hareket etmelerine neden oldu.

Almanya’daki Ulm Üniversitesi’nden ekip lideri fizikçi Ute Kaiser, bu tür bir çalışmanın daha önce yapılmadığı belirtti.

İki renyum atomu bir elektron mikroskobu ile çekilen videoda birbirlerine yaklaşıyorlar ve geri çekiliyorlar.

İki renyum atomundan (koyu lekeler) oluşan bir molekül, nanotüpler arasındaki boşluğa yerleşen iki karbon nanotüpün (lekelerin daha hafif kafesi) etrafında dolaşır. Atomlar daha büyük bir mesafe ile ayrıldığında, atomlar arasındaki bağ kopar ve daha sonra yeniden şekillenir.