Astronomi

Karanlık Orman Teorisi Uzaylılar Nerede Sorusunun Cevabı Olabilir

Fermi paradoksu, kozmostaki tüm uzaylıların nerede olduğunu sorgular. Karanlık Orman teorisi ise onları asla bulmamak için dua etmemiz gerektiğini söyler...

Uzay araştırmalarının bir parçası her zaman dünya dışı yaşam bulmaya adanmıştır. Ne de olsa, böylesine büyük bir evrende, içinde yaşayan bir tek canlı formun biz olmamız pek olası değil. Ancak bunca yıldır bir kaç olası yaşam izine rastlamış olsak da Dünya dışında başka yaşam formlarının olduğunu gösteren kesin bir kanıtımız yok. Ancak aslında karanlık orman teorisine göre, durumun böyle kalması aslında belki de bizim çıkarımızadır.

Karanlık Orman teorisi uzaylıların varlığını inkar etmez; aksine dünya dışı yaşamın var olduğunu iddia eden diğer teorileri destekler. Teori, Cixin Liu tarafından 2008 yılında kaleme alınan bilim kurgu üçlemesinin ikinci kitabı olan The Dark Forest (Karanlık Orman) adlı kitabında ortaya atılmıştır. Kitabın konusu, potansiyel olarak düşman uzaylı yaşamla en iyi nasıl etkileşimde bulunulacağına dair sorularla ilgili.

Romanda argüman şu şekilde düzenlenmiştir: Yaşayan tüm organizmalar hayatta kalmak ister. Bir şans verilirse diğer yaşam formlarının sizi yok edip edemeyeceğini bilmenin bir yolu yoktur. Güvencelerden yoksun olan herhangi bir tür için en güvenli seçenek, diğer yaşam formlarını, aynı şeyi yapma şansı olmadan yok etmektir. Bu aynı zamanda neden uzaylı bir medeniyetin sessiz kalmayı tercih ettiğini açıklamaktadır. Paranoyanın arkasındaki mantık romandan şu paragrafta açıklanmıştır:

“Evren karanlık bir ormandır. Her medeniyet, ağaçlar arasına bir hayalet gibi gizlenmiş, önündeki dalları hafifçe kenara iten ve ses çıkarmadan ilerlemeye çalışan silahlı bir avcıdır. Ormanın her yerinde kendisi gibi görünmez avcılar olduğu için avcı dikkatli olmak zorundadır.

Eğer başka bir canlı bulursa—başka bir avcı, bir melek ya da bir şeytan, korumasız bir bebek ya da zorla yürüyen yaşlı bir adam, bir peri ya da bir yarı tanrı—yapabileceği sadece bir şey mevcuttur: ateş aç ve onları ortadan kaldır. Bu ormanda cehennem diğer insanlardır. Varlığını belli eden tüm yaşam formlarının hızla tarihten silinecek olması ebedi bir tehdittir. İşte kozmik medeniyetin resmi budur. Fermi Paradoksunun açıklaması budur.”

-Liu’nun romanından bir bölüm.

Karanlık Orman Teorisi Ne Kadar Mantıklı?

Romanda Karanlık Orman teorisi, adını fizikçi Enrico Fermi’den alan bilimsel bir problem olan Fermi Paradoksuna bir cevap üretme çabası haline geliyor. Kısaca bu paradoks, istatistiksel olarak içlerinde 20’si bize yakın bir yerde olmak üzere toplamda en az 10 bin uzaylı medeniyet olması gerekirken neden bunların hiçbiri ile şimdiye kadar karşılaşmamış olduğumuzu ele alıyor.

Bu rakamlar ise Astronom Franke Drake tarafından 1961’de Drake denkleminden elde edildi. Denklem, medeniyetlerin gelişmesinde rol oynayabilecek birçok faktör ele alınarak galaksimizde kaç medeniyet olması gerektiğini tahmin ediyor. ( Göz atmak isterseniz: Adını Enrico Fermi’den Alan Fermi Paradoksu Nedir?)

Astrofizikçilere göre, Dünya ve güneş sistemimiz, evrenin geri kalanına kıyasla nispeten genç. Başka yaşanabilir gezegenler ve uzaylılar varsa, teknolojilerini geliştirme aşamasında bizden belki de daha öndelerdir.

Bu nedenle, insanların aksine gelişmiş yıldızlararası yolculuk teknolojisini geliştirmiş olmaları muhtemeldir. Bu, yakın gelecekte bizim onları ziyaret etmemize göre onların bizi ziyaret etme olasılıklarının daha yüksek olduğu anlamına gelir.

Peki Neden Uzaylılar Bizi Henüz Ziyaret Etmedi?

Ya da neden onların varlığına dair hiçbir kanıt bulamadık? Bazı astrofizikçiler bunun Karanlık Orman Teorisinden kaynaklandığını ileri sürüyorlar. Uygarlığınızın hayatta kalmasını istiyorsanız, diğer dünya dışı uygarlıkları yok etmeniz gerekmektedir. Aksi takdirde, diğer medeniyetin kendi medeniyetinizi bulması ve sonunda hayatta kalmak için bir tehdit haline gelmesi zaman meselesidir.

Sonuç olarak, bir medeniyetin diğerini yok etmeye çalıştığı paranoyadan dolayı medeniyetler arasında güven olamaz. Ayrıca, teknolojik olarak geride olsak bile, uzaylılar ilerleme yeteneğimizden dolayı kendilerini tehdit altında hissedebilir.

Bunun nedeni bir biçimde süreç içinde onlardan daha ileri bir medeniyet kurmamız olasılığıdır. Sonuç olarak, Karanlık Orman Teorisi ikna edici bir argüman ortaya koyar. Belki de uzaylıları bizden saklandıkları veya bizim onları bulmamızı istemedikleri için göremiyoruz.

Neredeyse yüz yıldır varlığımızı kozmosa haykırıyoruz. Stephen Hawking ve onlarca diğer bilim insanı uzaylı yaşam formlarını aramak konusunda uyarılarda bulunmuştu. Hatta, insanların aktif bir şekilde uzaya sinyaller göndermelerini ve yerimiz hakkında bilgiler paylaşmalarını önlemek için bir imza kampanyası başlatmıştı.

Karanlık orman teorisi doğruysa, uzaylılar ölüm korkusuyla kasıtlı olarak uzayın karanlığında saklanıyorlar. O halde varlığımızı evrene yayınlamayı bırakmalı mıyız? Belki de, Karanlık Orman Teorisinin uyarısına dayanarak, insanlığın şimdilik karanlıkta kalması en iyisidir.

Batuhan Erdik