İLHAM VERENLER

İvet Bahar: ABD Ulusal Bilimler Akademisine Seçilen Bilim İnsanımız

Pittsburgh Üniversitesi Tıp Fakültesinde Hesaplamalı Biyoloji bölümünde çalışan bilim insanımız Prof. Dr. İvet Bahar’dan güzel bir haber geldi. İvet Bahar, 157 yıllık ABD Ulusal Bilimler Akademisi (National Academy of Sciences) üyeliğine seçilen ilk kadın Türk bilim insanı oldu.

Pittsburgh Üniversitesi yaptığı paylaşım ile İvet Bahar’ın başarısını kutladı. Pittsburgh Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin yayınladığı mesajda, Ulusal Bilimler Akademisi’ne seçilmesinden dolayı Ivet Bahar’a tebrikler sunuldu.

Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği lisans ve yüksek lisans mezunu İvet Bahar’ın, dünyanın en prestijli bilim akademilerinden olan National Academy of Sciences (NAS) üyeliğine seçilmesi, 27 Nisan 2020’de NAS’ın kendi sayfasından açıklandı.

27 Nisan 2020 – Ulusal Bilimler Akademisi’nden Haberler başlığında duyurulan haberin açıklamasında, Ulusal Bilimler Akademisi’nin orijinal araştırmadaki seçkin başarılarının tanınması için 120 üye ve 26 uluslararası üyeyi seçtiği belirtildi. Seçilen bilim insanlarıyla beraber toplam aktif üye sayısını 2.403’e, toplam uluslararası üye sayısını 501’e ulaştığı da açıklandı.

İvet Bahar da bu bilim insanları arasına girmeyi başardı.

İvet Bahar Boğaziçi Üniversitesi’ndeki çalışmalarının ardından 2001’de Amerika’ya gitmiş ve Pittsburgh Üniversitesi’nde “Bilgisayar Destekli Sistem Biyolojisi Bölümü”nü kurmuştu.

Prof. Dr. Bahar, çalışmalarını şöyle anlattı:

“Laboratuvarımızda, biyologların ve tıp alanındaki doktorların deneylerle gözlemlemeye çalıştıkları olayların simülasyonunu, programlarını yapıyoruz. Bu simülasyonlar sayesinde koronavirüs ilaçları da dahil olmak üzere bir sürü hipotez geliştirip onları bilgisayarda test ediyoruz.

İlk ayıklama fazı gibi düşünün. Bunu yaptıktan sonra daha etkin bir şekilde deney yapma şansı ortaya çıkıyor ve işler çok hızlanıyor. Ben aynı zamanda üniversitenin İlaç Tasarım Enstitüsü’nde yardımcı başkanım.

Kansere veya nörolojik hastalıklarına yaklaşırken ilaç tasarımı yönünden nasıl bir tedavi uygulayabiliriz, bu hastalığın fizyolojik mekanizması nedir, o mekanizmaya karşı rasyonel ne gibi bir yöntem geliştirebiliriz diye araştırıyoruz. Yaptığımız çalışma çok temel bir çalışma olduğu için değişik alanlara da uygulanabiliyor.

Şu anda da koronavirüsle ilgili olarak dünyadaki birçok araştırmacıyla işbirliği yapıyoruz. Bilgisayar programları yaparak hangi ilacı kullanabiliriz, onların ne gibi yan etkileri olabilir diye çalışarak araştırmacıların yeni bilgi üretmesine katkıda bulunuyoruz.”

**

Kendisini tebrik ediyor, başarılarının devamını diliyoruz.

2020 NAS Election