Yaşlandıkça Neden Kilo Alırız?

Birçok kişi yaşlandıkça kilosunu kontrol altında tutmakta zorlanır. İsveç’teki Karolinska Enstitüsü’nde yapılan ve sonuçları Nature Medicine dergisinde yayınlanan yeni bir araştırma bu durumun nedenini ortaya çıkardı.

Yağ dokusundaki lipid devir işlemi (dönüşümü) yaşlanma süresince yavaşlar ve azalır. Bu nedenle daha az yemek yesek veya egzersiz yapsak bile kilo almak kolaylaşır.

Bilim insanları 13 yıl boyunca 54 denek (kadın ve erkek birey) üzerinde yaptıkları araştırmada deneklerin yağ hücrelerini incelediler. Araştırma süresince, deneklerin kilo alıp almadıklarına bakılmaksızın, yağ dokularından yağ hücrelerinin atılma ve depolanma oranlarında azalma olduğunu tespit edildi.

Daha düşük kalorili yiyecek yiyerek bu durumu kontrol altına almayanlarda ise ortalama %20 oranında kilo artışı tespit edildi.

Araştırmacılar ayrıca, bariatrik cerrahi (obezite rahatsızlığı bulunan bireylere uygulanan çeşitli tıbbi işlemler) uygulanan 41 kadın denekte lipit dönüşüm hızının, ameliyattan 4-7 yıl sonra kilolarını koruyabilme kabiliyetlerini nasıl etkilediğini inceledi.

İnceleme sonucunda, cerrahi müdahale öncesinde düşük lipid dönüşüm hızına sahip olan deneklerin ameliyat sonrasında lipid dönüşüm hızlarını arttırmayı ve kilo kaybını sürdürmeyi başardıkları görüldü.

Karolinka Enstitüsü’nden Profesör Peter Arner, “Sonuçlar, ilk kez yağ dokumuzdaki işlemlerin, yaşlanma sırasındaki vücut ağırlığındaki değişiklikleri diğer faktörlerden bağımsız bir şekilde düzenlendiğini gösteriyor” diyor.

Çalışmanın ana yazarları ise “Bu bulgu, obeziteyi tedavi etmek için bizlere yeni yollar açabilir.” diyor.

Önceki çalışmalar, yağ dokusunda lipid dönüşümünü hızlandırmanın bir yolunun daha fazla egzersiz yapmak olduğunu göstermişti. Bu yeni araştırma, bu görüşü desteklemekte ve ayrıca kilo verme cerrahisinin uzun vadeli sonucunun, artan fiziksel aktivite ile birleştirildiğinde çok daha etkin olacağını ortaya koymaktadır.

Yağ dokumuzun metabolizması, genel sağlığımız ve kilomuz üzerinde büyük bir etkiye sahip. Yağ hücrelerinin içerisindeki yağdan moleküler olarak kurtulmak da yaşla gittikçe zor bir hal alıyor ve obezite ile yaşa bağlı sorunlar birleşerek ileri yaşlarda hayat kalitesinde daha büyük düşüşlere neden oluyor.

Karolinska Enstitüsü araştırmacısı ve bu araştırmanın ana yazarlarından olan Kirsty Spalding, “Obezite ve obezite ile ilgili hastalıklar küresel bir sorun haline geldi. Lipid dinamiklerini ve insanlarda yağ kütlesinin boyutunu düzenleyen parametreleri anlamak hiç bu kadar önemli olmamıştı.” dedi.

Konuyla ilgili bir belgesel izlemek isterseniz 2004 yılında çekilmiş olan “Super Size Me” tavsiye ederiz.

Sağlıklı günler dileğimizle…