BİYOLOJİ

Henneguya Salminicola: Hayatta Kalmak İçin Oksijene İhtiyacı Yok

Bilim insanları hayatta kalmak için oksijene ihtiyaç duymayan bir hayvan türü keşfetti.

Evren ve onun içindeki deneyimlerimiz hakkındaki bazı gerçekler değişmez görünüyor. Mesela; gökyüzü yukarıda, yerçekimi aşağıda, hiçbir şey ışıktan daha hızlı gidemez, çok hücreli yaşamın yaşamak için oksijene ihtiyacı vardır vb.

Ancak sonuncuyu yeniden düşünmemiz gerekebilir!

Bilim insanları, denizanası benzeri bir parazitin, oksijenle çalışan mitokondriyal genomu olmadığını keşfettiler. Yani nefes almıyor; aslında, yaşamını tamamen oksijene bağımlı olmadan yaşıyor.

Keşfedilen canlı, bu yokluğa sahip olduğu bilinen çok hücreli ilk organizma oldu. Bu keşif, sadece yaşamın burada yani Dünya’da nasıl çalışabileceğine dair anlayışımızı değiştirmez, aynı zamanda dünya dışı yaşam arayışı için de etkileri olabilir.

Hayat, bir zamanlar 1.45 milyar yıl önce oksijeni – yani solunumu – metabolize etme yeteneğini geliştirmeye başladı. Daha büyük olan canlı daha küçük olan bir bakteriyi yuttu ve bir şekilde bakterinin yeni evi her iki taraf için de yararlıydı ve ikisi birlikte yaşamayı sürdürdü.

Bu simbiyotik ilişki, birlikte gelişen iki organizma ile sonuçlandı ve sonunda içine yerleşen bakteriler mitokondri adı verilen organeller haline geldi. Kırmızı kan hücreleri hariç vücudunuzdaki her hücrede çok sayıda mitokondri bulunur ve bunlar solunum süreci için gereklidir.

Çok hücreli organizmaların hücresel süreçlere güç vermek için kullandığı adenosin trifosfat (ATP) adı verilen bir molekül üretmek için oksijeni parçalarlar.

Bazı tek hücreli organizmalar, anaerobik metabolizma için mitokondriye bağlı organelleri geliştirdi; ancak sadece anaerobik çok hücreli organizmaların olasılığı bazı bilimsel tartışmaların konusu olmuştur.

İsrail Tel Aviv Üniversitesi’nden Dayana Yahalomi liderliğindeki bir araştırmacı ekibi, Henneguya salminicola adlı bir somon parazitini incelediler.

H. salminicola ile ilgili bir çalışma yapmak için derin sekanslama ve floresan mikroskopisi kullanan araştırmacılar parazitin mitokondriyal genomunu kaybettiğini saptadılar.

Ayrıca aerobik solunum kapasitesini ve mitokondriyi kopyalamak ve çoğaltmakla ilgili nükleer genlerin neredeyse tamamını kaybetmiş olduğunu keşfettiler.

H. salminicola ile yakın ilişkili bir balık paraziti olan Myxobolus squamalis‘de aynı sekanslama ve mikroskopik yöntemler ile kontrol deneği olarak kullanıldı ve açıkça bir mitokondriyal genomu olduğu saptandı.

Bu sonuçlar H. Salminicola’nın hayatta kalmak için oksijene ihtiyaç duymayan çok hücreli bir organizma olduğunu göstermektedir.

Parazitin tam olarak nasıl hayatta kaldığı hala bir gizem. Konakçısı olduğu canlıdan adenozin trifosfat alıyor olabilir, ancak bu henüz belirlenememiştir.