Evren Yerçekimi Dalgalarını Muhtemelen Hatırlıyor.

Yeni yapılan bir araştırma, evrenimizin tarihindeki bütün yerçekimi dalgalarının aslında kaydedilmiş olabileceğini öne sürüyor.

Geçtiğimiz haftalarda Physical Review D. dergisinde yayımlanan makaleye göre bir kaç yıl önce fark ettiğimiz bu dalgaların evrenimizdeki izleri silinmiyor.

Yerçekimi dalgaları, geçtikleri bölgelerde küçük değişiklikler yapıyor. Bu değişim daha sonra eski haline dönmediği için de oluşan her dalganın ardından geride izler kalıyor.

Bu dalgalar genellikle, kara delikler ve nötron yıldızlarının uzayda çarpışması gibi büyük olaylardan kaynaklanıyor.

Günümüzde bilim insanları yerçekimsel dalgalarını dedektörler aracılığı ile tespit edebiliyorlar. İlk tespit 2015’te yapıldı ve o zamandan beri teknoloji, gözlem evlerinin bu dalgaları haftada bir kez yani eskiye oranla çok daha sık algılanabileceği biçimde gelişti.

Araştırmacılar için bu hatıranın izlerini keşfetmek kendilerini keşfetmekten daha zor elbette. Bunun için kullanılan bir kaç yöntem var. En verimli olanı, yerçekimi dalgası dedektörlerinin aynalarındaki sapmaları hesaplamak.

Ortada bir dalga olmasa bile sapma olması, daha önceki bir dalga nedeniyle yapıdaki değişmeden kaynaklanıyor.  Araştırmacılar, her bir dalga geçerken aynaların zaman içinde ne kadar kayması gerektiğini öngören matematiksel bir model geliştirmiş durumdalar.

Bu uzun vadeli etkileri tespit etmek için kullanabilecek diğer yöntem ise atomik saatler.

Bu teorik makale, en azından, bilim insanlarına, yerçekimi dalgalarını incelemek için deneyler inşa etmenin ilginç ve yeni bir yolunu sunuyor.

Çeviri: Cemal Başargan