Düzgün Bir Duruşla Matematik Yapmak Daha Yüksek Notlar Anlamına Gelebilir!

Bir matematik testi veya topluluk önünde yapacağınız bir konuşma öncesi korku ve stresten donakalan biriyseniz, duruşunuzda yapacağınız ufak bir değişiklik bu olumsuz duyguyu yenmenize yardımcı olabilir.

San Fransisco Devlet Üniversitesi’ndeki bilim insanlarının yaptığı bir araştırmada, 125 üniversite öğrencisi, kambur ve dik bir biçimde oturmaları istenerek, 15 saniye boyunca, 843 den ardışık olarak 7 çıkarmak gibi basit matematiksel işlemlere tabii tutuldular. Araştırmanın sonunda öğrencilerin %56 sı, dik oturma halinde, yapılması istenen işlemleri daha kolay yaptıklarını belirttiler.

Sağlık eğitimi profesörü Erik Pepper yaptığı açıklamada, “Matematik konusunda kaygı duyan insanlarda duruş ciddi bir fark yaratıyor,” diyerek açıklamasına şöyle devam etti, “Kambur duran insanlar, psikolojik olarak kendilerini kapatır, beyinleri etkin bir şekilde çalışmaz ve düzgün düşünemezler.” Araştırmaya başlamadan önce, öğrencilerden, matematik sınavlarından önceki stres seviyelerini puanladıkları bir anket doldurmalarının yanı sıra, bu sınavlar sırasında deneyimledikleri stres kaynaklı fiziksel belirtileri de tarif etmeleri istendi.

Araştırmacılardan, sağlık eğitimi doçenti Richard Harvey’e göre, kambur duruş, insanın beyin ve beden odağının olumsuz hatıralara yönelmesini teşvik eden bir duruş biçimi. Matematik kaygısı olmayan öğrencilere dik ve kambur duruşun testlerden aldıkları notları nasıl etkilediği sorulduğunda; öğrenciler, düzgün bir duruşun test sonuçları açısından fayda sağladığını söylemese de, kambur duruşun matematik yapmalarını zorlaştırdığını kabul ediyor.

Pepper ve Harvey, beden duruşuyla ilgili bu bulguların, sadece matematik testlerine hazırlanan öğrencilere değil, stres altında performans sergilemek durumunda olan insanlara da yardımcı olacağını söylüyorlar ve koşucuların, müzisyenlerin ve topluluk önünde konuşan kişilerin, düzgün bir duruştan, hem performans öncesinde, hem de performans sırasında yarar görebileceklerini kaydediyorlar. “Tercih sizin,” diyor Pepper ve ekliyor, “bu, tamamen, duruşunuzu, dikkatinizi en iyi biçimde kullanacak şekilde güçlendirmekle ilgili.”

Çalışmanın bir diğer araştırmacısı ise, San Fransisco Devlet Üniversitesi’nden yeni mezun olan Lauren Mason. Mason, duruşu güçlendirmenin özellikle, psikolojide stereotip tehdidi olarak adlandırılan duruma maruz kalan öğrencilere yardımcı olacağı kanısında olduğunu söylüyor. (Stereotip, belirli bir gruba yönelik genelleştirilmiş ve genellikle önyargılı kanılar için kullanılan bir tabir. Stereotip tehdidi ise, bu önyargının kişiler üzerindeki etkisi anlamına geliyor.) Mason, ailesinde üniversite eğitimi alan ilk çocuk. Dolayısıyla, kendisi gibi olan öğrencilerin halinden anlıyor ve bu öğrencilerin, başkalarının onlarla ile ilgili muhtemel olumsuz inanışları yüzünden, korku ve güven eksikliği yaşadıklarını belirtiyor. Mason, matematik sınavları da dahil olmak üzere girdiği tüm sınavlar öncesinde duruş güçlendirme çalışmalarından kendisinin de bizzat yararlandığını söylüyor ve daha güvenli bir duruşun, diğer “birinci kuşak öğrencilere” yardımcı olmasının yanı sıra, sıklıkla stereotip tehdidi ile savaşmak durumunda kalan bilim ve matematiğe yönelmiş kadınlara da fayda sağlayacağını kaydediyor.

Mason, çalışmanın sonuçlarının, hayatın özellikle stres içeren birçok yönünde işe yarayabilecek basit bir yol gösterdiğini söylüyor ve ekliyor, “Kendimiz olmayı sürdürüşümüz ve bulunduğumuz ortamlarla etkileşim haline girme biçimimiz, başkaları tarafından nasıl algılandığımızı etkilediği gibi, kendi kendimizi algılama biçimimizi de etkiliyor.”

Yazar: Fatma Ayça Çetinkaya

Kaynak ve İleri Okuma:

Yazıyı Hazırlayan: Fatma Ayca Cetinkaya

Fatma Ayca Cetinkaya
Matematik alanındaki lisans derecemi Ankara Üniversitesi'nden, yüksek lisans ve doktora derecelerimi Mersin Üniversitesi'nden aldım. Halen Mersin Üniversitesi Matematik bölümünde Doktor Öğretim Üyesi unvanıyla çalışmaktayım. Okurum, yazarım, düşünürüm ve kendi halinde olan insanın seyircisinin fazla olduğuna inanarak bildiğim yolda yürümeye devam ederim.

Çoklu Zeka Kuramı: Çok Yaygın Kullandık ve Yanlış Anladık