Eğitim Bilimleri

Düzgün Bir Duruş Matematik Dersinde Yüksek Notlar Almanızı Sağlayabilir

Matematik sınavına girmeden önce sık sık korkanlardan mısınız? Duruşunuzdaki basit bir değişiklik size daha iyi puanlar kazandırabilir. Bilim insanları, dik ve düzgün duruş sayesinde matematik ile ilgili olumsuz duyguları yenebileceğimizi söylüyor. Aslında her çocuk hayatının bir evresinde “Dik otur! Kambur durma! ” sözleri ile yüzleşmiştir. Bu sözlerin arka planındaki gerçeklik payı artık daha net anlaşılabiliyor. Görünen o ki duruşumuz hayatımızı sandığımızdan daha fazla etkiliyor.

San Fransisco Devlet Üniversitesi’ndeki bilim insanlarının yaptığı bir araştırmada, 125 üniversite öğrencisi, kambur ve dik bir biçimde oturmaları istenerek, 15 saniye boyunca, 843 den ardışık olarak 7 çıkarmak gibi basit matematiksel işlemlere tabii tutuldular. Araştırmaya başlamadan önce, öğrencilerden, matematik sınavlarından önceki stres seviyelerini puanladıkları bir anket doldurmalarının yanı sıra, bu sınavlar sırasında deneyimledikleri stres kaynaklı fiziksel belirtileri de tarif etmeleri istendi. Araştırmanın sonunda öğrencilerin %56 sı, dik oturma halinde, yapılması istenen işlemleri daha kolay yaptıklarını belirttiler.

Sağlık eğitimi profesörü Erik Pepper yaptığı açıklamada, “Matematik konusunda kaygı duyan insanlarda duruş ciddi bir fark yaratıyor,” diyerek açıklamasına şöyle devam etti. “Kambur duran insanlar, psikolojik olarak kendilerini kapatır, beyinleri etkin bir şekilde çalışmaz ve düzgün düşünemezler.” Araştırmacılardan, Richard Harvey’e göre, kambur duruş, insanın beyin ve beden odağının olumsuz hatıralara yönelmesini teşvik eden bir duruş biçimi.

düzgün duruş, matematik

Matematik kaygısı olmayan öğrencilere dik ve kambur duruş biçimlerimin testlerden aldıkları notları nasıl etkilediği sorulduğunda; öğrenciler, kambur duruşun matematik yapmalarını zorlaştırdığını kabul ediyor. Pepper ve Harvey, beden duruşuyla ilgili bu bulguların, sadece matematik testlerine hazırlanan öğrencilere değil, stres altında performans sergilemek durumunda olan insanlara da yardımcı olacağını söylüyorlar. Koşucuların, müzisyenlerin ve topluluk önünde konuşan kişilerin, düzgün bir duruştan, hem performans öncesinde, hem de performans sırasında yarar görebileceklerini kaydediyorlar.

Çalışmanın bir diğer araştırmacısı ise, San Fransisco Devlet Üniversitesi’nden yeni mezun olan Lauren Mason. Mason, duruşu güçlendirmenin özellikle psikolojide stereotip tehdidi olarak adlandırılan duruma maruz kalan öğrencilere yardımcı olacağı kanısında. (Stereotip, belirli bir gruba yönelik genelleştirilmiş ve genellikle önyargılı kanılar için kullanılan bir tabir. Stereotip tehdidi ise, bu önyargının kişiler üzerindeki etkisi anlamına geliyor.)

Mason, ailesinde üniversite eğitimi alan ilk çocuk. Dolayısıyla, kendisi gibi olan öğrencilerin halinden anlıyor ve bu öğrencilerin, başkalarının onlarla ile ilgili muhtemel olumsuz inanışları yüzünden, korku ve güven eksikliği yaşadıklarını belirtiyor. Mason, çalışmanın sonuçlarının, hayatın özellikle stres içeren birçok yönünde işe yarayabilecek basit bir yol gösterdiğini söylüyor ve ekliyor, “Kendimiz olmayı sürdürüşümüz ve bulunduğumuz ortamlarla etkileşim haline girme biçimimiz, başkaları tarafından nasıl algılandığımızı etkilediği gibi, kendi kendimizi algılama biçimimizi de etkiliyor.”

Kaynak ve İleri Okuma: Math with good posture can mean better scores, study suggests; https://www.sciencedaily.com

Fatma Ayca Cetinkaya

Matematik alanındaki lisans derecemi Ankara Üniversitesi'nden, yüksek lisans ve doktora derecelerimi Mersin Üniversitesi'nden aldım. Mersin Üniversitesi Matematik bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktayım.