PSİKOLOJİ

Duygusal Vücut Atlası Bize Duyguların Evrensel Olduğunu Gösteriyor

”Gururdan göğsün kabarması” ya da “tepeden tırnağa mutluluk” ifadeleri evrensel söylemler. Evrensel olmaları kadar da fizyolojik anlamda doğru ifadeler. Bir süredir tüm bu hisler için duygusal vücut atlası bile mevcut…

Duyguların, bir dizi fizyolojik değişikliğe bağlı olduğunu uzun zamandır biliyorlardı. Ancak araştırmalar duygusal durumların, bireylerin kültürüne veya diline bakılmaksızın evrensel olarak belirli bedensel duyumlarla ilişkili olduğunu ortaya koyuyor.

Finlandiya, İsveç ve Tayvan’da 700’den fazla katılımcı, bedensel duygularını belirli duygularla eşleştirmeyi amaçlayan deneylere katıldı. Katılımcılar duygu yüklü kelimeleri, videoları, yüz ifadelerini ve hikayeleri incelediler. Sonrasında katılımcılardan söz konusu materyali gördüğünde vücutlarının çeşitli bölgelerinde oluşan farklı hisleri bildirmeleri istendi.

Bu geribildirim sayesinde araştırmacılar, bir tanesi vücutsal hislerin arttığı bölgeleri belirleyen diğeri de azalan his yoğunluğunu işaretleyen iki renklendirici bilgisayar ile verilen tepkilerin silüetlerini oluşturdu.

Araştırmacılar test edilen, mutluluk, hor görme ve sevgi gibi her duygu için, katılımcıların uyruğundan bağımsız olarak tutarlı ayrı alanlar buldular. Proceedings of the National Academy of Sciences’da yayımlanan bu araştırmada her duygu için ayrı bir vücut haritasının ortaya çıktığı görüldü.

Her duygu belirli bir bedensel duygu haritası oluştursa da, araştırmacılar bazı örtüşme alanları belirlediler. Uzmanlar, kırmızı ve sarı rengin yoğunlaştığı bölgelerde duygu yoğunluğunun arttığını, mavi rengin hakim olduğu bölgelerde ise hislerin azaldığını keşfetti.

Sinirlenmenin kollar ve göğüs kafesini harekete geçirdiğini, sevginin dizlerden yukarıyı etkilediğini, depresyonun kollar ve bacaklarda his kaybına neden olduğunu, kaygının da en çok göğüs kafesini ele geçirdiğini gören bilim insanları, sadece mutluluk duygusunun tüm vücudu sardığını gözlemledi.

Bulgular araştırmacıların duyguları nasıl işlediğimize dair anlayışlarını arttırdı. Kültür ve dil farklılıklarına rağmen, fiziksel duygu deneyimimizin farklı popülasyonlar arasında dikkate değer ölçüde tutarlı olduğu tespit edildi.

Araştırmacılar, bu duygusal vücut atlasının daha da geliştirilmesinin bir gün duygusal bozuklukları tanımlamak ve tedavi etmek için yeni bir yöntem sunacağını öngörüyorlar.

Bu yazımıza da göz atmak isteyebilirsiniz: https://www.matematiksel.org/beden-dili-sozsuz-iletisim-becerimiz/