GÜNDEM

Dünyanın En Hızlı Süper Bilgisayarı Summit Koronavirüse Savaş Açtı

Bilim insanları koronavirüs savaşına dünyanın en hızlı süper bilgisayarı olan Summit’i de dahil etti. Summit bilgisayarı binlerce simülasyon üzerinden koronayı durduracak ilaç bileşimleri bulmaya çalışıyor.

IBM’in Oak Ridge Ulusal Laboratuvarı’nda bulunan süper Summit bilgisayarı, COVID-19’un ölümlerini durdurabilecek tedavileri analiz etmeye çalışıyor.

ChemRxiv’e yüklenen bir makalenin detaylandırıldığı araştırma, araştırmacıların ölümcül virüs için bir aşı geliştirmelerine bile yardımcı olabilir. Ancak araştırmacılar çalışmayı bir sonuç değil, sonuca gidecek önemli bir adım olarak tanımlıyor.

Oak Ridge Ulusal Moleküler Biyofizik Laboratuvar Merkezi Direktörü Jeremy Smith de bu çalışmayı sonuçlarımız koronavirüs için bir tedavi bulduğumuz anlamına gelmiyor diyerek açıkladı.

Devasa süper bilgisayar Summit, konakçı hücreleri enfekte etmek için kullandığı virüsün spike proteinine (S-Protein) bağlanabilecek bileşikler bulmakla görevlendirildi.

Zarflı bir virüs olan koronanın zarfından dışarıya doğru diken (spike) şeklinde çıkıntıları var. Koronavirüs, spike protein yardımı ile hücre zarına bağlanarak hücreyi enfekte edebiliyor.

Araştırmacılar bu noktada koronavirüse karşı 8.000 ilaç bileşiğini taradı. Summit bu veri setini sadece iki günde 77 adetlik kısa bir listeye indirgeyebildi.

Normal bilgisayarlar kullanıldığında bu işlem aylarca sürecekti. Ancak IBM’in canavarı, birkaç günlük hesaplamalardan sonra SARS-CoV-2’nin insan hücrelerini istila etmesini önlemeye yardımcı olabilecek bileşikleri hazırlayabildi. Protein etkisiz hale getirilebilirse virüsün yayılması engellenebilir.

Araştırmacılar, daha önceden de virüse ait proteindeki parçacıkların farklı ilaç bileşiklerine nasıl tepki vereceğini simüle etmişti. Ancak IBM ekibi SARS-CoV-2 virüsünü tedavi etmek için listeyi 77′ den umut veren ilk yedi adaya indirmeyi başardı.

Çalışmanın araştırmacıları, tanımlanan en az yedi bileşiğin SARS-CoV-2’nin virüs-konakçı etkileşimlerini sınırlama amaçlı deneysel araştırmalar için uygun başlangıç bileşikleri olacağını öne sürüyor.

Yakın zamanda Summit bilgisayarı çalışmaların meyvesi toplanacak gibi gözüküyor..

Kaynak: Futurism

Kendini, insanları, dünyayı tanıma ve anlama çabasında, belki de kaosta olan; filmin oyuncularından, dünya üzerindeki küçücük noktalardan biriyim.. Dokuz Eylül Üniversitesi'nde Ekonomi bölümünde yüksek lisansa devam ediyorum ve İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde akademik görevimi sürdürüyorum. Spora, sanata (özellikle resim sanatı), müziğe, doğaya, doğa sporlarına, felsefeye, psikolojiye, kitaplara, filmlere düşkünüm.. Okumayı, yazmayı, öğrenmeye çabalamayı çok seviyorum. Küçük yaşlardan itibaren birikmiş 9 adet günlüğüm var. Amaçlı ve amaçsız yaşamanın çeşitli noktalardan artı ve eksileri olduğunu düşünsem dünyadaki her şeyin gelip geçici olduğuna inanıyorum. Yine de -her şeye rağmen- ben uzun süredir amacı olanlardanım.. Buradan enerji sağlayabiliyorum.. Çoğunlukla enerjik, dışa dönük olsam da yeri geldikçe oldukça içe kapanmaya ve yalnızlığa susayabiliyorum. İkisi de keyifli ve öğretici.. Matematiksel sitesinin öncelikle hayranı olan bir okuruyum sonra Matematiksel’e katkı sağlamaya çalışan enfes ekibin bir parçasıyım. Özetle bu dünyayı bir rüyaymış gibi (Is this the real life? Is this just fantasy?) hissedip iyi bir insan olarak '‘kalmaya'’ çabalayan, sonsuzmuş gibi üretmeye çalışan insanlardan olarak; bahsettiğim 'bencil' bilgilerimi önemsiz sayıyorum. Sadece denizdeki kum tanelerinden biri olduğumun farkındayım. Ancak okyanusları merak etmekten vazgeçemiyorum. Yaşam keşifle canlanıyor.. (Instagram veya Facebook hesabım yoktur. Fotoğrafımı ve adımı kullanarak sahte hesap açıldığını öğrendiğim için bu bilgiyi belirtmek durumundayım.)