Dünyanın En Büyük İkinci Radyo Teleskopu Kapanıyor

ABD Ulusal Bilim Vakfı, Porto Riko’da bulunan 305 metre genişliğindeki 900 tonluk radyo teleskobu olan Arecibo Gözlemevi’ni hizmet dışı bırakmaya karar verdiğini duyurdu. Arecibo’nun kapatılma kararı, Arecibo’yu 57 yıl boyunca uzay ve atmosferik araştırma yürütmek için kullanan astronomi topluluğu için ciddi büyük bir darbe oldu.

Arecibo Gözlemevi Neden Kapanıyor?

2017’de Maria Kasırgası ve Ocak 2020’deki deprem de dahil olmak üzere çeşitli fırtınalar ve diğer doğal afetlerden dolayı teleskop ciddi bir biçimde yıpranmıştı. 2020 yılı Ağustos ayında, teleskobun üzerindeki bir destek kablosu yuvasından çıktı ve çanakta 30 metre uzunluğunda bir çatlağa neden oldu. Mühendisler sorunun sabit ve onarılabilir olduğunu düşünseler de 6 Kasım’da ikinci bir kablo tamamen koptu. Bu yeni kablo, bir öncekiyle aynı kuleye bağlıydı.

Hasarla ilgili mühendis değerlendirmeleri, yapının riskli olduğu ve teleskopun her an çökebileceği yönündeydi. Teleskopu denetleyen NSF (National Science Foundation), Arecibo’yu tamir etmeye çalışmanın inşaat işçileri ve teleskop personeli için çok tehlikeli olacağına karar verdi. Onarımlar başarılı olsa bile, teleskop için uzun vadeli istikrarı garanti etmenin bir yolunun olmayacağı kanaatine varıldı.

Arecibo, ömrünün büyük bir bölümünde dünyadaki en büyük tek çanak radyo teleskopuydu (2016’da Çin’in 500 metrelik Küresel Teleskobu devreye alınana dek). Arecibo, onlarca yıldır atmosferi ve uzaydaki nesneleri, özellikle uzak gezegenlerin, uyduların ve Dünya’ya yakın asteroitlerin radar gözlemlerini yaptı.

Arecibo’nun en dikkate değer başarılarından bazıları; nötron yıldızlarının varlığına dair kanıt bulmak, tarihte ilk kez bir asteroidi doğrudan görüntülemek ve şimdiye kadar tanımlanan ilk dış gezegenlere ev sahipliği yapan bir pulsarı tespit etmek oldu.

Arecibo, Dünya dışı yaşam arayışının yaygınlaştırılmasında da büyük bir rol oynadı. 1974’te bilim insanları bu teleskobu, gezegende olabilecek herhangi bir akıllı yaşamla iletişim kurmak amacıyla kullandı. Gönderilen mesajın hedefi Herkül Takımyıldızı’ndaki M13 küresel yıldız kümesi idi. Bu kümenin seçilme nedeni mesajın gönderildiği tarihte ve yerde gözlemsel olarak en uygun ve birbirine yakın, geniş bir yıldız topluluğu olmasıydı.

Daha fazlası için: Arecibo Mesajı: Sesimizi Duyan Var mı?

Bilindiği üzere dünyanın en büyük radyo teleskopu olan Aperture Spherical Radio Telescope FAST 2016 yılında Çin’de devreye alınmıştı İlgili yazı için; https://www.matematiksel.org/dunyanin-en-buyuk-radyo-teleskopu-cinde-devreye-alindi/