GELECEK

DNA Bilgisayarı Sayıların Kare Kökünü Hesaplayabiliyor

DNA bilgisayarı, şu anda kullanılan silikon temelli bilgisayarlar yerine moleküler biyoloji kullanarak yapılan bir hesaplama biçimi için geliştirilen yeni nesil bilgisayarlara verilen ad. DNA bilgisayarlarının kullanılmaya başlanmasıyla birlikte, depolama ve hesaplama gibi işlemlerde büyük bir devrim yaşanacağı düşünülüyor.

Rochester Üniversitesi’nden bilim insanları DNA yı kullanarak 900 sayısına kadar olan tam kare sayıların ( 1, 4, 9, 16, 25 gibi ) kare kökünü hesaplayan basit bir bilgisayar yaptılar.

Araştırmacı Chunlei Guo, yeni yayımladıkları makalede, tasarladıkları DNA bilgisayarının eşsiz ve güçlü olmasının arkasında yatan sebepleri şöyle açıklıyor.

“Daha önceki DNA bilgisayar modelleri, tam kareleri, ikilik sistemde 4 bit-li sayılar kullanarak hesaplayabiliyordu. Bu, 0 ve 1 lerden oluşan sadece 4 basamaklı sayılar kullanmak ve dolayısıyla 0 ve 16 arasında değişen sayıların kareköklerini hesaplamak anlamına geliyordu.

Oysa bizim geliştirdiğimiz bilgisayar 10 bit-li sayılar kullanarak hesap yapabiliyor.” (İkilik sistemde 4 bitle yazılabilen en küçük sayı 0000, en büyük sayı ise 1111 olup bu sayılar ondalık sistemde sırasıyla 0 ve 16 sayılarına karşılık gelirler.)

DNA kullanarak hesaplama yapma işi ilk kez 1994 yılında, normal bilgisayarlardan daha hızlı problem çözebilmek için geliştirildi.

DNA-nın, normal bilgisayarlarda kullanılan silikona göre birçok artı özelliği var. Bu özelliklerden en önemlisi, DNA-nın kendi kendisini kopyalayabiliyor olması.

Bu, DNA bilgisayarına çok sayıda işlemi aynı anda yapabilmek gibi bir olanak sağlıyor. Normal bir bilgisayar bir milyar işlemi birbiri ardına yaparken, DNA bilgisayarı kendisinin bir milyar kopyasını oluşturup, hesapları bir seferde yapabiliyor.

Belki bu gelişme gelecek nesil bilgisayarların ilk adımı olur.

Kaynak ve İleri Okuma: https://www.popularmechanics.com/science/math/a30382448/dna-computer-square-root/