BİYOLOJİGÜNDEM

COVID-19’u Bloke Edebilecek Peptit

MIT (Massachusetts Institute of Technology) kimyagerleri, koronavirüslerin insan akciğer hücrelerine girmesini engelleyebilecek bir protein parçası (peptit) üzerinde çalışıyorlar.

Covid-19 için olası bir tedavi geliştirme umuduyla, MIT’ten bir kimyager ekibi, koronavirüslerin insan hücrelerine girme yeteneğini engelleyebileceğini düşündükleri bir ilaç molekülü tasarladı.

Potansiyel ilaç, insan hücrelerinin yüzeyinde bulunan bir proteini taklit eden kısa bir protein fragmanı/peptittir.

Araştırmacılar ürettikleri yeni peptitlerinin, koronavirüslerin insan hücrelerine girmek için kullandığı viral proteine bağlanabileceğini ispat ettiler.

Araştırma ekip lideri MIT kimya profesörü Brad Pentelute “Gerçekten keşfetmek istediğimiz bir bileşiğimiz var. Bir viral protein ile etkileşmesini öngördüğümüz şekilde etkileşime giriyor, bu nedenle bir konakçı hücreye viral girişi engelleme şansı var ”diyor.

Viral girişi engelleyebilecek ilaç geliştirme çalışmaları Pentelute’nin laboratuvarında bir doktora öğrencisi olan Genwei Zhang tarafından yürütülüyor.

Zhang, ACE2 reseptörü ile koronavirüs başak proteininin reseptör bağlanma alanı arasındaki etkileşimlerin hesaplama simülasyonlarını gerçekleştirdi.

Bu simülasyonlar, reseptör bağlanma bölgesinin, alfa sarmalı adı verilen bir yapı oluşturan ACE2 proteininin bir uzantısı olan ACE2 reseptörüne bağlandığı yeri ortaya çıkardı.

Zhang, “Bu tür bir simülasyon bize atomların ve biyomoleküllerin birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğine ve bu etkileşim için hangi bölümlerin gerekli olduğuna dair bilgiler verebilir” diyor.

Ekip daha sonra, ACE2 reseptörünün alfa sarmalıyla aynı sekansa sahip bir 23-amino asit peptidi hızla üretmek için Pentelute laboratuvarının daha önce geliştirdiği peptit sentez teknolojisini kullandı.

Peptit sentez makinesi, amino asitler, proteinlerin yapı blokları arasında yaklaşık 37 saniye içinde bağlantılar oluşturdu ve 50’ye kadar amino asit içeren tam peptit molekülleri oluşturmanın bir saatten az sürdüğünü buldular.

Peptiti oluşturan ekip, hastalarda test edilebilecek bir ilaca sahip olmanın ne kadar süreceğini tahmin etmenin zor olduğunu, ama amaçlarının birkaç hafta içinde bir şeye sahip olmak olduğunu söyledi.

Okuma Önerisi: COVID-19 Sonrası Olası Başka Salgın Hastalıklara Hazır mıyız?