COVID-19’a Karşı Etkili Burun Spreyi Geliştirildi

Bilim insanları, koronavirüs enfeksiyonuna karşı 48 saate kadar koruma sağlayan anti-COVID-19 burun spreyinin insanlarda kullanıma hazır olduğunu ve önümüzdeki haftalarda seri üretilebileceğini açıkladılar.

Sprey, insan kullanımı için onaylanmış kimyasal bileşikler içeriyor. Spreyi geliştiren Birmingham Üniversitesi araştırmacıları spreyin insan kullanımına hazır olduğunu açıkladılar.

Sprey Nasıl Çalışıyor?

COVID-19’a Karşı Etkili Burun Spreyi Geliştirildi
Spreyi yapmak için insan kullanımı için halihazırda onaylanmış kimyasallar kullanıldı. Laboratuvar çalışmaları, koronavirüsün insan hücrelerine bağlanma yeteneğini engellediğini gösteriyor.

Yapılan laboratuvar tabanlı deneylerde spreyin, koronavirüsün aktivitesini engellediği ve insan hücrelerine bağlanma yeteneğini azalttığı kanıtlandı. Sprey temel madde olarak, her ikisi de gıda biliminde koyulaştırma ajanı olarak kullanılan carrageenan ve gellan adlı iki ana bileşeni içeriyor. Sprey, yüksek riskli senaryolarda maske ve sosyal mesafe uygulamalarının yanı sıra kullanılacak.

Araştırma ekip lideri Dr. Richard Moakes konu hakkında şunları söyledi: ‘Bu sprey, gıda ürünlerinde ve ilaçlarda halihazırda kullanılmakta olan hazır ürünlerden yapılmıştır ve biz bu maddeleri tasarım sürecimize bilinçli olarak dahil ettik. Böylece üretilen sprey için uzun süreli onay mekanizmalarını beklenmeden haftalar içinde seri üretime başlayabileceğiz.”

Spreyin ana bileşenlerinden olan gellan bileşeni, spreyin ince bir tabaka olarak uygulanmasını ve burnun tüm iç yüzeyini kaplamasını sağlıyor.
Sprey, Covid-19’a neden olan virüs olan SARS-CoV-2 ile temas etme halinde onu yakalıyor, kaplıyor ve hava yoluyla burun dışına atıyor.

Birmingham Üniversitesi’nde gerçekleştirilen projenin arkasındaki araştırmacılar, spreyin özellikle sağlık çalışanları, uzun süreli uçmak zorunda kalanlar veya okullar gibi yüksek risk içeren ortamlarda daha yararlı olabileceğini söylüyor.

Bilim insanları, bulaşma riskinin yüksek olduğu durumlarda, spreyi sosyal mesafe ve yüz maskeleri gibi önceden var olan önlemlerin yanı sıra kullanmayı öneriyorlar.

Araştırma grup lideri Dr Moakes, “Bu tür ürünler, virüsün yayılmasını önlemek için hayati önem taşıyan maske takma ve el yıkama gibi mevcut önlemlerin yerini almıyor” diye önemle vurguluyor. “Ancak bu spreyin yapacağı şey, iletimi önlemek ve yavaşlatmak için ikinci bir koruma katmanı eklemektir.”

Stanford Üniversitesi’nden bilim insanları, Birmingham akademisyenlerine benzer bir düşünceye sahip ve onlar da önleyici bir burun spreyi oluşturma sürecindeler. Ancak onlar, birçok gıdada bulunan onaylı bileşikleri kullanmak yerine, tavuk yumurtalarından elde edilen tavuk antikorlarını kullanıyorlar.

Tavuklar, tıpkı insanlar gibi enfeksiyonlara karşı antikor üretirler ve enfeksiyonla savaşan kimyasallar da yumurtalarında yüksek konsantrasyonlarda bulunur.

Her iki projenin arkasındaki akademisyenler spreyin potansiyel kullanımı konusunda iyimser olsa da bazı bilim insanları bu konuya şüpheci yaklaşıyor.

Reading Üniversitesi’nde hücresel mikrobiyoloji doçenti olan Simon Clarke’a göre, ‘Spreyin bazı faydaları olabilir, ancak insanların yalnızca burun yoluyla enfekte olduğunu varsayarsanız! Sonuçta insanlar ağız ve gözler yoluyla da enfekte oluyorlar.” diyerek karşıt bir görüşü oluşturuyor.

Ayrıca bir kısım bilim insanı da spreyin sadece burun içi koruma sağladığı, akciğerler için bir koruma sağlamadığını söyleyip; spreyin solunum yolunun bu kadar aşağısına ulaşamayacağını savunuyor.